
LA PRODUCCIÓ DE VEHICLES TANCA 2022 AMB UN ALÇA DEL 5,8%
La millora en els fluxos de matèries i components en els darrers mesos ha permès un augment de la producció que tanca amb 2,2 milions de vehicles produïts. Durant el 2022, s’han exportat un total de 1.881.164 unitats, un 3,3% més que el 2021. Per la seva banda, els vehicles electrificats produïts a Espanya ja van assolir el 12,1% de la producció total.
La producció de vehicles es recupera i es registra un creixement del 5,8% el 2022 en comparació de l’any anterior. En concret, s’han produït 2.219.462 unitats durant el passat exercici que responen a una millora dels fluxos de les matèries primeres ia un augment de la disponibilitat de microxips els darrers mesos de l’any. Pel que fa al mes de desembre, s’han fabricat 175.245 unitats, fet que suposa un 18,9% més que el mateix mes del 2021.
Tot i la millora dels últims mesos, el sector continua reticent davant els problemes d’aprovisionament intermitents a les fàbriques, que han mantingut en suspens la indústria durant l’últim any. Així mateix, els fabricants alerten del nou coll d’ampolla produït pels problemes de distribució de vehicles tant per mar com per carretera, que podrien limitar-ne la capacitat exportadora aquest any.
Per tipus de vehicle, la fabricació de turismes ha registrat 139.628 unitats al desembre, un 24,1% més que el mateix mes del 2021, mentre que per a l’acumulat de l’any arriba a 1.785.432 unitats (+7,4%). Per la seva banda, la producció de vehicles comercials i industrials ha registrat un augment del 2% en comparació del desembre del 2021 amb un total de 35.617 unitats i en el tancament del 2022 aconsegueix 434.030 unitats produïdes que suposa una reducció del 0,4%.
EXPORTACIONS
Durant el 2022, s’han enviat fora de les nostres fronteres un total de 1.881.164 unitats, un 3,3% més que el 2021. Al mes de desembre, les exportacions han registrat un augment del 16,2% en comparació del mateix mes de l’any anterior, fins a un total de 148.434 unitats exportades.
Tot i les dades positives de final d’any, el ritme de producció i la capacitat d’exportació de les fàbriques s’han vist afectades per la crisi dels microxips i la incertesa econòmica conseqüència de la guerra d’Ucraïna. En aquest context, els mercats fora de les fronteres europees han experimentat un creixement superior al d’Europa, que no aconsegueixen recuperar els nivells que tenien abans de la pandèmia.
A l’últim mes, les destinacions a Europa han representat el 89% dels enviaments de vehicles, amb un augment del 12,2% en comparació del mateix mes de l’any anterior. Al TOP 5 de destinacions, França, Alemanya, Itàlia, Regne Unit i Turquia continuen encapçalant el rànquing. Pel que fa als principals mercats europeus durant l’any, representen el 69,4% de les exportacions després de registrar un augment interanual del 7,6%. Tot i això, el pes de les exportacions a la Unió Europea ha baixat 5,5 punts percentuals.
PRODUCCIÓ PER FONTS D’ENERGIA
Durant l’any passat, la producció de vehicles de zero i baixes emissions (vehicles elèctrics, híbrids endollables, híbrids convencionals, gas natural i GLP) ha augmentat considerable i ha arribat a un 31,9% més respecte al mateix període del 2021, amb un total de 319.605 unitats. Pel que fa a la producció d’aquesta tipologia de vehicles al mes de desembre, també ha experimentat un augment molt ressenyable en comparació de l’any passat del 89%, amb un total de 31.116 unitats produïdes de vehicles de zero i emissions baixes.
Cal destacar l’augment de la quota de fabricació de vehicles electrificats, que ha augmentat gairebé 3 punts percentuals respecte a l’any anterior, i ha augmentat un 37,5% la producció total de vehicles el 2022 amb un total de 268.071 unitats. D’aquests, 230.554 unitats van correspondre a turismes electrificats (elèctrics purs i híbrids endollables) que augmenten un 25% respecte del 2021.
Quant al mes de desembre, els vehicles electrificats van sumar un total de 23.404 unitats, fet que suposa un augment de la producció del 70,8%.
“El sector de l’automoció observa amb prudència una certa millora, tot i que això no vol dir que s’hagi aconseguit una recuperació, ni creiem que suposi un canvi de tendència. En tot cas, estem en volums amb 600.000 vehicles produïts menys que el 2019. La indústria automobilista continua afectada pel context econòmic, l’escassetat dels microxips i els problemes de distribució, cosa que posa de manifest la importància d’avançar en la consolidació de la transformació del sector cap a l’electrificació i la nova mobilitat per recuperar el lideratge en mobilitat anterior a la pandèmia. Per això, ANFAC ha presentat el Full de Ruta 2023-2025 amb una bateria de mesures que proposa l’acceleració de la deficient infraestructura de recàrrega pública, la millora dels plans MOVES i la implementació d’una fiscalitat que mogui per convicció i no per obligació ciutadans i empreses a optar un vehicle electrificat en la decisió final de compra”, va destacar José López-Tafall, director general d’ANFAC.