LES NOVES PANTALLES QUE ARRIBEN ALS COTXES

LES NOVES PANTALLES QUE ARRIBEN ALS COTXES

Els cotxes porten cada vegada més pantalles, i més grans. Properament es llançaran models en què tot el quadre de comandament és una enorme pantalla. El següent pas és estendre aquestes pantalles a les llunes de el vehicle – amb els sistemes Head up display de projecció d’imatges en el parabrisa com a pioners d’aquesta tendència- a mesura que la conducció automatitzada vagi descarregant a l’conductor de la funció de conduir.

L’ésser humà s’ha acostumat a viure entre pantalles: TV, smartphone, tablet, electrodomèstics, suports publicitaris … I aquesta tendència s’ha vist reflectida en els cotxes: el món digital forma part de les nostres vides i volem que l’automòbil proporcioni els mateixos nivells de tecnologia intuïtiva i connectivitat que un smartphone.

La indústria de l’automòbil a del principi ha anat a remolc de les innovacions dels avenços de l’electrònica de consum, però a poc a poc va posant-se a la seva alçada. Des de la inclusió de la primera pantalla digital en un cotxe -un petit rellotge-, fins a l’actual sistema de pantalles de el Porsche Taycan (que pot incorporar fins a cinc de grans dimensions, tàctils i hápticas), l’evolució ha estat brutal, sobretot en l’última dècada. Primer van arribar les grans pantalles a la consola central, que es van fer tàctils i es van dissenyar a l’estil tablet; després, la instrumentació després del volant també es va convertir en pantalla; i ara, ambdues s’integren i s’estenen cap a la zona de l’copilot fins a cobrir tot el quadre de comandament. El següent pas és estendre aquestes pantalles a les llunes de el vehicle – amb els sistemes Head up display de projecció d’imatges en el parabrisa com a pioners d’aquesta tendència- a mesura que la conducció automatitzada vagi descarregant a l’conductor de la funció de conduir i li permetrà centrar la seva atenció en altres coses mentre circula al seu cotxe. Aquestes són les novetats que arribaran a curt termini en aquest terreny.

Pantalles cada vegada més grans

Les pantalles de l’interior dels cotxes seguiran creixent de mida. EL proper BMW iX equiparà una gran pantalla de 14,9 polzades lleugerament corbada que ocuparà la zona de la instrumentació i de la consola central. Encara més gran és la pantalla 3D corba de l’Cadillac Lyriq SUV, amb una diagonal de 33 polzades.

El proper Mercedes EQS porta a l’màxim aquest concepte fins convertir tot el quadre de comandament en una gran pantalla. El sistema Hyperscreen és una gegantina pantalla digital sota un panell de vidre de formes arrodonides realitzat en silicat d’alumini resistent a les ratllades. Té tres zones d’informació: davant el conductor, central i davant de l’passatger. Aquest sistema fa servir la intel·ligència artificial (IA) per aprendre les preferències i hàbits de l’usuari.

Els Head up displays segueixen evolucionant

Cada vegada més cotxes incorporen head-up displays, que aporten seguretat a l’projectar informació al parabrisa en la línia de visió de l’conductor. Una altra de les claus de la seva futura massificació és que proporcionen la tranquil·litat als conductors de saber quan els sistemes ADAS estan actius i el que estan «veient». Això proporciona als conductors una millor comprensió de les de les capacitats i limitacions de el sistema.

Els head-up displays ja són capaços de projectar realitat augmentada en 3D, mostrant informació gràfica rellevant, com les fletxes per indicar el gir o imatges que apareixen com si estiguessin uns metres per davant de el cotxe, que se superposa a la imatge de l’món real que el conductor veu a través de l’parabrisa. Panasonic ha avançat la següent evolució en aquesta matèria: tecnologia de seguiment ocular per projectar la informació en la línia dels ulls de l’conductor, basant-se en la seva posició dels ulls. Un algoritme d’estabilitat de la imatge permet que la imatge no trepide amb els sots de la carretera.

Veritable experiència 3D

Els gràfics en tres dimensions, que estan donant els seus primers passos en els últims head-up displays, seguiran evolucionant. Els sistemes de visualització en tres dimensions permeten estructurar millor la informació i faciliten la comprensió dels elements espacials. S’ha demostrat que aquesta tecnologia accelera la reacció de l’conductor i millora els judicis de profunditat.

Continental està desenvolupant una nova generació de pantalles amb representació tridimensional, que genera experiències en 3D per als conductors sense la necessitat d’utilitzar ulleres especials. Aquesta pantalla mostra escales tridimensionals que permeten que objectes es vegin com si fossin reals. Funciona en conjunt amb una cambra interior que detecta el camp de visió de l’conductor i ajusta la vista 3D a la posició precisa del seu cap. Les primeres aplicacions d’aquesta tecnologia seran per representar edificis i mapes en tres dimensions, que faciliten una interacció més intuïtiva entre conductor i

el vehicle.

Pantalles transparents i d’opacitat variable

LG ha desenvolupat unes noves pantalles transparents OLED transparents, que ofereixen fins a un 40% de transparència. Aquesta pantalla podria substituir una finestreta lateral d’un cotxe, oferint informació útil relacionada amb el que veiem a l’exterior.

Aviat sortiran a el mercat llunes d’opacitat variable. El proper Cadillac Celestiq incorporarà un sostre de vidre que pot ajustar-se per oferir diferents nivells de transparència a cadascun dels seus quatre quadrants. És el primer pas en el camí d’una nova generació de parabrisa d’opacitat variable, que podran ser completament translúcids quan calgui conduir o es vulgui veure el paisatge, completament opacs quan es vulgui veure una pel·lícula, i amb diferents graus de transparència per poder llançar pantalles d’informació, o elements de realitat augmentada, que es relacionin amb la realitat que es veu a través de l’parabrisa.