Les cinc professions més curioses de l’automoció
La fabricació d’un nou cotxe sol associar a professions com a dissenyador, enginyer o treballador de línia. Sense embago, en la producció també intervenen llocs de treball curiosos que requereixen altes dosis d’artesania, creativitat o precisió.
La fabricació d’un nou cotxe sol associar a professions com a dissenyador, enginyer o treballador de línia. No obstant això, en la producció d’un vehicle també intervenen llocs de treball curiosos que requereixen altes dosis d’artesania, creativitat, precisió. Aquests són alguns d’ells:
-El primer conductor:
Dos milions de quilòmetres a l’any. Aquesta és la distància que recorre l’equip d’experts conductors per posar a prova tots els cotxes que surten de la fàbrica de SEAT a Martorell en un any. Aquests professionals es dediquen a estudiar el rendiment dels vehicles just en sortir de la línia de muntatge. En un circuit de 6 tipus de paviment diferents, els proven a diferents velocitats per llambordes o desnivells i s’asseguren que no es produeixin sorolls molestos. Durant el recorregut, també comproven el bon funcionament del clàxon, els llums o els frens.
-El escultor d’argila:
Crea artesanalment cotxes d’argila a mida real que dupliquen el pes de qualsevol vehicle. Per a això, necessita 2.500 quilos de fang i fins a 10.000 hores de treball amb l’espàtula per elaborar un dels anomenats clay models, que permetrà apreciar les formes del cotxe abans de congelar el seu disseny.
-El cosidor dels cotxes:
Embasta a mà els patrons de la tapisseria del vehicle, pensant en la millor combinació de colors i materials, que han d’encaixar amb la personalitat de cada cotxe. Aquest expert modista necessita més de 30 metres de costura per entapissar un cotxe sencer i per realitzar les seves tasques ha de treballar a dos anys vista.
-El provador de seients:
La seva professió consisteix a idear el seient ideal. Ell i el seu equip han de comprovar l’abatiment fins a 20.000 vegades per cada variant de seient. L’estudi és complet: han de trobar l’escuma, el teixit, l’estructura o el cosit ideal que s’adapti a diferents tipus de cos i condicions exteriors. S’asseguren també del correcte disseny del reposacaps, que evitarà possibles lesions cervicals.
-Sommeliers de l’automòbil:
El nas és la seva principal eina de treball per aconseguir el seu objectiu: el famós “olor de cotxe nou”. L’equip de químics realitza més de 400 tests olfactius a l’any, exposant el cotxe a temperatures de 60ºC. La seva és una professió amb curioses exigències: no poden fumar ni portar perfum perquè els resultats de les proves no apareguin alterats.