"RESPONSABILITAT I FIABILITAT: ELS VALORS MÉS IMPORTANTS». EL GRUP BMW CELEBRA 50 ANYS DE COMPROMÍS CULTURAL

“RESPONSABILITAT I FIABILITAT: ELS VALORS MÉS IMPORTANTS». EL GRUP BMW CELEBRA 50 ANYS DE COMPROMÍS CULTURAL

El compromís amb la cultura de el grup BMW és una història d’èxit que compleix cinquanta anys. En l’actualitat, el Grup BMW està compromès amb la cultura arreu del món i assumeix plenament la seva responsabilitat social corporativa. A Espanya el Premi BMW de pintura se celebra des de fa 35 anys i és un reflex de la interacció de BMW amb la societat espanyola.

Vermell. Groc. Blau. Tot va començar amb tres grans quadres de Gerhard Richter que BMW va encarregar a l’artista el 1971. En l’actualitat, el Grup BMW està compromès amb la cultura arreu del món i assumeix plenament la seva responsabilitat social corporativa. Al llarg de les dècades s’han consolidat més d’un centenar d’iniciatives culturals a llarg termini de el Grup BMW en els camps de l’art modern i contemporani, la música clàssica, el jazz i el so, així com en l’arquitectura i el disseny.

Ilka Horstmeier, membre de Consell d’Administració de BMW AG, directora de Recursos Humans i Relacions Laborals: «En temps de canvis, la responsabilitat i la fiabilitat són de gran valor. Com la cultura. Des de fa mig segle, hem establert fermament el nostre compromís cultural arreu del món com a socis a llarg termini. En el Grup BMW, creiem que les nostres cooperacions artístiques són una part integral de la nostra sostenibilitat social, en el passat, en el present i en el futur. El Grup BMW pot contemplar amb la màxima alegria 50 anys d’associacions incomparables basades en l’estima mutu que ens connecten amb les institucions culturals i els artistes més famosos de món. »

De el Museu Guggenheim a la Tate Modern, de el Centre Pompidou a la Neue National Galerie. Des de la òpera Staatsoper Unter den Linden i la Scala de Milà fins al Teatre Bolshoi de Moscou. De Art Basel a Frieze i la Biennal de Kochi-Muziris. La responsabilitat corporativa i el diàleg intercultural són la base d’una empresa d’èxit com el Grup BMW. La llibertat creativa incondicional i les cooperacions sostenibles i a llarg termini són essencials per a les veritables associacions en l’àmbit cultural. L’experiència, la xarxa i el coneixement compartits permeten una interacció en lloc de la transacció monetària que defineix el mer patrocini.

1971 – Gerhard Richter rep l’encàrrec de tres quadres de grans dimensions

El Grup BMW va establir les bases del seu compromís cultural amb l’encàrrec de tres obres de grans dimensions a l’artista alemany Gerhard Richter. El 1971, Eberhard von Kuenheim, llavors president de l’consell d’administració de BMW AG, li va demanar que creés tres quadros per al vestíbul de la recentment construïda seu central de Munic. Des de la inauguració de l’emblemàtic edifici de quatre cilindres, obra de l’arquitecte Karl Schwanzer, el 1973, les tres obres encarregades, «Rot», «Gelb» i «Blau», estan exposades al vestíbul.

1973-1974 – Planta de Dingolfing i exposicions a BMW Group

Des dels seus inicis, el compromís cultural de l’empresa es va centrar en els seus empleats. A principis dels anys 70, BMW va obrir la seva planta a Dingolfing. Sense accés a l’autopista en aquella època, Dingolfing es va convertir ràpidament en una zona atractiva per al personal qualificat, ja que el Grup BMW va treballar mà a mà amb les institucions culturals per donar accés a l’escena artística i cultural local. Més o menys a el mateix temps, es va obrir una nova galeria que exposava l’art dels empleats en les instal·lacions de el Grup BMW a nord de Munic. A més, es va crear un espai d’exposició per presentar mostres com «L’automòbil en l’art contemporani», que va donar lloc a cooperacions amb institucions com la Haus der Kunst i la Pinakotheken, els famosos museus de belles arts de Munic.

