PEUGEOT 308 RC Z CONCEPT QUAN EL SOMNI ES CONVERTEIX EN REALITAT

PEUGEOT 308 RC Z CONCEPT QUAN EL SOMNI ES CONVERTEIX EN REALITAT

El PEUGEOT RCZ ser un cupè gran turisme de línies audaços que es va fabricar entre 2010 i 2015 com a còpia, perfectament fidel, de l’Concept 308 RC Z de l’any 2007. Era un cotxe que obligava a girar el cap per veure-ho millor, sobretot per la seva doble bombament de sostre, que tenia continuïtat en la finestra del darrere. El Concept 308 RC Z destinat a quedar-se en un exercici d’estil, però no va ser així.

Quan es va presentar en els salons i en els concessionaris de la marca el 2010, el PEUGEOT RCZ semblava gairebé un miratge. No era molt usual que un concept car es convertís en un cotxe de sèrie gairebé sense modificacions i més, amb l’atrevit disseny que va fer gala el prototip. Aquest icònic cupè va estar a la venda des de 2010 a 2015 i era pràcticament idèntic a l’Concept 308 RC Z presentat tres anys abans, el 2007.

Derivat de l’PEUGEOT 308 de 5 portes contemporani, el Concept 308 RC Z va néixer amb la idea de donar vida a un cotxe que combinés el plaer de conducció amb les sensacions més intenses, amb un disseny inconfusible, trencador, i inèdit fins llavors. I, en efecte, era un cotxe que obligava a tornar caps capturant mirades amb un estil que semblava esculpit pel vent i que tenia tot el necessari per convertir-se immediatament en un veritable icona de el disseny. Bona part de l’mèrit d’aquest atractiu estètic s’ha d’adjudicar a l’doble bombament de l’sostre que continuava en la finestra del darrere, però també era estilísticament interessant la part posterior, molt curta i amb els grups òptics que semblaven dissenyats sobre l’arc de el pas de roda contribuint a incrementar la sensació de dinamisme del conjunt. Vist de front,

Per PEUGEOT, el Concept 308 RC Z ha d’encarnar el plaer de conducció més pur, la simbiosi entre el conductor i un cotxe nascut de túnel de vent, amb una configuració de cupè 2 + 2 que enfonsava les seves arrels en l’esportivitat sense renunciar a un confort elevat ia una bona capacitat de càrrega, característiques pròpies de tot gran turisme digne d’aquest nom. Gràcies als nombrosos elements en alumini, com els dos arcs que dibuixaven la cúpula de l’habitacle i donaven estructura a la línia exterior, a la vidre posterior en policarbonat ia parts de la carrosseria en fibra de carboni, s’aconseguia la lleugeresa exigida en el projecte inicial. La línia amb la part posterior curta i el disseny fluid garantien una excel·lent aerodinàmica, molt útil per aconseguir la màxima eficiència en termes de prestacions,

El 308 RC Z Concept mesurava 4.276 mm de llarg, 1.840 mm d’ample i amb prou feines 1.320 mm d’alt, proporcions harmòniques que li donaven un aspecte molt dinàmic. Aquest dinamisme s’expressa també en la continuïtat que dibuixaven el gran parabrisa davanter, el sostre de carboni amb els dos bombaments i el vidre en policarbonat tintat. Els llums davanteres, d’aspecte felí, s’alineaven amb el tall de l’capó, donant major sensació d’amplada a l’frontal i generant un aspecte de cotxe enganxat a terra que heretaria la versió de sèrie. El para-xocs davanter tenia un caràcter molt més esportiu que el de l’308 de 5 portes de què derivava, més net en les seves formes, amb una única presa d’aire i amb fars antiboira. La graella, específica, era cromada. El Concept 308 RC Z reivindicava la seva esportivitat amb uns marcats passos de roda davanters i uns laterals esculpits a la part inferior seguits pels massissos passos de roda del darrere. Les llandes de 19 polzades de disseny inèdit suggerien, a el mateix temps, robustesa i dinamisme. El disseny de l’maleter tenia en compte els fluxos d’aire mentre que sota el para-xocs del darrere apuntava una cua d’escapament doble que en la versió de sèrie es traslladaria, sempre en format doble, a la banda esquerra, deixant l’espai al centre per a les llums antiboira del darrere i de marxa enrere. Una altra diferència entre el concepte i la versió de sèrie va ser que aquesta última va adoptar un interessant aleró posterior retràctil que s’activava elèctricament en dos nivells d’inclinació a l’superar una determinada velocitat (85 i 155 km / h) i que podia, igualment,

Amb un disseny exterior tan personal, la 308 RC Z concept adoptava el quadre de comandament de l’308 ja que el seu disseny net harmonitzava amb el de el cotxe i oferia la qualitat que s’espera en un gran turisme. L’habitacle tenia una visibilitat òptima i un espai notable en les places davanteres mentre que les del darrere quedaven clarament sacrificades pel disseny exterior i estaven pensades per a nens. El disseny era només una part de les sensacions positives que generava aquest cotxe. Un altre element important era la qualitat de materials i la seva tipologia: insercions cromades, elements en alumini i lacats en negre i un ampli ús de la pell per revestir el quadre de comandament i els panells de les portes, elements tots ells que es van conservar al cotxe de sèrie.

Cada element de l’cotxe es va projectar per destil·lar esportivitat. Un bon exemple és el rellotge Bell & Ross® situat al centre de el quadre de comandament de l’308 RC Z Concept, entre els dos difusors de l’aire de l’climatitzador.

La mecànica de l’Concept 308 RC Z era un motor de gasolina THP de 1,6 litres amb una potència màxima de 218 CV (160 kW). Gràcies a el parell màxim de 280 Nm disponible des de baixos règims i que podia arribar als 300 Nm gràcies a la funció overboost, es caracteritzava per una enorme elasticitat. Pel que respecta a la transmissió, muntava un canvi de 6 marxes de nou desenvolupament. Les prestacions estaven a l’altura dels esperats amb una velocitat màxima de 235 km / h, i només 7 segons justos per passar de 0 a 100 km / h. Gens malament per a un cotxe amb un motor de 1,6 litres.

Com tots els concept car, el 308 RC Z era un formidable laboratori d’idees per imaginar i provar noves solucions, elements tecnològics d’avantguarda o elements de disseny sense les traves derivades de la industrialització.

El 2010 va entrar en producció la versió de sèrie, anomenada simplement “RCZ” que es va llançar a l’mercat amb dos motors de gasolina i un dièsel, amb potències de 156, 200 i 163 CV respectivament. En 2013, el RCZ va rebre un restyling lleuger, amb les novetats concentrades al frontal, amb uns fars nous i una graella vertical. Però, a la fi de 2013 va arribar a la gamma una novetat important, el RCZ «R» que va representar la culminació de l’concepte d’esportivitat gràcies a una versió d’altes prestacions de l’motor de 1,6 litres THP. Els cavalls van aconseguir la xifra increïble de 272, amb una potència específica de res menys que 170 CV / litre. El RCZ R va representar així la màxima expressió d’aquell prototip presentat fa ja 13 anys.

El Concept PEUGEOT 308 RC Z va ser, per tant, un gran exercici de disseny i de tècnica que va saber transformar un somni en realitat.