¿POT EL SOROLL EVITAR ACCIDENTS?

¿POT EL SOROLL EVITAR ACCIDENTS?

A partir del proper 1 de juliol els cotxes híbrids i elèctrics hauran de fer soroll per llei a Europa.

Aquesta normativa, impulsada per Euroblind, ha estat aprovada per la Comissió Europea i té com a objectiu evitar incidents amb els vianants. A què vehicles afectarà? A tots els elèctrics purs i híbrids, ja siguin turismes o comercials, que es venguin a la Unió Europea.

 

Encara que sempre hem imaginat ciutats sense soroll gràcies, entre altres coses, als cotxes elèctrics, això no va si pot ser per un problema de seguretat viària. És difícil trobar algú que no hagi tingut algun ensurt o incidència amb algun vehicle elèctric, per aquest motiu per evitar atropellaments es fa necessari algun so que permeti als vianants advertir la presència d’aquest tipus de vehicles. I aquesta és, precisament, la funció dels anomenats AVAS.

 

Tots els cotxes elèctrics i híbrids nous hauran de portar incorporat, a partir del dia 1 de juliol, el sistema AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) o SAAV (Sistema d’avís acústic de vehicles): un creador d’alertes acústiques per anunciar la seva presència davant vianants , ciclistes i altres usuaris de la via pública.

 

De la normativa s’extreu que aquest sistema s’haurà d’activar automàticament des de l’arrencada fins a una velocitat de 20 quilòmetres per hora i quan el vehicle circuli marxa enrere. A més, aquest impacte sonor haurà de seguir uns requisits pel que fa a intensitat de so, encara que no suposarà un problema de contaminació acústica afegit ja que, tot i superar els 56 decibels, seria equivalent a una conversa normal. No podrà excedir els 75 decibels, que és el nivell habitual d’un automòbil amb motor de combustió. A més, el soroll ha de ser continu, similar al d’un vehicle amb motor de combustió interna i amb variacions en funció de la velocitat del mateix.

 

És cert que alguns fabricants com Nissan o Jaguar ja disposen d’aquest avisador acústic. Per a les marques, aquest pot ser un element més que jugui a favor seu entre els seus usuaris ja que comptar amb un so característic pot ser un altre distintiu addicional, sempre que les institucions no marquin una directriu concreta.

 

L’any límit perquè els fabricants incloguin l’avisador acústic en els seus vehicles elèctrics i híbrids serà 2021. No obstant això, cal assenyalar que Espanya està a la cua de la introducció dels vehicles electrificats i en el desenvolupament d’infraestructures de recàrrega a la Unió Europea , només per davant d’Itàlia. Tot i això, els elèctrics són el tipus de vehicle que registra la taxa de creixement en el mes, per davant dels dièsel, gasolina i híbrids: les seves vendes van pujar durant maig un 180% i van assolir les 1.174 unitats matriculades en un sol mes, segons dades d’ANFAC (Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions).

 

També van experimentar un augment les vendes de vehicles híbrids endollables, que en el cinquè mes de l’any han arribat a les 669 unitats matriculades, un 43% més que al mateix període de l’exercici passat i registren un creixement del 74% en el conjunt de l’any.

 

Aquestes dades ens mostren que el sector està en plena expansió i el mercat s’ha d’adaptar a les regulacions que puguin sorgir amb la finalitat última de millorar el sector i que totes les realitats puguin conviure en el mateix escenari.

 

Per Marcel Blanes, responsable de relacions institucionals de coches.net