L'AERODINÀMICA DE L'AUDI E-TRON PROTOTYPE

L’AERODINÀMICA DE L’AUDI E-TRON PROTOTYPE

Vehicle elèctric amb un sofisticat concepte aerodinàmic: coeficient Cx de 0.28. La resistència aerodinàmica és un factor particularment rellevant a l’hora d’afrontar llargs desplaçaments. Per primera vegada en un vehicle de producció de volum, miralls retrovisors virtuals com a opció d’alta tecnologia.

Com millor és l’aerodinàmica d’un vehicle elèctric, més lluny pot viatjar. I amb un coeficient de resistència aerodinàmica de 0.28, l’Audi i-tron prototype presenta el millor resultat en el segment SUV. Aquesta xifra és un factor decisiu a l’hora d’aconseguir una autonomia superior als 400 km al cicle WLTP. Els miralls retrovisors virtuals són una de les característiques destacades del concepte aerodinàmic del vehicle totalment elèctric del segment premium.

L’escenari: proves de resistència al túnel de vent
Davant de les pales del sigilós rotor amb un diàmetre d’al voltant de 5 metres, l’Audi i-tron prototype mira directament a l’ull de l’huracà. Al banc de proves de aeroacústica del Centre del Túnel de Vent a Ingolstadt, el més silenciós del món, els enginyers d’Audi optimitzen la resistència aerodinàmica i el soroll sota condicions extremes. Tots dos són aspectes crucials per a l’eficiència i el confort en un automòbil. Amb una potència de 2,6 megawatts, el ventilador és capaç de reproduir corrents de vent de fins a 300 km / h. L’Audi i-tron prototype ha estat sotmès aquí a més de 1.000 hores d’assajos.

El resultat: un coeficient aerodinàmic de 0.28. Els clients es beneficien directament d’aquesta xifra tan baixa, ja que contribueix decisivament a l’hora de superar els 400 km d’autonomia en el cicle WLTP. Una centèsima en la xifra del coeficient aerodinàmic suposa una autonomia d’uns cinc quilòmetres en condicions de conducció real.

Coeficient aerodinàmic: clau en viatges de llarga durada
En viatges llargs, per als que l’Audi i-tron està preparat, l’aerodinàmica és clau de cara a la resistència a l’avanç, més important fins i tot que la resistència al rodament i que la inèrcia. L’energia que el cotxe necessita per superar aquesta resistència és energia perduda. Per això és tan important comptar amb un bon coeficient aerodinàmic. No obstant això, en el trànsit urbà entren en joc altres factors ja que un vehicle elèctric pot recuperar gran part de l’energia utilitzada en frenar, el que redueix la importància del seu pes total.

Per aconseguir un coeficient aerodinàmic de 0.28, els enginyers d’Audi van desenvolupar una àmplia gamma de mesures per millorar el flux d’aire en tota la carrosseria. Algunes d’aquestes solucions s’aprecien a primera vista, mentre que altres compleixen el seu propòsit sense ser tan evidents. Gràcies a aquesta sèrie de mesures, el coeficient aerodinàmic de l’Audi i-tron prototype es redueix en un valor de gairebé 0.07 respecte al d’un vehicle comparable amb un sistema de propulsió convencional. Amb un perfil d’utilització típic, això suposa un augment de l’autonomia d’aproximadament 35 km per cada càrrega de la bateria en el cicle WLTP.

Solucions intel·ligents: retrovisors virtuals i cavitats als baixos
Els miralls retrovisors exteriors virtuals són una primícia mundial en la versió de producció de l’Audi i-tron prototype. Són molt més estrets que els retrovisors convencionals, de manera que redueixen l’amplada del vehicle en 15 cm i, gràcies a les seves formes, no només milloren la resistència aerodinàmica, sinó que també disminueixen notablement el soroll que produeix el vent. Cadascun dels seus suports plans integra una petita càmera. Les imatges capturades es presenten en pantalles OLED situades a la zona de transició entre el quadre de comandament i les portes. Els retrovisors virtuals poden adaptar-se a les diferents situacions de conducció, el que permet una potencial millora de la seguretat. En el sistema MMI s’ofereixen tres vistes disponibles: per conduir a la carretera, per girar i per aparcar.

Una altra característica destacada és la suspensió pneumàtica adaptativa de sèrie, amb amortiment ajustable. A velocitats superiors a 120 km / h, baixa la carrosseria fins a 26 mm respecte a la posició normal, reduint així la resistència aerodinàmica. La part inferior del SUV completament elèctric està completament carenada. Sota la cèl·lula de l’habitacle, una placa d’alumini protegeix la bateria d’alt voltatge contra danys que puguin provenir de la part inferior, com les vorades o grava. Els punts en què aquesta placa es fixa al xassís mitjançant cargols presenten unes cavitats similars als clotets d’una pilota de golf, que fan que el flux d’aire sigui millor que en una superfície completament plana.