NOVA ERA AMB LA INCÒGNITA DEL TRÀNSIT I LA POL·LUCIÓ

NOVA ERA AMB LA INCÒGNITA DEL TRÀNSIT I LA POL·LUCIÓ

Pimec alerta d’un possible col·lapse a l’AP-7 i els experts veuen «urgent» definir el model per a finançar la infraestructura.

Amb l’aixecament de barreres, s’espera que el trànsit de vehicles a les vies d’alta capacitat s’incrementi, una situació que, en alguns casos, s’aproparia a la saturació. Pimec alerta que l’eliminació dels peatges suposarà el col·lapse de l’AP-7, una via que ja estava «molt concorreguda» durant els últims anys.
Els experts també apunten a un possible augment de la contaminació -més vehicles vol dir més emissions-, però també reconeixen que caldrà veure si la reducció de les cues es tradueix en altres millores. A tot això, consideren «urgent» definir un model de finançament de les vies.
Alguns experts alerten que, durant els primers dies sense barreres, pot produir-se un «efecte crida» que s’escaparia de les previsions. «Això vol dir més usuaris a la via, un empitjorament de l’trànsit i un increment de la inseguretat», comenta el professor d’EAE Business School, Víctor Ruiz. El docent creu que «l’eufòria inicial» d’aquests dies pot servir de termòmetre del que pot passar en hores punta, caps de setmana o festius.
El Govern sempre ha estat partidari de la vinyeta per finançar les autopistes, però ara prefereix esperar que l’Estat expliqui quin serà el model a tot Espanya per evitar que Catalunya sigui l’única comunitat que pagui, o tingui un sistema diferent a la resta. «Com més aviat es decideixi, abans es podrà implementar», apunta Andreu Boar, professor de comptabilitat i finances a la UCP. «Trigarem entre dos i tres anys a instal·lar el sistema escollit; la via no es degradarà, però ho hem de resoldre aviat », afegeix.