
MARATÓ DE PROVES: LA NOVA GENERACIÓ DEL OPEL ASTRA ENTRA A LA RECTA FINAL
Cercle Polar Àrtic: proves dinàmiques i de comportament tèrmic a -30oC a la Lapònia sueca. Centre de proves de Dudenhofen: xassís desenvolupat a Alemanya per aconseguir la major seguretat i confort. Laboratori d’EMC a Rüsselsheim: resistència a les ones electromagnètiques.
El desenvolupament de el nou Opel Astra encara la seva fase final i l’estrena de l’onzena generació de l’compacte més venut de la marca alemanya es produirà en unes poques setmanes. Creat inicialment amb l’ajuda de el disseny assistit per ordinador -com tots els automòbils moderns-, des del passat hivern el nou model s’ha sotmès a tota mena de proves, s’ha afinat la seva posada a punt i s’ha validat en condicions d’ús reals . Ara, el nou Astra entra a la recta final del que ha estat una autèntica marató de proves.
Els enginyers d’Opel han provat els prototips i vehicles de desenvolupament de el nou Astra a les gelades carreteres i congelat hivern de la Lapònia sueca. Més a prop de casa, han recorregut sense descans les pistes de proves de el Centre de Proves de Dudenhofen i, més recentment, han emprès les proves de validació en carreteres obertes a l’trànsit a la regió de Rin-Main acompanyats per alts directius de la marca. A el mateix temps, el nou Astra s’ha sotmès a les últimes proves al laboratori d’EMC (Compatibilitat Electromagnètica) de Rüsselsheim abans de rebre l’homologació per a la seva comercialització.
“L’exigent programa de proves de la nova Astra marxa excepcionalment bé”, afirma Mariella Vogler, Astra Chief Engineer. “L’equip de desenvolupament, que, per cert, està format per més dones enginyeres que mai, ha creat una nova generació de l’Astra, sense concessions, que entusiasmarà més que mai als seus conductors”.
Amb el nou Astra, Opel demostra la precisió alemanya en cada detall i apunta directament al capdamunt de l’segment dels compactes. El seu disseny audaç i pur, les seves tecnologies d’avantguarda i la seva gamma mecànica -inclosa la propulsió híbrida enchufable- el convertiran en una referència en la seva categoria.
Proves d’hivern: elevats confort i seguretat en tot tipus de condicions
Hivern 2020/2021 a Suècia. Com és habitual en aquesta època de l’any, Lapònia es converteix en una destinació de viatge freqüent per als enginyers d’Opel. En aquesta ocasió han portat amb si la propera generació de l’Astra. A temperatures de fins a -30oC, els experts en xassís han donat voltes i voltes sobre la relliscosa superfície d’uns circuits especialment preparats per afinar a l’màxim els sistemes electrònics d’estabilitat, tracció i antibloqueig de frens. L’objectiu: que el nou Astra es comporti en qualsevol situació de forma segura i consistent, independentment de la superfície per la qual transiti, ja sigui sobre gel, neu, aiguaneu, asfalt humit o sec. O en altres paraules, que es comporti com un Opel, independentment de les condicions.
“En el desenvolupament ens hem assegurat que la nova generació de l’Astra ofereixi de nou als conductors i als seus passatgers un gran confort i molta diversió a l’volant”, exposa Andreas Holl, Head of Vehicle Dynamics d’Opel. “D’una banda, el nostre sofisticat i dinàmic disseny garanteix que els ocupants sempre se sentin segurs, fins i tot a velocitats elevades en autopista. De l’altra, ofereix molt confort -fins i tot sobre ferms molt deteriorats- per poder oferir una experiència de conducció que transmeti confiança “.
Durant la seva estada a Lapònia aquest any, els especialistes en xassís d’Opel han estat acompanyats pels seus col·legues de “HVAC” (calefacció, ventilació i aire condicionat). Un dels objectius de HVAC és assegurar-se que l’habitacle s’escalfa ràpidament. Per això, han controlat la dissipació de la calor de l’motor de el nou Astra, el flux de refrigeració, el rendiment de l’nucli de l’escalfador i el flux d’aire de el ventilador, així com el volant amb calefacció i la calefacció dels seients davanters i del darrere.
Però les proves d’escalfament no només es realitzen perquè els usuaris sentin calidesa i confort climàtics en les fredes matins d’hivern. Les prestacions de la calefacció també estan definides amb precisió per la normativa i per les encara més estrictes normes de seguretat internes, que estableixen que el parabrisa i les finestretes laterals congelades d’un Opel han de quedar lliures de gel i boira en el menor temps possible per garantir una visibilitat segura per al conductor.
A més, com la pròxima generació de l’Astra com híbrid endollable jugarà un important paper en la contínua electrificació de la gamma de productes d’Opel, els enginyers també han estudiat els temps d’escalfament de la bateria de ions de liti, per assegurar que el rendiment de les cel·les compleix amb els nivells de l’experi
ència de conducció elèctrica fins i tot amb baixes temperatures.
