LUIS MONTORO: "LA SEGURETAT VIAL URBANA A LA UNIÓ EUROPEA HAURIA DE SER PRIORITÀRIA"

LUIS MONTORO: “LA SEGURETAT VIAL URBANA A LA UNIÓ EUROPEA HAURIA DE SER PRIORITÀRIA”

El Parlament Europeu va exigir el 2001 més èmfasi i potenciar el paper de les policies locals. En la convenció es va presentar la Xarxa Espanyola per a la Seguretat Viària, que neix amb l’objectiu de ser un punt de trobada d’entitats nacionals amb una dilatada trajectòria professional en matèria de seguretat viàl.

Els premis, convocats per FESVIAL tenen per objecte reconèixer públicament l’activitat de les policies locals, els seus professionals i centres oficials de formació d’aquests cossos de seguretat, dependents de municipis o comunitats autònomes.
El lliurament de premis s’ha realitzat en el marc de la III Convenció Nacional de les Policies Locals sobre seguretat viària, organitzada per FESVIAL en col·laboració amb UNIJEPOL i que compten amb el suport de la DGT, SECRIM, Fundació CNAE, AESLEME, Observatori de Criminologia vial i els Professionals per a la Seguretat Viària, FEMP, FETEVI i Redvial Espanya

David Moneo: “Trafic és un saló referent en matèria de seguretat viària de la mà de FESVIAL”

En el marc d’aquesta III Convenció també s’ha presentat la Xarxa Espanyola per a la Seguretat Viària, que neix amb l’objectiu de ser un punt de trobada d’entitats nacionals amb una dilatada trajectòria professional en matèria de seguretat viària. Totes aquestes entitats, i dins el seu àmbit d’actuació, aborden mesures amb l’objectiu de millorar la seguretat viària i reduir la sinistralitat. Aquest nexe d’unió, és la base per sustentar la creació d’una Xarxa de Seguretat Viària, a fi d’abordar qüestions de forma conjunta i poder transmetre per a determinades qüestions un mateix missatge.

Durant la presentació de la III Convenció Nacional de Policies Locals sobre seguretat viària, que va ser realitzada pel director del Saló Tráfic, David Moneo, va lloar la iniciativa d’aquestes accions en matèria de seguretat viària i el fet Trafic, Ifema i Fesvial unissin els seus noms i esforços per convertir aquest saló en un referent.

Luis Montoro: “La seguretat viària Urbana hauria de ser prioritària a Europa”

Luis Montoro, president de Fesvial ha assenyalat durant la seva intervenció que “en l’últim segle han mort uns 30 milions de persones en accidents de trànsit a les ciutats del món i 1.300 milions de persones han resultat ferides. Durant els darrers quinze anys a Espanya s’han produït 792.652 accidents vials en els nuclis urbans amb un resultat de més de 9.100 morts “.

“És per això – ha continuat el catedràtic de seguretat viària – que el tema de la seguretat viària urbana hauria de ser prioritari. De fet així ho va expressar ja el Parlament Europeu l’any 2001, sol·licitant abordar aquest assumpte amb més èmfasi i potenciar el paper de les policies locals “.

Segons Luis Montoro “la ciutat és normalment el primer lloc on els éssers humans prenen contacte amb el trànsit, per la qual cosa és molt important incidir en l’educació viària i el control en els entorns urbans des dels primers anys de vida”.

“Les policies locals han desenvolupat milers d’iniciatives vitals, tant a nivell individual com col·lectives, que d’una manera altruista, de vegades amb més desitjos que mitjans, han aconseguit un canvi en les tendències en la seguretat viària. I no sempre reconegudes “, ha puntualitzat el president de la Fundació Espanyola per a la Seguretat Viària.

Pascual Martinez: “Cal posar-se d’acord en que és millor prevenir que curar”

Per la seva banda Pascual Martinez, president de UNIJEPOL, ha agraït la composició de la taula inaugural “i que coincideix amb la unitat que avui es subscriu per millorar i lluitar per la seguretat viària”.

“Ha costat molt que les policies locals es vegin i tinguin un punt de trobada on debatre, compartir experiències, i treballar per la seguretat viària i per la qualitat de vida dels ciutadans” ha continuat Pascual Martinez.

Per al president de UNIJEPOL “el primer és posar-nos d’acord en que és millor prevenir que curar. I per ells hem de fer un major esforç en els entorns urbans perquè és on es produeixen un major nombre d’accidents i de punts de fricció entre els diferents usuaris que comparteixen la vida i la via. Afortunadament no és on es produeixen el major nombre de víctimes mortals … però això no és suficient. ”

Pere Navarro: “Si la mobilitat és un caos, la seguretat vial no funcionarà mai”

El director general de Trànsit, Pere Navarro, s’ha dirigit als assistents, majoritàriament policies locals de tot el país, assenyalant que “vostès són la llei i els encarregats de fer complir la llei de trànsit i les ordenances municipals. Aquest és el millor camí per reduir els accidents de trànsit i els resultats tràgics en víctimes mortals “.

