¡OPERACIÓ TORNADA! CINC PASSOS PER ACTUAR CORRECTAMENT DAVANT UNA AVARIA

¡OPERACIÓ TORNADA! CINC PASSOS PER ACTUAR CORRECTAMENT DAVANT UNA AVARIA

Il·luminar el vehicle que representa un obstacle a la calçada o col·locar els triangles només quan les condicions de seguretat ho permetin, indispensables a l’hora de senyalitzar una avaria.

El parc automobilístic espanyol no travessa el seu millor moment. Prop del 65% dels vehicles que circulen al nostre país han passat i al seu desè aniversari, és a dir, uns 15.200.000 automòbils vells, segons dades de l’Associació Espanyola de Fabricants de Cotxes (Anfac). Aquest envelliment es tradueix en risc no només per les grans emissions contaminants a l’atmosfera, sinó també en falta de seguretat; en ser una de les seves conseqüències directes l’augment d’avaries. De fet, l’any passat els contratemps a la carretera es van incrementar un 16% respecte a l’exercici anterior. Les bateries, pneumàtics i fallades de motor, els principals motius pels quals els conductors van necessitar assistència, segons la Direcció General de Trànsit. Unes situacions que converteixen molts automòbils en un obstacle per a la resta dels usuaris de la via, de manera que un cotxe estacionat a la carretera sempre ha de ser senyalitzat de la manera més ràpida possible. Perquè aquesta acció es desenvolupi sense posar en risc la seguretat dels ocupants del vehicle detingut i es realitzi de manera adequada, her aquí algunes de les claus d’actuació:

Apartar-se per no destorbar: Sempre que sigui possible, s’ha d’aturar el vehicle al voral i actuar amb tranquil·litat perquè la situació d’emergència sigui el menys perillosa i incòmoda En cas que la calçada no tingui voral, el més convenient serà deixar-ho el més apartat possible en el costat dret, tenint en compte que cal evitar les sortides de corbes, canvis de rasant o zones d’escassa visibilitat.
Accionar els llums d’emergència: Si l’avaria té lloc en autopista o autovia, en condicions de baixa visibilitat o entre la posta i la sortida del sol, a més d’encendre les llums d’emergència es posaran també en marxa les de posició, i si cas, les de gàlib. No obstant això, bona part de les avaries dels vehicles són elèctriques, el que impossibilita l’ús de warnings i dispositius cablejats, de manera que el vehicle no serà visible per la resta de Per evitar aquest tipus de situacions s’ha de disposar d’un dispositiu lluminós que permeti senyalitzar l’automòbil sense necessitat de comptar amb un punt d’electricitat.
Posar-se l’armilla reflectant: Una vegada que ja s’ha aconseguit situar el vehicle en una zona adequada, la normativa obliga el conductor a col·locar-se l’armilla reflectant abans de baixar de l’Una regla que fa imprescindible guardar sempre aquesta peça a l’interior de l’automòbil. Així mateix, i encara que no és obligatori que la resta d’ocupants també vesteixin amb l’armilla, si ho fan podran evitar possibles atropellaments.
Col · locar els triangles de seguretat: Aquí és on entrem en un dels terrenys més desconeguts per a la majoria dels conductors, no només a l’hora de calcular distàncies, sinó també en la seva Moltes persones que se sentin al volant no saben que, en cas d’immobilització del vehicle per avaria o accident, no és obligatori utilitzar els triangles de presenyalització si les condicions de visibilitat o de la circulació ho impedeixen o no són segures. Així ho estableix l’article 130 del Reglament General de Circulació (RGC). Quan les condicions de circulació permeten el seu ús, la llei obliga a col·locar els triangles a 50 metres del vehicle avariat, és a dir uns 80 passos. No obstant això, aquesta obligació serà tal únicament quan des d’aquest punt es pugui ser visible a una distància de 100 metres (el doble de la distància que ens separa del nostre vehicle). Aquesta separació garantirà una major seguretat i permetrà que la resta de conductors reaccionar a temps i circular amb precaució abans d’arribar a l’altura de l’obstacle. Aquesta circumstància sol produir quan el vehicle avariat es deté en una rasant o en un revolt, on el recomanable és situar a l’inici del tram. En el cas que la calçada sigui de doble sentit, caldrà col·locar els dos triangles, un per davant del cotxe i un altre per darrere, mentre que, si es tracta d’una carretera d’un únic sentit, només s’instal·larà un triangle en la part posterior.
Posar-se fora de perill i demanar ajuda: Una vegada que el vehicle ja ha estat senyalitzat, és hora de posar-se a Tant el conductor com els ocupants s’han de situar en una zona en la qual no distreguin a la resta de conductors, ni tampoc suposin un nou obstacle, i sempre fora de la calzada.Además, és el moment de sol·licitar ajuda. Dur a mà el telèfon d’assistència en carretera a l’agenda del mòbil o en algun lloc visible de la guantera, estalviarà temps per contactar amb la companyia d’assegurances, especialment en moments de nerviosisme. És important identificar-se i com més detallada sigui la informació facilitada, major serà la probabilitat que els serveis arribin el més aviat possible, tant per atendre els ferits com per retirar el vehicle avariat del vial i restablir la circulació.