RECORDA LA NECESSITAT D'DESCANSAR CADA DUES HORES I EVITAR L'SOMNOLÈNCIA A LA CONDUCCIÓ

RECORDA LA NECESSITAT D’DESCANSAR CADA DUES HORES I EVITAR L’SOMNOLÈNCIA A LA CONDUCCIÓ

L’estiu és un dels períodes de l’any en què més moviment per carretera hi ha, per la qual cosa cal extremar les precaucions per evitar els errors humans al volant.

L’estiu és un dels períodes de l’any en què més moviment per carretera hi ha, per la qual cosa cal extremar les precaucions per evitar els errors humans al volant, que estan presents en el 91% dels sinistres analitzats en estudis científics.

A la base de molts errors humans que precedeixen a l’accident es troba una atenció inadequada. Segons dades de la DGT, les estadístiques suggereixen que almenys un 45% dels accidents es podrien prevenir si tots els conductors implicats estiguessin prou atents als esdeveniments crítics que es produeixen abans de succeir a l’accident.

Aquests són alguns dels factors o situacions a tenir en compte, a més de l’ús del cinturó de seguretat, o casc a les motos, respectar els límits de velocitat, no distreure’ns amb el mòbil mentre estem al volant i evitar el consum d’alcohol o drogues :

1.- Alerta del conductor i fatiga. En un estudi que vam realitzar amb 200 conductors als quals vam posar elèctrodes per mesurar la seva activitat cerebral mentre conduïen descobrim diversos detalls com que un conductor fatigat duplica el nombre de distraccions, augmenta el seu temps de reacció, comet més errors i mira els retrovisors i els senyals de trànsit quatre vegades menys que un conductor descansat.

Cal posar especial alerta si conduint notem que ens anem cap al centre de la carretera, ens movem molt en el seient, se’ns dormen els braços, vam canviar de velocitat de manera innecessària, vam notar picor de cap o no recordem el que ha passat a els últims quilòmetres. Són clars símptomes que estem sota els efectes de la fatiga. El següent pot ser l’accident.

2.- Evitar la somnolència en autopistes i autovies. És molt important fer una parada per descansar cada hora i mitja o dues hores, especialment si conduïm per autovies i autopistes, per evitar el fenomen hipnosi que apareix quan conduïm durant un temps prolongat per entorns altament segurs i predictibles, és important tenir en compte que nostre de nivell d’alerta pot experimentar descensos.

A nivell subjectiu, les manifestacions d’aquest fenomen es perceben com una sensació d’adormiment de la qual el conductor no és conscient. A nivell conductual, el conductor és perfectament capaç de continuar amb la tasca de conduir mentre no es produeixin canvis notables en la via, el que proporciona un fals sentit de seguretat al no ser el conductor conscient d’haver disminuït la seva atenció.

3.- El descans presenta un efecte diferent en funció de la quantitat de temps que s’hagi estat conduint anteriorment. Després de conduir ininterrompudament més de tres hores, la recuperació no és tan marcada com si es descansa després de conduir al voltant de dues hores, on el descans si és eficaç.

4.- Horari de ruta. És un error greu i freqüent mesurar el trajecte en temps i no en quilòmetres, i posar-se una hora fixa d’arribada al lloc de destinació final, ja que si es veu que aquesta previsió no es compleix, els conductors tendeixen a incrementar les conductes de risc , especialment la velocitat i els avançaments perillosos.

5.- Els moments de més risc. És important saber que hi ha més risc d’accidents de trànsit a les sortides de vacances que en la tornada, a causa de la fatiga amb que moltes vegades es comença el viatge. Són especialment perillosos els quilòmetres finals del trajecte, a prop de la destinació. Això es deu a l’acció acumulada de la fatiga i fets, poc esmentats, com l’ajornament de necessitats fisiològiques fins arribar a la destinació. Això dóna lloc a un fort estrès i precipita les conductes de risc.

6.- Les hores de més perill d’accident. Cal evitar conduir entre les dues i les quatre de la tarda i durant la nit. A la nit és molt més gran la possibilitat de patir un accident, especialment entre les dues i les cinc de la matinada i l’alba. Els accidents nocturns són molt més greus que els diürns, en part a causa del son i en part al fet que durant la nit es perd més d’un 70% de la visió. A més, en cas de sinistre, a la nit el rescat és més complicat.

7.- Discutir mentre es conduce.Hay molts estudis que indiquen que les situacions d’estrès fort com un divorci, la pèrdua d’un ésser estimat o un acomiadament laboral, poden duplicar la possibilitat d’un accident greu. També sabem que les discussions quan es condueix són un greu risc: alteren l’atenció, incrementen l’estrès i l’agressivitat, augmenta el temps de reacció i pot disminuir la nostra percepció de l’entorn en més d’un 50%.

8.- Atents al de davant: sempre alerta. A les grans sortides de vacances i l’estiu, les retencions són freqüents i això dóna lloc a abastos en cadenaverdaderamente brutals i que poden ser molt greus si no es porta correctament el reposacaps. Un cop a només 50 km / h exerceix una força en el nostre coll d’entre 180 i 300 kg.

9.- L’efecte badoc davant un accident o avaria sol ser un altre desencadenant d’abastos. També quan el vehicle que va davant frena bruscament en veure un radar, fix o mòbil, i després al passar-ho acceleren … L’única manera d’evitar aquests accidents és mantenir la distància de seguretat.

10.- Carreteres secundàries: un extra d’atenció. Amb la proliferació de les autopistes i autovies, els conductors desconeixen en moltes ocasions els perills de les carreteres secundàries. En aquestes vies els riscos són molts i impredictibles i per això es requereix un extra d’atenció i alerta. De tots els perills de les vies secundàries un dels més greus és el de l’avançament, una maniobra que cada vegada es practica menys i que és extremadament perillosa. En un xoc frontal a 80 km / h el risc de mort és ja d’un 70 per 100. A més una dada preocupant: gairebé un 20% dels conductors reconeix haver accelerat alguna vegada quan se’ls avançava.

11.- Els conductors ocasionals: un perill a l’estiu. És aquest un fet molt important del que es parla poc. Hi ha aproximadament un 53% de losconductores que utilitzen el cotxe cada dia. Davant d’aquests hi ha un 41 per 100 que condueix de manera ocasional. Aquests conductors tenen un 40% més de possibilitats de tenir un accident, especialment a l’estiu, per la falta de costum de l’ús del vehicle i per la seva poca pràctica en les situacions de risc habituals del trànsit.

És bo tenir carreteres intel·ligents, excel·lent tenir cotxes intel·ligents, però això de res ens servirà si no tenim conductors intel·ligents i ben preparats, perquè a les mans del conductor estarà sempre la decisió última per evitar o provocar un accident de trànsit.