NOU AUDI A3: UN CONCEPTE D’INTERIOR SOSTENIBLE, AMB TAPISSERIA REALITZADA A PARTIR DE POLIETILÈ
S’empren fins a 45 ampolles PET d’1,5 litres en la fabricació de la tapisseria dels seients de el nou Audi A3. Molts altres components es produeixen a partir de matèries primeres secundàries.
La indústria de la moda produeix bijuteria, roba i bosses a partir d’ampolles de polietilè (PET). A més, cada vegada més mobles es confeccionen amb material rebutjat com paper triturat, ampolles de plàstic o encenalls de fusta. Audi ofereix ara, per primera vegada, una tapisseria per als seients de el nou A3 realitzada a partir de material reciclat.
La sostenibilitat és un pilar bàsic en l’estratègia corporativa d’Audi. Això es refereix tant a la tecnologia, com als processos productius. Ara, per primera vegada s’utilitzen matèries primeres secundàries per a la fabricació de la tapisseria dels seients de la quarta generació de l’Audi A3. Fins a un 89% el teixit empleat està compost per ampolles reciclades de polietilè (PET), que són transformades en fil amb el qual s’elabora el teixit mitjançant un sofisticat procediment. El resultat és un material que garanteix els mateixos nivells de qualitat, en qüestió d’aspecte i tacte, que les tapisseries tèxtils convencionals.
Convertint el vell a nou
L’ampolla desapareix a l’interior d’una màquina expenedora, i el client (a Alemanya) rep a canvi 0,25 euros. Però què passa a continuació? Emmagatzemades encara en la màquina, les ampolles d’un sol ús són comprimides per al seu transport, per tal d’estalviar espai. Un cop han arribat a la planta de reciclatge es classifiquen en funció del seu color, mida i qualitat. Materials aliens com els taps, són separats. A continuació, una trituradora converteix les ampolles en làmines, que són rentades, assecades i foses. A partir de la massa resultant, les toveres conformen un fil continu. Un cop sec el material, una altra màquina el redueix a fragments que, per extrusió, es transformen en petites peces. Això es converteix en material granulat i, per extrusió, es va formant un fil que s’enrotlla en bobines i que passa a utilitzar-se en la fase final de manufactura de materials.
Més de 100 ampolles PET en un sol A3
En conjunt, fins a 45 ampolles PET d’1,5 litres s’empren en els seients. Addicionalment, altres 62 ampolles més de polietilè es reciclen per fabricar la moqueta que recobreix el pis de l’habitacle en el nou Audi A3. Altres components de l’interior també estan augmentant la proporció de matèries primeres secundàries utilitzades en la seva fabricació, com ara els elements d’aïllament i absorció, els panells laterals de maleter, el pla de càrrega i les estoretes. L’objectiu és clar: augmentar el percentatge de material reciclat utilitzat en la fabricació dels nous models d’Audi en els propers anys. En el procés, la marca premium continuarà oferint als seus clients productes amb els alts nivells de qualitat a què estan acostumats.
Actualment, la tapisseria dels seients no es confecciona enterament amb material reciclable. “La capa inferior de material entreteixit, unida a l’material immediatament superior amb adhesiu, és la que planteja el repte. Estem treballant per reemplaçar amb polièster reciclable “, explica Ute Grönheim, responsable de el desenvolupament de materials en la divisió tèxtil d’Audi. “El nostre objectiu és fer la tapisseria de seients completament a força de materials que puguin ser novament reciclats. I no estem lluny d’aconseguir-ho “. A llarg termini, tota la tapisseria utilitzada per confeccionar els seients de tota la gamma de models Audi es farà amb material reciclat.
Tres tipus de tapisseria
En el nou Audi A3 ha tres diferents dissenys de materials per a la tapisseria, que inclouen una proporció de fins a un 89% de material reciclat. Un d’ells és el material gris-acer denominat “Torsion”, en què les costures de contrast en groc creen un destacat efecte visual. També s’ofereix el material “Puls”, que en l’acabat S line ofereix una combinació de tons plata i negre amb costures de contrast en un gris més fosc. Més endavant hi haurà una combinació de vermell i negre amb costures de contrast. En aquesta línia d’equipament, aquests dissenys formen l’oferta bàsica i poden combinar-se amb elements laterals de pell sintètica.