QUATRE ASSISTENTS CLAU AL COTXE D'AVUI I EN EL DE EL FUTUR

QUATRE ASSISTENTS CLAU AL COTXE D’AVUI I EN EL DE EL FUTUR

Els sistemes d’assistència a la conducció faciliten el maneig de el vehicle a l’conductor i suposen més seguretat per als seus ocupants. L’aplicació de funcions de seguretat avançada podria salvar més de 10.500 vides i evitar 60.000 ferits greu en els propers 10 anys a Europa. El SEAT Ateca 2020 incorpora nous assistents que el convertiran en un dels vehicles més segurs el segment SUV.

Els cotxes cada vegada incorporen més elements de confort i infoentreteniment per als seus ocupants. Seients ergonòmics, consola a l’altura de la vista … tot contribuir a millorar l’experiència a l’volant. Però hi ha altres elements invisibles que guanyen cada vegada més protagonisme: els sistemes d’assistència a la conducció (ADAS). Es tracta d’uns assistents automàtics que aporten seguretat a la conducció alhora que faciliten les situacions quotidianes de trànsit. Segons un informe de la Comissió Europea, la seva incorporació pot salvar més de 10.500 vides entre el 2020 i el 2030. Amb ells, el nou SEAT Ateca 2020 s’ha reforçat fins a esdevenir un dels vehicles més segurs del seu segment.

Seguretat a l’volant. Segons l’Observatori Europeu de Seguretat Viària (ERSO) 2018, entre un 40% i un 60% dels conductors de la Unió Europea superen els límits de velocitat. En aquest sentit, s’ha demostrat que reduint lleument la velocitat, també disminueix la gravetat dels accidents de trànsit. Tenint en compte que la majoria d’ells es produeixen pel factor humà, petites coses com anticipar-se a rebaixar la velocitat poden marcar la diferència. Per això, els sistemes d’assistència a la conducció són un factor clau en la seguretat a l’volant.

Un trajecte sense sobresalts. Per conduir correctament, és necessari adaptar la velocitat als límits de la via i a l’estat de l’trànsit. El Travel Assist de el nou SEAT Ateca neix per facilitar-ho. Prement un botó es pot activar aquesta funció que guia el cotxe dins el carril, manté una velocitat de creuer segura amb el trànsit precedent i, combinat amb ACC predictiu, anticipa a el traçat de la carretera i regula la velocitat a partir de el reconeixement de senyals. «És un sistema que aporta molt confort perquè pot arribar a assistir a la conducció en velocitats altes alhora que manté el cotxe sense sortir-se de carril», destaca Marc Seguer, cap de ADAS de SEAT. Així i tot, per preservar la seguretat i la legalitat, el conductor ha de comprovar el sistema, mirar la carretera i tenir les dues mans al volant.

Amb la meva casa a tot arreu. L’ús de caravanes va l’alça a Europa. En 2019, en països com Alemanya es van matricular 26.941 caravanes noves, segons l’European Caravan Federation, i la xifra va en augment aquest 2020. Al juny, Alemanya va registrar 3.572 noves matriculacions, un 20% més respecte a el mateix mes de l’any passat. Segons Johannes Fleck, responsable de Producte, Planificació i Estratègia de SEAT Alemanya, “els conductors estan descobrint cada vegada més les possibilitats que ofereixen les caravanes i el SEAT Ateca és un cotxe ideal per a remolcs de grans dimensions. Així i tot, es requereix molta experiència i habilitat, especialment a l’maniobrar cap enrere. Si girem cap a l’esquerra, la caravana es mou en la direcció oposada “. Per aquest motiu, el sistema Tràiler Assist de l’SEAT Ateca 2020 ofereix una ajuda extra en tan sols tres passos: seleccionar la marxa enrere, prémer el botó d’ajuda a l’estacionament i, mirant a través de la càmera del darrere, regular el retrovisor exterior cap a l’ costat on es vol orientar.

Per evitar accidents. Les cops de cap a l’volant poden ser fatals. Per evitar aquestes situacions, el nou SEAT Ateca ha integrat l’assistent d’emergència: en el cas que el vehicle detecti que el conductor no interacciona amb el volant durant uns segons, primer enviarà senyals sonors i visuals per buscar una reacció i fins farà un intent de frenada. Si no hi ha resposta, l’assistent encendrà els intermitents i reduirà la velocitat fins aturar el cotxe sense sortir-se de carril. “Cada vegada són més necessaris assistents que no només avisin els conductors de les situacions de perill, sinó que fins i tot prenguin el control actiu de el vehicle per corregir qualsevol conducta anòmala”, assenyala Mario Arnaldo Fernández, president d’Automobilistes Europeus Associats (AEA).

Protegit davant d’una possible col·lisió. Quan l’accident és ja inevitable, el més important és procurar la protecció dels ocupants de el vehicle. Per a això, s’ha creat l’assistent pre-col·lisió d’el nou Ateca. Davant d’un potencial risc de col·lisió, els sistemes a bord treballen conjuntament i preparen el vehicle per a un hipotètic impacte: “Activa els llums d’emergència, tensa els cinturons de seguretat reversibles i tanca les finestres per pal·liar les conseqüències d’un accident”, explica Marc Seguer de SEAT.

Futur: ¿el cotxe autònom? Aquests assistents posen els fonaments en el que algun dia serà el cocheomo. De moment, se centren en satisfer les necessitats de l’conductor: «Treballem amb un flux progressiu seguint el pensament de l’conductor des que entra fins que surt de l’cotxe, per trobar així la millor manera de assistir-lo en tot el procés de la conducció», assegura Seguer. En un futur, es veurà que el conductor pugui deixar de prestar atenció a la conducció i que fins i tot no calgui que estigui present; el cotxe serà el seu propi conductor. “El que està clar és que els conductors cometen errors que la tecnologia és capaç de minimitzar, de manera que el desenvolupament de l’cotxe autònom és imparable”, conclou Seguer.