ROBLES, RIEROLS I EL INTERNET DE LES COSES

ROBLES, RIEROLS I EL INTERNET DE LES COSES

El Iot (Internet de les coses) i el cotxe connectat arriben a les zones rurals gràcies a un dron i ofereixen informació predictiva als conductors en zones de baixa visibilitat o difícil accés. En 5 milisegons un conductor d’un vehicle connectat pot saber si hi ha un obstacle a la carretera i així anticipar les seves decisions. Amb la futura implementació de la tecnologia 5G al volant, es podria reduir un 69% el risc d’accidents.

Robledillo de la Jara és un poble de 90 habitants situat a la serra madrilenya, a 80 quilòmetres de la capital. El seu paisatge està format per roures, pins, àguiles reals i des de fa unes setmanes … per drones i tecnologia IOT. SEAT, Telefónica, DGT, Ficosa i Aeorum han posat en marxa un projecte pilot Iot en el qual gràcies a un dron i un cotxe connectat es detecta a ciclistes i obstacles a la via. Per realitzar aquest projecte, ha calgut una connectivitat mòbil cel·lular amb les primeres característiques de la futura xarxa 5G. L’objectiu: donar al conductor un “sisè sentit” per prevenir accidents.
De semàfors al cel. El 5G i la comunicació dels vehicles a temps real s’associava fins ara a entorns urbans, on SEAT i Telefónica van dur a terme la primera fase del projecte, amb dispositius integrats en la infraestructura com càmeres, senyals lluminosos i sensors infrarojos. “Hem vist com el cotxe és capaç de comunicar-se en ciutat amb el seu entorn i ara també en zones rurals. En aquesta prova pilot incorporem un dron, que envia la informació a la xarxa cel·lular i aquesta al vehicle, i el conductor té la informació en el quadre d’instruments “, assegura César de Marco, responsable de 5G Connected Car de SEAT.

30 vegades més ràpid que els nostres ulls. L’ésser humà triga uns 150 mil·lisegons a reaccionar al tacte, la vista i l’olfacte. Amb la futura connectivitat 5G, el temps de reacció des que es detecta un obstacle fins que es comunica amb el cotxe és de 5 mil·lisegons. “Gràcies a aquesta tecnologia cel·lular, que ja té característiques 5G, podem obtenir una baixa latència i detectar a temps real la presència de ciclistes o vehicles a la carretera”, assegura de Marco. Així funciona el sistema:

La càmera del dron captura una imatge, per exemple un ciclista circulant per la carretera.
El dron envia la imatge en temps real a un servidor MEC (Multi-Access Edge Computing).
El servidor MEC disposa d’un programari de visió artificial, que analitza la imatge i detecta si hi ha una bicicleta o algun altre obstacle a la carretera.
Un cop analitzada la informació, s’envia un avís al vehicle connectat, i aquest ensenya una alarma en el seu quadre d’instruments. El conductor ja sap que hi ha un ciclista més endavant i ha de deixar distància de seguretat per avançar-lo.
Tecnologia que salva vides. “El que volem és posar la tecnologia al servei de la seguretat a la carretera”, comenta de Marco. Més de la meitat de les morts per accidents de trànsit són dels usuaris més vulnerables: ciclistes, vianants i motociclistes. A Europa, 2.100 ciclistes moren a l’any i 250.000 resulten ferits. “Els drones podran protegir zones de baixa visibilitat o un difícil accés”, conclou Cèsar de Marc. Amb la futura implementació del 5G es podrien reduir un 69% el risc d’accidents, segons les associacions automobilístiques internacionals de 5G (5GAA).