
LES VENDES DE VEHICLES ELECTRIFICATS CREIXEN UN 40% EN MAIG
Al maig es registren 11.146 matriculacions de vehicles electrificats, representant només un 10% del mercat total. Al ritme actual, amb 43.633 vendes de turismes electrificats durant els cinc primers mesos, Espanya s’allunya d’assolir l’objectiu de mercat electrificat per al 2023. Els vehicles de zero i baixes emissions es posicionen com a primera opció de compra amb el 38,5% del mercat al mes.
Les vendes de vehicles electrificats (elèctrics i híbrids endollables, comprenent turismes, quadricicles, vehicles comercials i industrials i autobusos) es va incrementar un 39,5% al mes de maig, amb 11.146 noves unitats. Els electrificats registren el 10,43% del mercat total, una xifra encara inferior tant al ritme de la mitjana europea com del ritme necessari per assolir el 2023 els objectius exigits de reducció d’emissions.
Pel que fa a les matriculacions de vehicles de zero i baixes emissions (electrificats, híbrids i de gas), augmenten un 21,7% al mes, amb 41.094 unitats venudes. Les vendes d’aquest tipus de vehicles sumen el 38,46% del mercat i superen el mercat de vehicles benzina (38,4%) i dièsel (23.14%).
VEHICLES ELÈCTRICS – Etiqueta Zero
Les vendes de vehicles elèctrics purs van augmentar un 108,3% al maig, amb 5.081 unitats matriculades. Representa un 4,76% de la quota de mercat al mes. Al conjunt de l’any, les vendes d’aquests vehicles sumen 23.124 unitats, un 75,3% més que el mateix període de l’any anterior. La quota de l’acumulat de l’any és del 4,87%
VEHICLES HÍBRIDS ENCHUFABLES – Etiqueta Zero
Les vendes de vehicles híbrids endollables van créixer un 25,5% durant el maig i arriben a les 6.065 unitats matriculades aquest mes. Representa el 5,68% de la quota de mercat del mes. Al conjunt de l’any, les vendes d’aquests vehicles sumen 25.369 unitats, un 28,2% més que en el mateix període de l’any anterior. La quota de l?acumulat de l?any és de 5,34%.
VEHICLES HÍBRIDS – Etiqueta ECO
Les vendes de vehicles híbrids no endollables augmenten un 9,1% durant el maig, i arriben a les 27.505 unitats matriculades aquest mes. Representa un 25,74% de la quota de mercat al maig. A l’acumulat de l’any, les vendes d’aquests vehicles acumulen 122.956 unitats, un 33,1% més que el mateix període de l’any anterior. La quota del total de l any és de 25,88%.
VEHICLES GAS – Etiqueta ECO
Les vendes de vehicles de gas van créixer un 90% al maig amb 2.443 unitats matriculades que representen el 2,29% de la quota de mercat al mes. Al conjunt de l’any, les vendes d’aquests vehicles acumulen 9.840 unitats, un 59,2% més que el mateix període de l’any anterior. La quota de l?acumulat de l?any és de 2,07%.
MERCAT DE TURISMES
Les matriculacions de TURISMES electrificats, híbrids i de gas augmenten les vendes al maig un 22,7% respecte al mateix mes de l’any anterior, fins a les 39.915 unitats lliurades, que suposen el 43,37% de la quota total de mercat.
Pel que fa al mercat de turismes electrificats, al maig augmenten les vendes un 53,8%, amb 10.421 unitats venudes. Els elèctrics de bateria (BEV) creixen un 119,6% fins a les 4.409 unitats al mes, igual que els híbrids endollables (PHEV) que augmenten les vendes un 26,2% amb un total de 6.012 unitats. Les vendes de turismes electrificats arriben a representar el 11,32% de la quota de mercat al maig. Mentre que, durant l’acumulat d’any, se sumen 43.633 turismes electrificats, un 42% més, que representa el 10,79% del mercat total.
El mercat nacional de turismes electrificats segueix registrant una tendència positiva, augmentant mes rere mes, però amb un volum de vendes encara molt per sota del necessari per assolir la fita de 190.000 unitats per al 2023. Per assolir aquest objectiu s’haurien de matricular prop de 146.000 unitats electrificades des de començament d’any, amb una mitjana de 21.000 unitats al mes.
DECLARACIONS
José López-Tafall, director general d’ANFAC va indicar que “per cinquè mes aquest any, observem com l’augment en la venda de vehicles electrificats és escàs per al compliment dels objectius de reducció d’emissions a què Espanya s’ha compromès: tot just tanca el mes amb un 10% de la quota de mercat total. Mentre Europa i els nostres socis creixen, nosaltres seguim gairebé aturats. A més, amb la convocatòria d’eleccions generals queden novament pendents les mesures necessàries per recuperar aquest retard i evitar que, com advertia ANFAC ja al gener, el 2023 sigui un any perdut. Necessitem ser més àgils i esperem que almenys la convocatòria per als projectes de la línia de bateries i dels vinculats als vehicles elèctrics amb els fons sobrants del PERTE VEC es faci abans de les eleccions generals. També demanem als partits que incorporin expressament als seus programes noves mesures per facilitar l’accés als ciutadans als nous vehicles electrificats, molt especialment mesures fiscals. Si hi ha urgència climàtica, i la mobilitat és clau, el sector i els ciutadans necessitaran molt més suport de les administracions públiques”.