PER QUÈ ELS FÓRMULA 1 NO PORTEN PARABRISAS?

PER QUÈ ELS FÓRMULA 1 NO PORTEN PARABRISAS?

A partir del 2020, els cotxes de la Indycar portaran un ‘Aeroscreen’. La seguretat dels pilots augmentaria si els monoplaces portessin un parabrisa que protegís el seu cap i millorar la seva visibilitat. Carglass Espanya aplaudeix l’avenç en matèria de seguretat de la Indycar, que servirà per garantir la integritat dels pilots i també com fantàstic camp de proves per als parabrises del futur.

Encara que sembli irònic, els cotxes més veloços del món no equipen un parabrisa que per protegir al conductor, quan en els nostres vehicles de carrer no concebríem conduir sense ell. Els motius són diversos, però no hi ha dubte que la seguretat dels pilots augmentaria si els seus monoplaces portessin un parabrisa que protegís el seu cap i millorés seva visió.

Des dels seus inicis, a la Fórmula 1 sempre han competit cotxes monoplaça i oberts, quedant els automòbils “tancats” (amb sostre i parabrises) per a altres categories. Sota aquesta configuració, la protecció del cap del pilot es confia a un casc i a altres elements del xassís i la carrosseria; i la seva ventilació, al lliure pas de l’aire.

És cert que algunes de les funcions de seguretat que el parabrisa realitza en els cotxes de carrer no són necessàries en els monoplaces de competició. Per exemple, no ha de servir de suport per al desplegament del coixí de seguretat de l’acompanyant; ni tampoc aportar resistència estructural perquè el sostre no s’enfonsi en cas de bolcada, o allotjar els sensors dels sistemes de seguretat ADAS. Però també és cert que, a més de l’evident protecció davant objectes, la visibilitat dels pilots milloraria amb un parabrisa ben dissenyat. Ara les gotes de pluja i la brutícia s’acumulen a la pantalla del casc, i el pilot ha d’anar retirant les fines làmines de plàstic que porta acoblades (fins a un màxim d’onze, per no distorsionar la visió) quan s’embruten.

L’arribada d’un parabrisa a la F1 i a altres categories de monoplaces està cada vegada més a prop. I això serà una gran notícia per a tots, ja que l’automobilisme sempre ha servit de camp de proves per desenvolupar millores per als cotxes de carrer. L’objectiu és evitar que es repeteixin greus accidents com el de Felipe Massa al GP d’Hongria de 2009 (va ser colpejat per una molla que va sortir acomiadat d’un altre cotxe i va passar diversos mesos a l’hospital en estat greu), el de Jules Bianchi ( va perdre la vida després d’un accident al GP del Japó de 2014, on va impactar contra una grua); o els de Dan Wheldon (va morir després de patir lesions irreversibles al cap després d’un aparatós accident a Las Vegas el 2011) o Justin Wilson (va morir per lesions al cap després de rebre l’impacte de peces d’un altre cotxe a l’oval de Pocono el 2015 ) a la Indycar.

Un primer intent fracassat que va donar lloc al “Halo”

Els Fórmula 1 porten un dispositiu, anomenat “Halo”, que protegeix la zona del cap del pilot, però no completament. Aquest element no és eficaç davant peces petites que poden colar-se pels seus buits, ni tampoc quan l’amenaça ve per dalt o en diagonal.

Abans d’incorporar-, els monoplaces de la categoria reina van provar el 2017 la introducció d’una espècie de parabrisa denominat “aeroscreen”, però es va descartar per no estar en una fase de desenvolupament tan avançada com ho estava el “Halo”. El pilot que va provar aquella mena de parabrises, Sebastian Vettel, va dir que es va arribar a marejar mentre pilotava el seu Ferrari perquè distorsionava la visió. “Crec que és culpa de la curvatura de la pantalla”, va dir. L’equip va tenir fins i tot que avortar la prova. Aquest element estava fabricat en policarbonat, més resistent que el vidre en cas d’impacte, però menys translúcid. El policarbonat tampoc s’empra en els cotxes de carrer per la seva falta de rigidesa i perquè es ratlla i deteriora amb facilitat.

El que sí que han portat els F1 durant molts anys és una espècie de pantalla (de diferents formes i mides) just davant del pilot. La seva funció és que l’aire i la brutícia no colpegen directament contra la pantalla del casc.

Aeroscreen, el parabrisa salvavides que introduirà la Indycar

Red Bull Advanced Technologies ha desenvolupat un parabrisa l’objectiu fonamental és impedir que sigui aconseguit per peces d’altres cotxes o altres objectes que puguin entrar a l’àrea del cockpit. El Aeroscreen és una pantalla balística laminada de policarbonat que envolta l’habitacle amb un marc de titani. La capacitat de resistència serà de res menys que 150 kilonewtons de força, suficient per suportar l’impacte d’una roda a alta velocitat. Aquesta pantalla inclourà un revestiment anti reflectant, clau perquè els pilots puguin competir d’una forma segura sense ser enlluernats; un sistema antibaf que garanteixi la visibilitat i làmines “tear-off”, que el pilot pot anar enlairant al llarg de la carrera en cas que hi hagi brutícia.

Aquest concepte és la segona evolució del dispositiu. La primera va ser provada per experimentats pilots en aquest campionat, un d’ells Scott Dixon, pentacampió d’aquesta especialitat. Dixon va assegurar no haver tingut cap contratemps sobre la pista, encara que va assenyalar que havia d’haver una millora per evitar la petita “distorsió” que es produïa després de la pantalla. També li va preocupar la ventilació dins del cockpit, ja que el dispositiu protector evita el pas de l’aire a què estan acostumats els pilots de monoplaces. Això últim es solucionarà amb un sistema de refrigeració.