1975 – El naixement dels BMW Art Cars

Iniciat pel pilot de carreres francès i aficionat a l’art Hervé Poulain i concebut en col·laboració amb el fundador de BMW Motorsport Jochen Neerpasch, el primer BMW Art Car va ser encarregat quan tots dos li van demanar a Alexander Calder que dissenyés el cotxe de carreres BMW de Poulain en 1975. La idea va donar com a resultat un BMW 3.0 CSL pintat que va córrer a les 24 Hores de Le Mans, on, gràcies al seu cridaner exterior, es va convertir en un favorit instantani de el públic. Des de llavors, 19 artistes de tot el món han creat BMW Art Cars prenent com a base cotxes de carreres i automòbils BMW contemporanis, entre ells Roy Lichtenstein (1977, BMW 320i), Andy Warhol (1979, BMW M1), Robert Rauschenberg (1986, BMW 635 CSi), Esther Mahlangu (1991, BMW 525i), David Hockney (1995, BMW 850 CSi), Jenny Holzer (1999, BMW V12 LMR), Jeff Koons (2010, BMW M3GT2), Olafur Eliasson (2007, BMW H2R ), John Baldessari (2016, BMW M6 GTLM) i Cao Fei (2017, BMW M6 GT3). Aquestes «escultures rodants» són una representació fascinant a mig camí entre els esports de motor i el disseny, de l’art i

la tecnologia.

1979 – Una de les primeres associacions culturals publicoprivades d’Alemanya

Juntament amb la ciutat de Munic, el Grup BMW va fundar Spielmotor München e.V., una de les associacions públic-privades més antigues d’Alemanya. L’objectiu d’aquesta col·laboració és establir i seguir desenvolupant la ciutat com a centre cultural regional i internacional. A poc a poc, Spielmotor va anar ampliant el seu programa fins a incloure la Biennal de Münchener de nou teatre-música en 1988, el festival de teatre experimental SPIELART el 1995 i el festival de dansa contemporània DANCE el 1998.

El més destacat i la digitalització

Al llarg de les últimes cinc dècades, el compromís cultural de el Grup BMW ha crescut molt més enllà de el disseny dels BMW Art Cars per part d’artistes de renom. Ha ampliat la seva cartera per incloure a músics de renom com Daniel Barenboim i Anna Netrebko, que van enlluernar a desenes de milers d’oients en la Bebelplatz de Berlín, així com a joves artistes com Samson Young i Leelee Chan, que van deixar enrere els seus estudis per fer de tot el món la seva font d’inspiració. Juntament amb altres socis, el Grup BMW va desenvolupar la seva pròpia gamma d’iniciatives, com el BMW Guggenheim Lab, el BMW Tate Live, el BMW Open Work de Frieze, el BMW Welt Jazz Award, la BMW Art Guide de Independent Collectors, el BMW Art Journey i la sèrie de concerts gratuïts Opera for all a Berlín, Munic, Moscou i Londres. Amb el Programa Artístic de Rolls-Royce i diverses cooperacions de disseny de MINI, totes les marques de el Grup BMW són agents actius en el sector cultural. A més, el Grup BMW dóna suport als principals museus, fires d’art, orquestres, festivals de jazz i teatres d’òpera de tot el món. Amb BMW OPERA NEXT, la seva associació digital amb la Staatsoper Unter den Linden des 2019, el Grup BMW ha aprofitat les oportunitats que ofereix la digitalització per obrir el món de l’òpera a el públic més jove i fer més accessible l’alta cultura. Iniciatives com la beca Art / Tech del Museu d’Art Contemporani de Moscou, centenars de drones coreografiats volant pel cel nocturn de el Golf de Mèxic en col·laboració amb Studio Drift, les cooperacions estratègiques amb artsy i Acute Art o Cao Fei, que va presentar el seu BMW art Car via App i RA en l’espai virtual, il·lustren com el Grup BMW, com a empresa tecnològica, s’involucra en la transformació digital i seguirà fent-ho amb el seu compromís cultural en el futur.

35 anys de compromís amb la cultura a Espanya

Una de les iniciatives més importants que reflecteix la interacció amb la societat de el grup és el certamen artístic Premi BMW de Pintura, destinat a promoure a Espanya l’art en general i la pintura en particular; a difondre les obres; a descobrir nous talents i que permet seguir la trajectòria pictòrica de les últimes tres dècades a Espanya. Des de 1986 han participat en aquest certamen més de 25.000 artistes i s’ha consolidat com la iniciativa privada amb major dotació econòmica i un dels premis més reconeguts i prestigiosos a Europa.