LA FAMÍLIA RENAULT MÉGANE COMPLEIX 25 ANYS

La família Mégane compleix 25 anys des de la seva aparició. Als seus èxits internacionals, suma el fet de ser la gamma més venuda de la història de l’automòbil a Espanya en un any natural (2004), amb més de 117.000 unitats comercialitzades al nostre país. Industrialment, ha estat un pilar de la nostra producció a Espanya, amb més de 5 milions d’unitats fabricades a la Factoria de Palència amb destinació a tothom, al llarg dels seus 4 generacions.

La família Mégane va substituir, al seu dia, a el noble i fiable Renault 19. La seva gran novetat va ser oferir una àmplia gamma de fins a 6 carrosseries diferents, cadascuna amb la seva personalitat pròpia, però amb una ànima comuna.

Als anys 80, el president de Renault, Raymond Lévy, va optar per iniciar una revolució cultural cap a la qualitat. Reconegut precisament en aquest àmbit, el R19 va establir una base sòlida que es va reflectir posteriorment en la gamma Mégane. «Per tenir èxit, vam haver per descomptat aprofitar la fama de qualitat de l’19, però a més oferir més prestacions a el client, amb un contingut més generós i atractiu», explica Michel Faivre-Duboz, director d’el projecte de llançament d’Mégane en els 90.

Per aconseguir-ho, la marca va haver d’aprendre a dissenyar i fabricar més barat els elements que conformen la base d’un vehicle. En aquest període, Renault es va acostar a Volvo. Així doncs, es va enviar una missió d’observació a la fàbrica holandesa que el constructor suec compartia amb el japonès Mitsubishi. En realitat, l’essencial estava al Japó. Michel Faivre-Duboz i un equip van posar rumb a país de el sol naixent i allí van fer un descobriment sense apel·latius: «El seu preu de cost era un 30% menor que el nostre!» . Per comprendre-ho, Renault va llogar un Mitsubishi Colt, l’equivalent a el Renault 19. Si la competitivitat no procedia de la seva concepció, calia buscar-la en les compres i la producció amb, a més, un ien infravalorat.

En aquest context de forta competència es va imposar la idea de crear una autèntica família Mégane, inclòs un monovolum inèdit en aquest segment: «Passar de el disseny de l’cotxe per a tothom a el de el cotxe per a cada un», recorda el director de el projecte.

Ara bé, calia aconseguir-ho amb un pressupost limitat. Es va decidir llavors posar els diners en allò que el client veiés. Basat en la plataforma de l’R19, Mégane heretaria íntegrament el seu bloc davanter, a més dels motors dièsel de el segment F i els motors de gasolina d’el segment E. Per si fos poc, «Mégane i Scénic tenen el mateix quadre de comandament. Només s’ha sobreelevat i inclinat uns quinze graus en el monovolum ».Com en un truc de màgia, ningú va veure res. Aquest truc que consisteix a aprofitar les coses que ja existeixen es repeteix en el cop, en el qual es va retallar el pis el just i necessari sense tocar els blocs davanter i posterior. Pel que fa a el disseny, cada carrosseria tenia el seu propi dissenyador. Ara bé, perquè els sis models tinguessin un aire de família, es va optar per la temàtica gràfica de l’el·lipse que aportaria una unitat contundent a l’flanc dels sis models, cadascun d’ells amb proporcions molt diferents.

En el moment del seu llançament el 1995, les versions berlina i coupé van ser, però, criticades en un article de la revista Auto Plus. «Posava en dubte l’estabilitat de la berlina en situació de frenada-corba», recorda Michel Faivre-Duboz. En resposta a aquesta minicrisi mediàtica, es va generalitzar el tren posterior de quatre barres. Fins llavors, estava reservat a les motoritzacions més potents de la gamma. I si el coupé va tirar de tota la gamma cap amunt, el veritable catalitzador de les vendes de la família arribaria el 1996 amb el monovolum. Va agradar tant que la cadència de producció de 600 a el dia es va quadruplicar fins arribar a les 2200 unitats.

A dia d’avui, en què s’acaba de llançar la renovació del seu 4ª generació, l’èxit de la família Mégane ha estat i és incontestable, convertint-se en la referència de diverses generacions d’espanyols i una joia de la fabricació “made in Spain” . I això ha estat possible perquè, a més del seu extraordinari disseny conceptual, que ofereix models amb personalitat pròpia adaptats a les necessitats de les diferents clienteles, ha sabut sempre “democratitzar” les prestacions, anticipant-se a l’mercat, i oferint des del primer nivell d’equipament equipaments bàsics com els de la seguretat, on sempre ha estat una referència.

La nova gamma, que arriba aquests dies a la xarxa comercial, presenta la innovadora versió I TECH Híbrida Endollable, que constitueix l’oferta més avançada de l’segment a hores d’ara, gràcies a les més de 150 patents provinents de la nostra experiència en fórmula 1, que una vegada més es transmet a el client “del carrer” a través de la gamma Mégane.