“Als nens cal educar-los i als adults cal controlar que compleixen la norma i si no ho fan sancionar-“, ha indicat Pere Navarro. “Els espais limitats, que són les ciutats, donen el que donen de si i tots hem de compartir sota el compliment de les normes establertes, amb sentit comú i el respecte a tots els usuaris”.

“Quin problema tenim a les ciutats que deixa cada any més de 450 morts i més de 4.000 ferits greus amb seqüeles per a la resta de les seves vides” ha preguntat el director de la DGT.

“El paper de les policies locals és protegir els vulnerables i és a les ciutats on es dóna major concentració d’aquest col·lectiu i més punts de fricció. Si la mobilitat funciona, funcionarà la seguretat viària. Si el primer és un caos el segon mai acabarà bé “ha indicat Pere Navarro.

El director de trànsit ha convidat els ajuntaments a treballar per calmar el trànsit. “Potser crearem problemes de convivència d’un altre tipus però el que no tindrem seran morts” ha puntualitzat. És per això que la DGT insisteix en la normalització de zones 30 en totes aquelles vies d’un sol sentit de circulació, tal com està previst en la propera reforma del Reglament General de Circulació. “.

Pere Navarro ha conclòs la seva intervenció assenyalant que la policia local “està en la primera línia, al carrer. És el que estableix el primer contacte amb el ciutadà i l’ajuda o li fa saber que hi ha una norma que complir per a tots i pel bé de tots. Per això us felicito per la feina que feu entre tots i per a tots “.

Eli Fernandez: “Teniu el suport de la FEMP allà on es necessiti”

L’acte inaugural ha conclòs amb la intervenció d’Eli Fernandez, directora general de polítiques vials en la FEMP, Federació Espanyola de Municipis i Províncies, que va felicitar els assistents per “la tasca desenvolupada i per les grans iniciatives que es duen a terme”, oferint el suport i la col·laboració de la FEMP allà on es necessiti.

Els vehicles de mobilitat personal en el punt de mira

A més, s’han tractat temes de gran novetat i relació amb la seguretat viària com “Els vehicles de mobilitat personal en l’àmbit urbà” que va debatre en una taula rodona amb participants on van abordar entre altres qüestions els eixos fonamentals dels futurs desenvolupaments normatius relacionats amb els vehicles de mobilitat personal elèctrics, així com recomanacions i bones pràctiques en l’ús de la mobilitat personal urbana.

Aquesta taula ha comptat amb la participació de Javier Villalba, cap de la Unitat d’Ordenació Normativa de la DGT; Alfonso Sanz Alduan, tècnic urbanista de la consultora GEA 21; Miguel Ángel Bonet, Secretari de les comissions de Transport i Infraestructures i de Mobilitat i Accessibilitat de la FEMP; i Javier García Cuesta, secretari de Polítiques de Seguretat Viària de UNIJEPOL, sent moderada per Rubén Muñoz Garrido, cap de la Policia Local de Badajoz.

Els VII Premis Fesvial de Seguretat Viària 2018-2019 recullen les 73 candidatures presentades de policies locals de tot el territori nacional, el que mostra una vegada més la dedicació i compromís que les policies locals tenen amb la seguretat viària, l’educació viària i les bones pràctiques en aquesta àrea.

En aquests VII Premis Fesvial de Seguretat Viària s’han lliurat un total de 34 premis, categoritzats en 5 medalles de Plata a la seguretat viària, 6 medalles d’Argent a l’Educació Viària, 11 medalles d’Or a la seguretat viària, 7 medalles d’Or a l’Educació Viària, 2 premis a les Bones Pràctiques en la Seguretat Viària i 3 premis a les Bones Pràctiques en l’Educació Vial.

Amb aquestes distincions, Fesvial pretén mostrar i premiar la gran tasca que diàriament realitzen les policies locals en la millora de la seguretat viària, en l’educació i formació viària dirigides a diferents segments de població i edat, ia promoure bones pràctiques que contribueixen a incrementar la seguretat i la mobilitat en els desplaçaments.

El jurat que ha avaluat les candidatures està constituït, per D. Javier Llamazares, director general d’FESVIAL, per la Sra Mar Cogollos, directora de Aesleme, D. Álvaro Gómez, director de l’Observatori Nacional de Seguretat Viària de la DGT, D. Javier García costa, secretari de Polítiques de Seguretat Viària de UNIJEPOL, José Mª Riaño, secretari general d’Anesdor, José Mª Quesada, Assessor de Continguts de la Plataforma Posa-li Fre de Atresmedia, i D. José Mª Pont, Responsable del programa Seguretat vial de Ràdio 5 de RTVE.

“En aquesta edició dels Premis FESVIAL s’han inclòs un major nombre de distincions per a les diferents categories de municipis, amb medalles de plata i or a la seguretat viària, així com premis específics en matèria d’Educació Viària, per reconèixer el treball excel·lent que desenvolupen moltes policies locals “, ha assenyalat Javier Llamazares, director general d’FESVIAL.