NANI ROMA, PILOT DE MINI AL DAKAR: "TENIM UN COTXE MOLT COMPETITIU, ROBUST, DUR I FIABLE"

NANI ROMA, PILOT DE MINI AL DAKAR: “TENIM UN COTXE MOLT COMPETITIU, ROBUST, DUR I FIABLE”

Joan “Nani” Roma afronta el seu vigesimotercer Dakar als seus 46 anys. El pilot de Folgueroles, guanyador en la categoria de motos el 2004 i en cotxes deu anys després al costat de MINI, porta la meitat de la seva vida corrent aquesta dura prova i segueix participant amb el mateix objectiu que el primer dia: guanyar. En el seu dia a dia condueix un MINI Countryman; això sí, s’ha quedat amb les ganes de provar un MINI clàssic, “perquè no entro i toco amb el cap al sostre”.

Roma competirà al Dakar 2019 amb un dels cinc MINI John Cooper Works Ral·li 4 × 4 que l’equip X-Raid alinearà en carrera. Nani coneix bé a MINI i l’equip, i arriba al plat fort de la temporada en un estat de forma immillorable, després de guanyar en tres de les quatre curses en què ha participat el 2018: Baixa Hongria, Turkmen Desert i Baixa Portalegre.

L’espanyol ha estat una part important del desenvolupament del tot terreny amb què correrà a Perú, un cotxe de competitivitat i fiabilitat provada. Roma va a la recerca de la victòria … tot i que alguns diguin que el recorregut, al principi, no sigui favorable als cotxes de la categoria 4 × 4.

Com arribes al Dakar? Has aconseguit tres victòries en 2018 …

Arribo molt motivat: guanyar et fa arribar amb molta confiança. Crec que aquesta és la forma en què cal afrontar una carrera com aquesta. El Dakar serà molt intens i com més confiat arribis, millor. Les expectatives són altes. Álex (Haro, el seu copilot) i jo som molt exigents amb nosaltres mateixos i anar amb aquesta mentalitat és el que ens fa millorar cada dia.

Ets tot un veterà del Dakar, com has vist l’evolució de la cursa?

Doncs imagina’t! Vaig conèixer el Dakar d’Àfrica … Tot ha canviat molt, però sobretot ha canviat el món. Hem variat de continent i també hem canviat de món. Tot i així, el Dakar segueix sent una gran aventura molt interessant. És més ràpid que abans, però segueix sent una aventura. M’he passat mitja vida corrent el Dakar. Quan era petit em creuava amb la caravana del Dakar a Nadal. Vaig tenir l’oportunitat de executar-lo per primera vegada el 1996 a moto i ara segueixo aquí, però en cotxe.

¿Va ser el Dakar 2018 el més dur en el que has participat?

Va ser curt! I el més frustrant en el qual he participat. Podria haver estat un Dakar molt bo per a nosaltres, però així és l’esport. Els accidents també formen part de la competició i hem d’acceptar-ho.

Quins canvis presenta el MINI John Cooper Works Ral·li respecte al cotxe de l’any passat?

Portem un motor diferent, que és més potent. A nivell geomètric hi ha evolucions, hem millorat les suspensions, el repartiment de pesos és més equilibrat … Al cap ia la fi, tot el conjunt és millor i, en definitiva, hem millorat bastant. Hem pogut treballar molt bé en els entrenaments al Marroc i en la carrera que vam fer a Portugal (Baixa Portalegre). Tot i això, cal dir que no és el Dakar perfecte per al 4 × 4.

Quines són les fortaleses del teu cotxe pel que fa al buggy?

El 4 × 4 és un cotxe molt robust, dur i fiable. Serà un Dakar complicat i per això és important que el cotxe compleixi. MINI i BMW han treballat molt bé. Ens han donat l’oportunitat de canviar moltes coses i això fa que tinguem un cotxe molt competitiu i, sobretot, molt robust.

Sobre creus que seran els teus principals rivals per la victòria?

El primer rival és un mateix. Després, evidentment, Carlos (Sainz) i Stéphane (Peterhansel) són dos pilots molt ràpids i molt bons. També estan Sébastien Loeb, Nasser Al-Attiyah i Giniel De Villiers … Hi ha un conjunt de pilots als quals serà difícil batre, almenys sis o set noms. Això és el que té competir contra gent bona: et fa ser millor i quan els guanyes el valor de la victòria t’ho dóna el nivell dels teus rivals.

¿Competiràs en altres carreres més enllà del Dakar?

Per ara només pensem en guanyar el Dakar … després ja es veurà.

Quins records tens del MINI clàssic?

MINI és una marca amb molta solera i amb molt bona imatge. Recordo haver vist vídeos dels MINI competint. Semblava una tonteria que poguessin batre a altres cotxes més grans, però ho van fer. Era espectacular i ara han fet el mateix: han aconseguit guanyar el Dakar. És un cotxe urbà, però és un cotxe capaç de guanyar la cursa més dura del món en ple desert. Això és el que diferencia MINI de la resta de marques.

Has provat algun MINI clàssic?

El primer no, perquè no entro! Quan vaig guanyar el Dakar el 2014 em van venir a buscar a un MINI i no entrava. ¡Tocava amb el cap al sostre! Per al dia a dia faig servir un MINI, 1 Countryman.