
LES NOVES NORMATIVES DE ciberseguretat I EL FRE A AL DESENVOLUPAMENT DEL COTXE CONNECTAT I AUTÒNOM
Les amenaces cibernètiques als vehicles autònoms i connectats són reals i frenen el seu desenvolupament. Per enfrontar aquest perill, la indústria pot prendre mesures per garantir la resiliència d’aquesta tecnologia.
Fa just un anys, l’única preocupació real de seguretat per als conductors era que algú robés el seu vehicle o accedís a ell. Amb l’arribada de la connectivitat i els controls tecnològics, els riscos augmenten i els concessionaris i fabricants han d’estar alerta. La seguretat cibernètica és ja una preocupació real. De fet, les normatives en matèria de ciberseguretat ja s’estan plasmant en les legislacions actuant, en ocasions, com un fre per al desenvolupament de l’cotxe connectat i autònom.
En l’actualitat, la majoria de vehicles nous ja disposen de dades integrades, Wi-Fi i Bluetooth. D’aquí a uns anys, gairebé tots ells estaran connectats d’alguna manera a l’5G, tindran sistemes més sofisticats i, probablement, tinguin parcialment algun tipus d’automatització.
Serà en aquest moment quan apareguin els primers casos de delictes cibernètics com ara el robatori de dades, delictes financers … Davant d’aquests problemes, la indústria ja treballa en donar-los una solució i és en alguna mesura el que està frenant el desenvolupament i permetent menys avanços de tecnologies com la conducció connectada o autònoma.
Es necessiten desenvolupar sistemes en els vehicles per mantenir la seguretat. Moltes empreses ja treballen en solucions com una signatura electrònica o altres eines similars. No obstant això, no només són els desenvolupadors i els vehicles els que han de protegir-se. La infraestructura de xarxa també ha de estar-ho. Els centres de control probablement seran la principal superfície d’atac.
Els avenços en matèria de legislació
Malgrat tot, el futur de l’automòbil està marcat per la connectivitat, l’autonomia i l’electrificació. Aquestes tres tendències semblen dirigir l’horitzó més proper dels concessionaris i l’automoció. L’augment de tecnologia porta amb si altres conseqüències com la necessitat d’invertir en seguretat i evitar possibles hackeos i altres delictes informàtics. Per això, els cotxes que no comptin amb un certificat de ciberseguretat no es podran vendre a Europa a partir de 2022.
Així ho reflectirà el Reglament Europeu de Seguretat de Vehicles que s’aprovarà aquest any per les Nacions Unides. Una empresa especialitzada en l’anàlisi de la ciberseguretat de vehicles, Eurocybcar, explica que aquest assumpte, per tant, és ja un problema no de futur sinó de present per als concessionaris.