RENAULT CLI: 33 ANYS D'ANUNCIS INOLVIDABLES

RENAULT CLI: 33 ANYS D’ANUNCIS INOLVIDABLES

Si algú escolta «Joven Encara que Sobradament Preparat» o «Gueropa», és molt probable que se li dibuixi un somriure a la cara mentre recorda un cotxe molt especial. I és que aquestes campanyes publicitàries s’han tornat tan de culte com el model a què es refereixen, Renault Clio. Ara, la marca recorda els anuncis i els eslògans més memorables dels 33 anys de carrera publicitària de Clio, incloent l’actual «Oh l’amour».

Amb una història rica de 33 anys, la saga publicitària del Clio és tan notable com la carrera d’aquest model icònic, amb més d’1 milió d’unitats venudes a Espanya i més de 16 milions a tot el món, és el model francès més venut del món. El cotxe urbà «Joven Encara que Sobradamente Preparado» ha estat una fructífera font d’inspiració per als publicistes, amb tantes campanyes i eslògans memorables escrits sobre ell des del seu debut el 1990.

« Clio és un model que s’ha convertit en una icona, tant a la carretera com a la pantalla. En 33 anys de publicitat, és un cotxe que ha aconseguit un enorme amor al llarg de cinc generacions. I aquest amor segueix avui amb nosaltres. »

Arnaud Belloni, Director Global de Màrqueting de Renault

Un començament que va passar desapercebut

Renault Clio va ser un èxit des del seu llançament el 1990, aconseguint que la resposta del públic i de la premsa fos unànime. De fet, el 1991 va ser elegit com a Millor Cotxe de l’Any a Espanya i Cotxe de l’Any a Europa. En paraules del jurat europeu: «Clio té un gran estil, un bon nivell de qualitat, un espai generós i una riquesa d’equipament mai abans oferta en un model d’aquesta mida».

Tot i això, encara que l’acollida inicial de Clio va ser magnífica, la seva primera campanya televisiva no va ser especialment recordada. A l’espot s’empraven efectes especials una mica exagerats que convertien el model en un gran robot de curiós aspecte. Aquesta campanya va donar pas a altres anuncis molt més recordats i apreciats pel públic.

Els anys 90, campanyes de culte

Sens dubte, les accions publicitàries dels anys 90 són entre les millors. Entre elles, el 1992 es va fer una col·laboració amb un dels grups musicals més populars de l’època per crear una versió especial de Clio: Mecano. Aquesta acció va arribar pel cap alt alt, no només per quedar gravada a la memòria de molts, sinó també per aconseguir el TP d’Or al millor anunci del 1992.

Tres anys més endavant va néixer la mítica campanya de JASP (Joven Encara que Sobradamente Preparado) utilitzada per promocionar Clio a Espanya, que va ser tot un boom. Aquesta generació JASP representava els joves amb un alt nivell formatiu, idiomes i coneixements que no estava valorada tal com es mereixia. Per això, Renault va decidir rendir-los homenatge dedicant-los una campanya publicitària que va girar al voltant d’un cotxe tan jove i preparat com ells: Renault Clio.

De fet, hi ha qui segueix utilitzant aquest terme “JASP” i fins i tot s’ha recuperat recentment per relacionar-ho amb Megane E-Tech 100% elèctric.

Com a marca avantguardista, el 1996 i amb motiu del llançament de la segona fase del model, Renault va crear Clio Apple, “l’únic cotxe amb ordinador portàtil”, ja que complementava Clio RSi amb un Macintosh PowerBook 190 color. A més d’emetre’s a la televisió, la campanya d’aquesta sèrie limitada també es va fer en paper.

A més, els models més esportius de la primera generació de Clio també van obtenir un gran protagonisme com aquell Clio 16V amb 140 CV l’eslògan del qual era “El vertigen existeix” i aquell Clio Williams blau i amb llantes daurades, que augmentava la seva cilindrada i exclusivitat amb “ cos de Clio i ànima de Williams”.

Campanyes amb sentit de l’humor

De vegades, una campanya publicitària té tant d’èxit que és més coneguda que el mateix producte. Tota una generació recorda el curtmetratge que presentava la sèrie limitada MTV de la segona generació de Clio el 1999.

La fama d’aquest anunci va superar amb escreix la d’una versió que mai no es va popularitzar. La inoblidable repetició del famós “Gueropa…”, que és el que sent de la tornada de la cançó de James Brown “Get Up (I Feel Like Being a) Sex Machine”, és irresistiblement divertida. La repercussió que va aconseguir va ser immensa.

Aquest sentit de l’humor també va ser utilitzat amb la versió de Renault Sport d’aquesta segona generació de Clio amb l’espot “Mono amb ballesta”, que destacava el plaer de conduir aquell vehicle. En suports impresos també es va fer broma amb l’exclusivitat de Clio V6 amb el missatge “L’amic d’un amic de la cunyada de la veïna de la núvia del meu germà diu que una vegada en va veure un”.

El poder de les imatges i la bona música

Després de la comèdia i la ironia, per a Cli IV i Cli V es van utilitzar altres «armes» publicitàries, especialment l’apel·lació a l’emoció. Per exemple, el primer espot de la quarta generació posava en valor el seu atractiu disseny, doncs aquests personatges recordaven amb pèls i senyals la primera vegada que el van veure, tot això sota el lema “Sempre recordaràs la primera vegada que ho vas veure”.

També cal destacar la pel·lícula que va néixer al Regne Unit el 2019, que té un fort missatge emocional. Ambientat amb la música de l’èxit mundial d’Oasis Wonderwall, el guió narra la llarga relació entre dues amigues joves per correspondència que es converteix en una història d’amor amb el pas dels anys, a mesura que les cinc generacions de cotxes Clio creixen amb ells.

Més endavant, el 2022, es va crear l’espot “sempre Clio, ara híbrid” amb la cançó “Video killed the radio star” com a banda sonora que de forma acolorida i retro recordava la història de Clio i les seves qualitats històriques, sempre adaptades a la seva època.

Finalment, a partir del 8 d’octubre arribarà a les pantalles espanyoles l’anunci de Nuevo Clio amb un remix de l’èxit dels 80 Oh l’amour i que protagonitzen les versions més mítiques i esportives de la saga Clio, incloent-hi Clio Williams i Clio V6.

Una sorpresa per a finals d’any

Conscient d’aquest gran patrimoni publicitari, Arnaud Belloni ha promès que els anuncis de Clio continuaran sorprenent. De fet, a finals d’any s’estrenarà un nou espot fruit d’una carta blanca artística concedida al raper belga Scylla: la música, la lletra i la producció han estat fetes a mida per a Renault Clio. La saga continua!