Centre de proves de Dudenhofen: test dins i fora dels circuits de proves
Al Centre de Proves de Dudenhofen, a Alemanya, s’avaluen prestacions d’un altre tipus. Els enginyers de centre de competència de “ADAS” (Sistemes Automatitzats d’Assistència a la Conducció) de Rüsselsheim han utilitzat l’anell d’alta velocitat i la llarga recta de camp de proves per a calibrar les avançades tecnologies de el nou Astra, des del control de creuer adaptatiu i la frenada d’emergència, fins l’alerta de col·lisió frontal amb frenada automàtica d’emergència i l’alerta de trànsit del darrere creuat.
Les unitats presèrie que s’han utilitzat en aquestes proves també han hagut de assolir un alt nivell en la llarga recta de Dudenhofen. Aquí, com tots els Opel, la nova generació de l’Astra ha hagut de demostrar que és “a prova d’Autobahn”, el que vol dir que ha de permetre un control fàcil i amb total estabilitat en fortes frenades a velocitats molt per sobre de 140 km / h. Mentre s’han dut a terme les proves a alta velocitat en l’anell, els enginyers d’Opel també han aprofitat per avaluar components com el capó i els eixugaparabrises. No es permet que res flamee, vibri o generi sorolls molestos.
Després de suar una mica en les proves de conducció a alta velocitat, el nou Astra es va refredar en un canal de conducció d’aigua a diferents profunditats, des d’un mínim de 25 centímetres. Tot i empènyer una gran ona d’aigua a el front, el cotxe de proves no pot “inhalar” ni “empassar” gens d’aigua: la mecànica, el sistema elèctric i tots components sota el capó han d’estar protegits de l’aigua.
El nou Astra no ha tingut un moment de respir, ni tan sols a l’sortir de les pistes de proves. Tot i les “tortures” a les quals s’ha sotmès a l’anell d’alta velocitat, el circuit de conducció o al canal de conducció d’aigua, els enginyers d’Opel també han portat els vehicles de prova a la càmera climàtica de Dudenhofen . Aquesta instal·lació de proves climàtiques permet avaluar sota condicions extremes el funcionament dels vehicles, els seus subsistemes i components. En el cas de la nova generació de l’Astra, la cambra climàtica ha servit per provar l’estanquitat de l’cotxe davant la pols i la sorra.
A més de la càmera climàtica, Opel també ha dut a terme assajos amb el nou Astra en un túnel de proves aerodinàmiques i climàtiques per validar les seves capacitats sota diverses condicions de funcionament. Per exemple, al túnel de proves aerodinàmiques i climàtiques es simula la conducció en embussos, a la pujada o baixada de pendents pronunciades per provar la refrigeració dels frens. Els enginyers fins i tot poden esbrinar si els remolins de neu que es generen al frontal de l’cotxe poden arribar a taponar les entrades d’aire.
A l’agenda dels directius: proves de validació de conducció per la ciutat natal d’Opel
Durant l’actual fase de proves no estan programades condicions climàtiques en què intervinguin la pols, la sorra o la neu. Les proves de validació es duen a terme amb prototips i cotxes laboratori en diverses etapes de el desenvolupament de el nou model. Serveixen per verificar els sistemes i subsistemes i validar la seva integració general al cotxe. A mesura que el desenvolupament s’acosta a la fase final, a l’equip multifuncional d’enginyers i tècnics s’uneixen els membres de l’alta direcció, inclòs el màxim responsable de la companyia, el director general d’Opel, Michael Lohscheller.
Les últimes proves de validació de el nou Astra, encara camuflat, s’han desenvolupat al juny per carreteres públiques a la regió de Rin-Main, als voltants de Rüsselsheim, la ciutat natal d’Opel i on se situa la primigènia fàbrica.
Invulnerabilitat electromagnètica: requisit per a l’homologació
Mentre alguns prototips i les unitats presèrie circulen per l’extrem nord, a Dudenhofen, i per carreteres públiques dins i fora d’Alemanya, altres se sotmeten a intenses comprovacions en bancs de prova i laboratoris a Rüsselsheim. La compatibilitat electromagnètica (EMC), per exemple, es verifica al llarg de tot el desenvolupament. Cap cotxe pot vendre a Europa si durant la fase d’homologació no ha passat les proves d’EMC. Les proves d’EMC garanteixen que els sistemes electrònics de el cotxe no pateixin interferències.
L’equip d’Opel ha provat la invulnerabilitat a les emissions electromagnètiques de el nou Astra al laboratori d’EMC de Rüsselsheim. Mentre el cotxe de proves s’exposa a emissions radiades en una àmplia gamma de freqüències, els especials materials absorbents de les parets “capten” les emissions transmeses perquè no es reflecteixin a la cambra. D’aquesta manera, els enginyers obtenen dades fiables sense interferències. El nou model només té “llum verda”, i se li concedeix finalment l’homologació, quando tots els seus sistemes han demostrat la seva invulnerabilitat a les emissions electromagnètiques.