OBSERVATORI RACE DE CONDUCTORS: EL ELÈCTRIC NO S'ENLAIRA NI TAN SOLS AMB LES AJUDES

OBSERVATORI RACE DE CONDUCTORS: EL ELÈCTRIC NO S’ENLAIRA NI TAN SOLS AMB LES AJUDES

El rènting guanya una mica de terreny respecte a tenir el cotxe en propietat, mentre que més d’un 62% dels enquestats limita el seu pressupost per sota dels 20.000 euros. Un 84% dels conductors buscaria camins alternatius en el cas que les autovies es convertissin en vies de pagament, i un 80% creu que aquesta mesura provocaria un increment en la sinistralitat.

L’Observatori RACE de Conductors, iniciativa de Reial Automòbil Club d’Espanya per conèixer les opinions dels automobilistes espanyols sobre els temes d’actualitat que afecten el sector, ha publicat un lliurament especial, repetint algunes de les preguntes que va realitzar a principis de l’any 2020, per comprovar en què ha canviat un any tan atípic en la intenció de compra d’un vehicle i com s’han rebut les dues principals novetats dels darrers mesos: el pla d’ajudes centrat gairebé en exclusiva en el mercat de el vehicle elèctric i la intenció de l’ pagament per ús de les autovies.

Els resultats han variat respecte a gairebé fa un any, doncs menys conductors plantegen canviar de vehicle que fa escassament dotze mesos i les ajudes propostes no són una realitat tangible per a la majoria dels usuaris, que anteposen els híbrids sobre qualsevol altra motorització. Existeix, a més, un profund rebuig a la intenció de cobrar per l’ús de les autovies, una cosa que podria redundar en un increment dels accidents de trànsit.

La intenció de compra baixa un 4% en només un any

A l’Observatori de gener, un 22,8% dels enquestats es mostrava favorable a canviar de vehicle en els pròxims mesos, cosa que no ha passat ni passarà el 2021, ja que aquesta tendència ha baixat fins al 18,3% . Gairebé un 65% descarta o veu poc probable comprar-se un cotxe en els pròxims mesos, quatre punts més que fa just un any.

L’híbrid s’imposa sobre dièsel i gasolina; l’elèctric no s’enlaira ni amb ajudes

Un dels grans titulars que deixa l’informe és que, per primera vegada en la història, les motoritzacions dièsel i gasolina no sumen, entre totes dues, el 50% de la intenció de compra. Els híbrids, amb un 33% i un creixement de més d’un 8%, encapçalen la classificació per davant dels motors de gasoil (25,4%) i gasolina (20,7%).

Ressalta el paràmetre gairebé pla de la intenció de compra de l’elèctric, que passa només de l’7,3 a l’7,5%, tot i les ajudes proposades pel Govern. Creix un 1% el gas (GLP / GNC).

No hi ha pressupost suficient per comprar cotxes elèctrics

Un dels principals motius possibles d’l’estancament dels vehicles elèctrics, a més d’altres inconvenients ja plasmats amb anterioritat, és el preu. De el total de conductors que planeja canviar de vehicle en els propers mesos, més de sis de cada 10 té intenció d’invertir menys de 20.000 euros en la seva adquisició, preus en els quals el mercat d’elèctrics es redueix a només cinc models.

Entre aquells que sí aposten per comprar un cotxe elèctric, el 65% planteja invertir més d’aquesta quantitat, reforçant una idea que comparteixen usuaris i marques sobre que les ajudes de Govern no estan encaminades en la direcció correcta de renovar l’envellit parc automobilístic, sinó en fomentar la compra d’uns vehicles poc accessibles a dia d’avui per a la gran majoria dels conductors. Un 76% dels enquestats afirma que els incentius governamentals els ajuden ‘poc o res’ a l’hora de canviar de cotxe, mentre que nou de cada 10 pensa més en una ajuda general a tot el que vulgui substituir el seu cotxe de més de 10 anys d’antiguitat per un altre més actual.

El rènting guanya terreny

Una altra de les grans preguntes és si els usuaris aposten per comprar un cotxe o anar cap a la modalitat de renting. La primera opció segueix sent majoritària (71%), però el rènting puja gairebé quatre punts en un any, de l’9,4 a l’13,1%. El cotxe nou és l’opció preferida (41% per un 20,7% cap al VO) encara que pràcticament el mateix número, un 38,3%, no té clar si prefereix estrenar o comprar un vehicle d’ocasió, i valoraria les dues opcions.

Rebuig massiu a les mesures relacionades amb el pagament per ús d’autovies

Finalment, preocupa molt entre els conductors el pagament per ús de determinades vies. És més, tres de cada quatre no estan disposats a pagar mai i, tot i que vuit de cada 10 pensa que el risc d’accident és superior en carreteres convencionals, un 84% buscarà alternatives en el cas d’haver de pagar per l’ús de les autovies.

A més, sis de cada 10 pensen que les carreteres no estan ben conservades, cosa que preocupa pel major risc d’accident i la gravetat de les seves possibles conseqüències.