RENAULT CELEBRA ELS 60 ANYS D'UNA ICONA: EL 4L

RENAULT CELEBRA ELS 60 ANYS D’UNA ICONA: EL 4L

El Renault 4, popularment conegut com el 4L, model llegendari de què es van fabricar més de 8 milions d’unitats, 800.000 d’elles a Espanya, compleix 60 anys. Va representar, més que cap altre model de la seva època a Espanya, la democratització de la mobilitat. El 4L va ser un autèntic laboratori de solucions innovadores, ofertes a el gran públic de forma assequible, que es van materialitzar en una extraordinària versatilitat d’ús.

L’any 2021 assenyala la commemoració de l’60è aniversari de l’llegendari model Renault 4, una autèntica història d’èxit en el món de l’automòbil, de què es van fabricar més de 8.000.000 d’unitats al llarg de tres dècades, destinades a més de 100 països .

La història de l’Renault 4 comença, després de 5 anys de desenvolupament i milers de quilòmetres d’assajos en climes extrems, amb la presentació a la premsa francesa el 28 d’agost de 1961.

El R4 reagrupava un compendi de solucions tecnològiques innovadores, tant en matèria de disseny, com de modularitat, tecnologia mecànica i versatilitat dinàmica.

En primer lloc, es tractava d’una carrosseria Break muntada sobre un xassís tipus plataforma, molt innovador conceptualment, basat en l’excel·lència de la simplicitat.

La seva arquitectura, amb 3,6m de llarg i 1,5 m d’alt, alliberava un gran espai per als passatgers i el maleter. Això li permetia oferir un ampli habitacle de 5 places i transportar el mateix temps un gran volum de càrrega de fins a 480 litres. A més, al seient del darrere era abatible de manera molt ràpida i senzilla, de manera que arribava a oferir fins a 1,45 m3 d’espai disponible. Gràcies a la incorporació d’una 5ª porta tipus porta, amb un gran angle d’obertura, oferia una accessibilitat del darrere excepcional, pràcticament inèdita en la seva època, reforçant el seu caràcter eminentment pràctic, modular i versàtil.

En segon lloc, es tractava del primer model compacte, des del final de la Segona Guerra Mundial, en proposar motor i tracció davantera, al que sigui afegia la suspensió independent en el tren davanter, amb tots els avantatges en termes de maniobrabilitat i precisió en la direcció que això comporta, marcant la via a futurs models de Renault.

El R4 proposava altres avenços mecànics molt útils. Per exemple, estava dotat de ròtules estanques, mancats de greixatge, el que incidia en un menor cost de manteniment de l’cotxe. Una altra solució, pionera en el seu segment, va ser el circuit de refrigeració tancat i hermètic, que incorporava un líquid especial capaç de suportar les més baixes temperatures. Això significava que ja no calia reposar anticongelant en el líquid de l’circuit, operació freqüentment inoportuna i amb un cost associat. L’únic manteniment real de el cotxe era el canvi d’oli.

Després del seu llançament a França el 1961, va arribar el moment de la seva introducció a Espanya a través de la posada en marxa de la seva fabricació a la Factoria de Muntatge de Valladolid, a partir de 1963, arrencant una fecunda etapa industrial que es perllongaria fins a 1989, en el cas de l’turisme R4, i fins a 1991 en el cas de la seva versió furgoneta. Entre tots dos s’ha arribat a produir a Espanya 800.000 unitats d’aquest model llegendari, prop de l’10% de la seva producció mundial.

La presentació a Espanya de l’Renault 4, en la seva versió “L”, es va dur a terme, generant grans expectatives, el 25 de febrer de 1964, en ple enlairament de l’turisme i de l’desenvolupisme que va caracteritzar la societat i l’economia de l’Espanya de els anys 60. la premsa de l’època va destacar unànimement el seu caràcter polivalent i econòmic, i les virtuts de la seva suspensió “tot camí”, així com el seu concepte innovador en termes de facilitat d’accés a l’habitacle.

Un altre aspecte destacat va ser la seva personalitat alegre i, especialment, el preu, que, amb 84.000 ptes. de l’època, se situava clarament per sota de llindar de l’segment, que rondava les 100.000 pts.

El model comercialitzat a Espanya comptava amb característiques específiques: un motor de 845cc, que desenvolupava 30 cv i instal·lació elèctrica de 12 volts, i que superava els 100 km / h oferint uns consums molt ajustats.

Els mitjans de comunicació ho van presentar com un objecte de desig per a aquells que volien un cotxe pràctic, versàtil i assequible.

Ràpidament es va popularitzar la denominació afectuosa de “cuatrolatas”, en referència a l’badge posterior que reflectia les sigles “4L”. El seu desenvolupament comercial al mercat espanyol va créixer amb rapidesa, al mateix temps que la societat espanyola, durant gairebé tres dècades, fins convertir-se en el model mític que és avui dia.

Al llarg de la seva història a Espanya, el 4L va ser modernitzant i acompanyant les evolucions tecnològiques que van ser sorgint, sense perdre la seva personalitat original i les seves virtuts conceptuals. D’aquesta manera, va anar incorporant motoritzacions més modernes i eficients, com el motor C “serra” de 852cc i la caixa d

i velocitats de 4 relacions, el 1968, o, posteriorment, el motor de 1.108cc de 38cv, els frens de disc, etc … També va introduir elements com el sostre practicable panoràmic, que va contribuir a reforçar el caràcter lúdic de el model.

La introducció de reglamentacions mediambientals internacionals més exigents, a partir de gener de 1993, va portar com a conseqüència, com va passar amb altres models d’altres marques, el seu final industrial, ja que era tècnicament inviable la introducció dels nous elements de caràcter obligatori, com el catalitzador. L’última unitat produïda de l’4L sortir de la cadena el 3 de desembre de 1992, encara que a Espanya es va deixar de produir ja el 1989.

La seva llarga i reconeguda història al nostre país ha deixat com a llegat nombrosos clubs de fans de el Renault 4, i és habitual trobar, encara a dia d’avui, unitats d’aquest llegendari model en concentracions de vehicles històrics al llarg de tota la geografia espanyola, lluint la seva personalitat alegre i innovadora.

El 4L ha estat referent de tota una generació d’espanyols que van trobar, gràcies a ell, la possibilitat d’accedir a la automobilitat a un preu assequible i amb una versatilitat extraordinària, que li permetia ser el vehicle idoni per compatibilitzar la circulació en ciutat, en carretera i també per camins.

La seva habitabilitat i modularitat avançades a la seva època, la seva mítica fiabilitat mecànica i el seu baix cost d’ús fan que, 60 anys després, el 4L segueixi sent un cotxe inoblidable.

En paraules de José-Creu Sánchez Guerrero, president de Club Clàssics Renault 3,4,5.6 i 7, “celebrem els 60 anys de l’cotxe versàtil per excel·lència. Es tracta d’un vehicle de solucions simples, però eficaços. Els seus eslògans publicitaris el defineixen a la perfecció: Ni greixatge, ni aigua, només una mica de gasolina; el cotxe tot avantatges, o Renault 4, la seva bellesa és la seva mecànica. Llarga vida a l’Cuatrolatas “.