La UE fixa que el 36,3% dels cotxes de contractació pública a Espanya hauran de ser "nets"

La UE fixa que el 36,3% dels cotxes de contractació pública a Espanya hauran de ser “nets”

Entre els membres comunitaris, el percentatge màxim que s’ha fixat és de 38,5%, xifra que comparteixen països com Itàlia, Regne Unit, Països Baixos o Alemanya.

El 36,3% dels vehicles lleugers que l’Administració contracti a Espanya hauran de ser “nets”, és a dir, que emetin una mitjana de 50 grams de CO2 / km o menys, segons ha establert el Consell de la UE.

La mesura es publicarà al Diari Oficial del club comunitari i, a partir d’aquest moment, els països tindran un període de dos anys per adaptar-se als objectius, que són vinculants.

Entre els membres comunitaris, el percentatge màxim que s’ha fixat és de 38,5% -xifra que comparteixen països com Itàlia, Regne Unit, Països Baixos o Alemanya-, mentre que la xifra menys ambiciosa és la de Bulgària, d’un 17, 6%.

Encara que de moment el llindar estigui establert en els 50 grams / km, a partir l’1 de gener de 2026, únicament els cotxes que emetin zero contaminants podran ser considerats “nets”.

La UE reconeix que avui dia hi ha pocs turismes que compleixin amb els límits, però confia que «el nombre d’aquests vehicles augmenti en els propers anys», especialment per l’impuls dels híbrids endollables.

«Un enfocament més ambiciós de la contractació pública pot constituir un estímul addicional significatiu per al mercat», subratlla el document.

També per a camions

Així mateix, el text, que ja va ser validat pel Parlament europeu el passat mes d’abril, inclou altres metes per a la contractació pública de vehicles pesants, els quals són qualificats com a “nets” en funció de si fan servir o no combustibles alternatius previstos en la normativa europea.

En el cas dels camions, el percentatge a Espanya ha de ser del 10% fins a 2025 i del 14% entre 2026 i 2030, mentre que per als autobusos s’ha establert en un 45% fins a 2025 i un 65% entre 2026 i 2030.

«La promoció dels vehicles nets en la contractació pública constitueix una de les principals iniciatives estratègiques que ha de convertir-nos en el que volem ser: líders mundials en descarbonització«, ha destacat Răzvan Cuc, ministre de Transports de Romania i president del Consell.

Cada tres anys, els Estats hauran de realitzar un informe amb el que facin un seguiment del compliment dels objectius.