QUINES SÓN LES AUTOPISTES DE PEATGE MÉS CARES D'ESPANYA?

QUINES SÓN LES AUTOPISTES DE PEATGE MÉS CARES D’ESPANYA?

El preu que paguem per utilitzar les autopistes de peatge a Espanya varia de forma molt significativa en funció del territori, de la data i hora en què realitzem el viatge i de la forma de pagament.

Així ho revela un informe elaborat per Automobilistes Europeus Associats (AEA) en el qual es posen de manifest diferències tarifàries de fins a un 665 per cent.

Segons AEA, els automobilistes que travessin el Túnel de l’Cadí a Girona, de 29,7 quilòmetres de recorregut, pagaran 0,40 euros per cada quilòmetre. No obstant això, aquells altres que circulin des PUXEIROS a Baiona, a Pontevedra (28 quilòmetres) o per la R-4 des de Madrid a Ocaña (87,99 quilòmetres) només hauran d’abonar 0,06 euros el quilòmetre. És a dir, gairebé set vegades menys que a l’autopista gironina.

Però no és aquesta l’única diferència de preus que els automobilistes espanyols es poden trobar al llarg de la nostra geografia, ja que hi ha un ampli ventall de tarifes en les 36 autopistes de peatge existents a casa nostra. Autopistes amb recorreguts que van des dels 294 quilòmetres de l’AP-68 (Bilbao-Saragossa) als escassos cinc quilòmetres dels Túnels d’Artxanda.

Peatges més cars
Entre els peatges més cars, a més del Túnel de Cadí, AEA cita en el seu informe, el de l’Túnel de Vallvidrera (25 cèntims), el de l’autopista de Sant Cugat a Manresa (25 cèntims), el dels Túnels d’Artxanda (25 cèntims) o el de l’autopista de Castelldefels al Vendrell (22 cèntims).

Peatges més barats
Per contra, entre els peatges més barats, a més del de PUXEIROS-Baiona i el de Madrid-Ocaña (0,06 cèntims el quilòmetre), hi ha els de Bilbao-Santurtzi, la Corunya-Carballo, Ocaña-La Roda, Madrid- Guadalajara o Madrid-Toledo (0,07 cèntims el quilòmetre).

Les tarifes s’encareixen a “hora punta”
D’altra banda, l’informe d’AEA destaca que en onze de les trenta-sis autopistes de peatge, els preus s’encareixen en els horaris de major afluència de trànsit, establint importants diferències en funció del dia, l’hora o el mes de l’any en el que s’utilitzi la infraestructura.

Així, un automobilista que circuli de matinada (entre les 23:00 i les 07:00 hores) per l’AP-71, al tram Lleó-Astorga, pagarà gairebé tres vegades menys que en les setze hores restants del dia.

També hi ha autopistes que fixen les seves tarifes en funció de la temporada d’utilització, de forma similar al que passa amb el preu dels hotels.

Així, durant els mesos de juny a setembre i per Setmana Santa -dates de màxima intensitat circulatoria- utilitzar l’AP-7 des d’Alacant a Cartagena costa un 76% més que la resta de l’any. El mateix passa a l’AP-7 des de Màlaga a Estepona, en què el recàrrec per temporada alta supera el 62,2% de la tarifa normal.

Peatges gratuïts a la nit
Però no tot són pujades, ja que els automobilistes que circulen per les nou autopistes rescatades per l’Estat: AP-7 (Cartagena-Vera), AP-7 (Circumval·lació d’Alacant), R-2 (Madrid-Guadalajara), R- 3 (Madrid-Arganda), R-4 (Madrid-Toledo), R-5 (Madrid-Navalcarnero), M-12 (Aeroport de Barajas), AP-36 (Ocaña-La Roda) i AP-42 (Madrid- Toledo) podran estalviar diners si paguen els peatges amb dispositius electrònics (Via T), o fins i tot podran circular-hi gratis si ho fan a la nit (de 00:00 a 06:00 hores). Els peatges de l’AP-8 (Bilbao-Santurtzi) i dels túnels d’Artxanda també són gratuïts a la nit.

Descomptes a l’AP-9
El Consell de Ministres ha aprovat un Reial Decret de bonificacions de l’autopista de l’Atlàntic AP-9 que permetrà que 15 milions de trànsits anuals vegin eliminat o reduït el seu peatge.

Aquestes són les bonificacions per als vehicles lleugers:

Gratis tots els trajectes de tornada que es realitzen en un termini màxim de 24 hores. La bonificació de l’100% de el camí de tornada a el punt d’origen s’aplicarà tots els dies de la setmana, inclòs festius. El recorregut de tornada ha de ser igual al d’anada.
Bonificació addicional de el 50% de l’recorregut d’anada per a aquells usuaris que realitzin, en un termini màxim de 24 hores, dos recorreguts iguals (amb el mateix origen i destinació) i de sentit contrari dins el tram PUXEIROS (Vigo) -Tui i viceversa, en dies laborables i festius.
Gratuïtat en l’accés des de Redondela. Bonificació de l’100% (origen / destinació Rande-Vigo), per als que realitzin recorreguts d’anada i tornada (mateix origen i destinació i sentits contraris) en el termini màxim de 24 hores entre ells, en dies laborables i festius.
Recurrència. Rebaixa de l’20% de l’import pagat en tots els recorreguts realitzats en un mes, a comptar des del recorregut inicial, per a aquells vehicles que realitzin més de 20 viatges en aquest període. Es comptabilitzarà com un desplaçament el conjunt de recorreguts realitzats en un mateix dia i en un mateix sentit de circulació, siguin quines siguin les entrades i sortides parcials registrades dins

de la mateixa.
El 31 d’agost de 2021 finalitza la concessió de les autopistes:
AP-7 (Montmeló – La Jonquera).
AP-7 (Barcelona – Tarragona).
AP-7 (Montmeló – El Papiol). En aquesta autopista actualment no s’abona peatge.
AP-2 (Saragossa – Mediterrani).
C-32 (Montgat – Palafolls).
C-33 (Barcelona – Montmeló).