
Peugeot repassa els seus cinc models guanyadors del premi Cotxe de l’Any a Europa que han fonamentat la seva llorejada història
El Peugeot 3008 és el primer SUV de la història que ha guanyat el guardó al Cotxe de l’Any a Europa després alçar-se amb el premi aquest any. D’aquesta manera, Peugeot es consolida com una de les marques que més guardons europeus té amb cinc models premiats: el 504, el 405, el 307, el 308 i el 3008.
Després alçar-se en 9 països d’Europa dels 20 que hi participen (Àustria, Dinamarca, Eslovènia, Espanya, França, Grècia, Polònia, Portugal i, conjuntament amb altres models, a Rússia) el Peugeot 3008 ha estat guardonat amb el premi Cotxe de l’Any a Europa 2017, consagrant-se com el primer SUV que rep aquest distintiu.
Però durant els seus més de dos segles d’existència, Peugeot ha vist passar diferents models de gran èxit que s’han posicionat a la marca del lleó com una de les més guardonades a nivell europeu. En total, cinc han estat els Peugeot designats com a Cotxe de l’Any d’Europa, si bé hi ha altres models mítics com el Peugeot 205, amb la seva icònica versió GTi al capdavant, o el Peugeot 402, el primer convertible de la història, que s’han quedat a la retina dels amants del motor per sempre.
El primer model que es va alçar amb el guardó al Cotxe de l’Any a Europa 2017 va ser el Peugeot 504, el 1969. Va destacar pel seu disseny dinàmic, signat per Pininfarina, que expressava robustesa, refinament i classicisme. Al volant, va destacar per la seva excel·lent plaer de conducció i el seu comportament en carretera. Va arribar als mercats amb un equipament de luxe per l’època, amb cinturons de seguretat, radiocasset, frens de disc en les 4 rodes, direcció hidràulica, aire condicionat i alçavidres elèctrics
La seva fiabilitat i polivalència el van convertir en un model longeu, amb diverses versions de carrosseria, com berlina, coupé, familiar i, fins i tot, pick-up.
Precisament, aquestes dues últimes versions van convertir a aquest model en el “Rei de la Carretera” a l’Àfrica. Es va seguir fabricant a Kenya i Nigèria molts anys després que cessés la seva producció a Europa.
El següent model de Peugeot premiat per Europa va ser el Peugeot 405, el 1988. Va definir la imatge de Peugeot a la fi dels 80 i durant gran part dels 90, reprenent trets iniciats pel Peugeot 205. Va destacar per oferir un gran plaer de conducció , amb suspensions d’alt nivell fins i tot en els acabats bàsics. Va equipar el primer turbodièsel del Grup PSA, de 90 CV.
Les seves prestacions van ser clau per consolidar l’èxit dels motors dièsel en la marca. Va ser l’últim Peugeot comercialitzat als Estats Units i, actualment, segueix fabricant-se en l’Iran ia Egipte. Té encara el rècord de vots al certamen: 54 dels 57 membres del jurat li van donar la màxima puntuació. El Peugeot 405 T16 va guanyar el Ral·li Dakar en 1989 i 1990.
No va ser fins 24 anys més tard quan Peugeot tornaria a regnar a Europa amb un model: el Peugeot 307, l’any 2002. Va ser un model que va saber trobar un equilibri òptim entre una estètica atractiva, inspirada en el Peugeot 206, i un interior funcional, espaiós i polivalent, amb seients del darrere lliscants. El confort estava assegurat per un reglatge de suspensions únic, baixa remor i un gran parabrisa, que assegurava visibilitat i lluminositat. Els seus frens potents ho van fer molt senzill de conduir. Per primera vegada en el segment, va introduir el filtre de partícules FAP, associat amb el motor 2.0 L HDi.
12 anys més tard, el 2014, un nou model de Peugeot tornaria a fer-se amb el premi Cotxe de l’Any a Europa: el Peugeot 308. Per la seva varietat de versions, carrosseries i motors, que van dels 82 CV als 270 CV, el Peugeot 308 encarnava les diverses facetes de la nova era de la Marca: és el Peugeot per excel·lència actualment.
Sota la seva carrosseria, de disseny elegant i equilibrat, s’ocultava la plataforma EMP2, un prodigi de flexibilitat, tecnologia i eficiència desenvolupat pel Grup PSA per a les gammes mitjana i alta de les seves tres marques.
Però és a l’interior on s’apreciava el gran avenç de la marca del lleó: l’innovador lloc de conducció Peugeot i-Cockpit® brillava amb llum pròpia, si bé no va ser el 308 el primer model a equipar, si va ser el que ho va usar de forma més marcada, amb un volant compacte i petit, un sistema Head-Up Display que permetia consultar la informació sense apartar la vista de la carretera, una consola central elevada i una pantalla tàctil que oferia una conducció més intuïtiva.
I, finalment, el gran SUV de Peugeot, l’únic en el seu segment que s’ha fet amb aquest guardó fins ara: el Peugeot 3008. Tant per la seva revolucionari Peugeot i-Cockpit® d’última generació, les seves possibilitats gairebé il·limitades de personalització gràcies a l’opció Amplify, com pel seu disseny modernista, les seves múltiples sistemes d’ajuda a la conducció, la seva arquitectura optimitzada o els seus equipaments high-tech de mínim consum i gran sostenibilitat mediambiental, el nou SUV Peugeot 3008 ha aconseguit, en molt poc temps, ser un dels models més triats pel gran públic en el seu segment i acaparar premis nacionals i internacionals.