
La il·luminació en l’actualitat s’ajusta a la velocitat i l’entorn
En el futur, veurem cada vegada més cotxes equipats amb fars LED per reduir el cansament dels conductors.
La nova tecnologia de fars de cotxe fa que els conductors moderns visquin realment en el segle de les llums, a causa del important contrast que suposa la conducció nocturna a l’actualitat i els fars considerablement menys efectius que utilitzaven els seus avis per il·luminar el camí que tenien per davant.
Una sèrie d’imatges que mostren la visibilitat des de cotxes que van des d’un Ford T de 1908 fins a un nou Ford Mustang serveixen per comprovar fins on ha arribat la tecnologia d’il·luminació. El ciclista està tan sols a 12 metres per davant del vehicle que il·lumina l’escena.
Els conductors del Ford T, model del qual es van vendre més de 15 milions d’unitats entre 1908 i 1927, havien de encendre els llums d’acetilè abans de sortir a la carretera. Els conductors d’avui en dia no només es beneficien de brillants fars xenó i LED, sinó també d’una tecnologia que pot frenar automàticament si detecta vianants. Altres imatges mostren la il·luminació que proporcionaven cotxes dels anys 30, 60, 70 i 90.
“En qüestió de tecnologia d’il·luminació, hem sortit de les edats fosques”, assegura Michael Koherr, enginyer d’investigació d’il·luminació de Ford. “És bastant increïble la diferència fonamental que aquests canvis suposen en matèria de seguretat viària i comoditat del conductor”.
Els fars de xenó, equipats al Mustang, tenen aproximadament tres vegades la potència de les bombetes halògenes. Com els sofisticats fars davanters LED disponibles en models com el Ford Edge, els fars de xenó produeixen un brillant feix de llum blanca que pot fer que semblin cinc vegades més brillants que la llum groguenca dels fars halògens.
Per descomptat, els usuaris actuals poden conduir més ràpid que els dels Ford T. Però també es beneficien de millores significatives en matèria de tecnologia que permeten que la il·luminació s’adapti a la velocitat i l’entorn. Els fars també són dissenyats ara per difuminar a la vora del patró del feix, en comptes de desaparèixer de manera abrupta, permetent que els objectes ocults en la foscor vagin apareixent de manera gradual en comptes de sobte.
“Hem passat des del que eren bàsicament espelmes a fars LED i de xenó eficients i efectius. En el futur, veurem més cotxes equipats amb llums LED súper brillants, que poden ajudar els conductors a mantenir-se alerta. La visibilitat nocturna és ara molt millor. Com la nit i el dia “, afirma Koherr.
“Estem desenvolupant nova tecnologia d’il·luminació que ajuda a que els conductors es fixin més en vianants, ciclistes i fins i tot animals de grans dimensions que puguin creuar-se en la trajectòria del vehicle. Aquesta utilitzaria una càmera infraroja per localitzar gent i animals a una distància de fins a 120 metres “.