
NOVEMBRE TANCA AMB UN CREIXEMENT DEL 10,3% A LES MATRICULACIONS
Les vendes de turismes i tot terrenys arriben a les 73.221 unitats al mes, però encara es registra un descens del 4,4% durant el total de l’any. Les matriculacions de vehicles comercials lleugers cauen un 3% al mes, amb 10.159 vendes. Les vendes de vehicles industrials, autobusos, autocars i microbusos augmenten un 18,5% al novembre amb 2.705 unitats.
Les vendes de turismes i tot terrenys tanquen en positiu al novembre, amb un creixement del 10,3%, amb 73.221 unitats. El mercat nacional encadena el quart mes d’augment, però malgrat aquesta tendència segueix per sota dels registres de l’any anterior, acumulant una caiguda del 4,4% fins a les 739.469 matriculacions noves i de la mateixa manera és un 36% inferior. període del 2019 abans de la pandèmia. La incertesa econòmica, marcada per la pujada de la inflació i la crisi dels microxips, que condiciona l’estoc de models als concessionaris, continuen sent els principals factors que determinen el ritme de vendes.
Les emissions mitjanes de CO2 dels turismes venuts al novembre es queden en 120,4 grams de CO2 per quilòmetre recorregut, un 0,3% superior que la mitjana d’emissions dels turismes nous venuts el mateix mes del 2021. A l’acumulat de l’any, les emissions s’han reduït un 3,3% en comparació del mateix període acumulat de l’any anterior.
Pel que fa a les matriculacions per canals, aconsegueixen una millora general en línia amb el mercat. L’augment més gran es registra al canal de llogador, que obté un creixement del 79,7% i un total de 5.804 unitats, atès que està fent compres de cara a la campanya nadalenca. Per part seva, les vendes dirigides a empreses arriben a les 31.641 unitats, amb una pujada del 10,1%. Mentre que les matriculacions al canal de particulars aconsegueixen un moderat creixement del 3,9%, amb un volum de 35.776 unitats.
VEHICLES COMERCIALS LLEUGERS
Al novembre, les matriculacions de vehicles comercials lleugers acumulen un total de 10.159 unitats que suposa una reculada del 3% respecte a l’any passat. A l’acumulat de l’any es totalitzen 107.322 vendes, que suposen un descens del 23,9% davant l’any anterior. Per canals, només les vendes dirigides a empreses aconsegueixen créixer, amb una alça del 13,7% i 7.490 unitats venudes. Per part seva, tant autònoms com llogador pateixen descens aquest mes, amb una reculada del 21,2% i 44,2%, respectivament.
INDUSTRIALS I AUTOBUSOS
Les matriculacions de vehicles industrials, autobusos, autocars i microbusos al novembre tornen a tancar un altre mes en positiu, amb una alça a les vendes del 18,5% i un total de 2.705 unitats matriculades. Per a l’acumulat de l’any, se situen en un mercat total de 23.662 matriculacions noves, que suposa un increment del 12,3%. Per tipus de vehicle, els industrials registren 2.527 unitats, amb un creixement del 24,1% al mes, mentre que les vendes d’autobusos, autocars i microbusos tanca el novembre amb un descens del 27,3% i 178 matriculacions.
DECLARACIONS
Félix García, director de comunicació i màrqueting d’ANFAC, va explicar que “les vendes de turismes i tot terrenys encadenen el quart mes de creixement, tancant el novembre amb un augment del 10,2%. És una dada positiva i que indica que l’any pot acabar al voltant de les 820.000 unitats noves venudes. De tota manera, encara ens situarem per sota de les dades del 2021 i lluny dels registres obtinguts prepandèmia, per sobre del milió d’unitats venudes. La crisi dels microxips i la forta inflació que estem vivint en els darrers mesos són, malgrat el creixement d’aquests darrers quatre mesos, factors que determinen el rim d’un mercat nacional a la baixa i que necessita continuar fent el necessari avenç cap als vehicles de baixes i zero emissions. És l’única via per reduir l’elevada edat del parc i així eliminar els vehicles de més de 15 anys per uns de nous que contribueixin a la descarbonització i siguin més segurs”.
Raúl Morales, director de comunicació de FACONAUTO, indicava que “les dades de matriculació de vehicles del novembre confirmen el pitjor escenari per tancar aquest exercici, que rondarà amb sort les 820.000 unitats comercialitzades, cosa que ens retrotrau a la crisi del 2008. També confirma el diagnòstic que estem fent: el principal problema que ha seguit arrossegant el mercat són els colls d’ampolla en l’aprovisionament de vehicles, i s’hi ha unit el fort increment en el preu dels combustibles, que ha desmobilitzat moltes vendes. A més, ens hem vist molt mediatitzats, com la majoria dels sectors, per una caiguda del consum de les famílies per l’escalada de la inflació, l’increment dels tipus d’interès i una incertesa genera que redueix la intenció d’adquirir un vehicle per part de les llars. A curt termini, només una millora en l’aprovisionament de l’estoc dels concessionaris i un canvi de tendència en el preu de la benzina pot començar a alleujar un mercat que encara l’any 2023 amb molta incertesa.”
Segons la directora de comunicació de GANVAM, Tania Puche, va destacar que “al contrari del que vèiem anys enrere, el Black Friday pràcticament no s’ha utilitzat com a penjador comercial per impulsar les matriculacions al mes de novembre. Això és perquè les xarxes de distribució no estan en disposició de jugar la carta dels descomptes en un moment en què la manca d’estoc i la pujada dels costos energètics i de primeres matèries pressiona a l’alça el preu mitjà dels vehicles. En aquest context, la debilitat de les compres de particulars continua sent la tònica del mercat, cosa que empenyerà a tancar l’exercici amb un volum inferior fins i tot al del 2021, encadenant tres anys sota mínims”.