SEAT CELEBRA EL 50è ANIVERSARI DEL 1430 I DEL 850 SPIDER A LA TECHNO CLASSICA D'ESSEN

SEAT CELEBRA EL 50è ANIVERSARI DEL 1430 I DEL 850 SPIDER A LA TECHNO CLASSICA D’ESSEN

SEAT s’unirà a més de 1.250 expositors a la fira Techno Classica per a vehicles antics, clàssics i de prestigi. El SEAT 1430, possiblement la berlina espanyola més completa de la seva època, serà present a la mostra d’Essen, Alemanya. L’avantpassat de l’actual Lleó ST Cupra, el SEAT 1430 Especial 1600 Familiar, tindrà un paper protagonista. S’exposarà el magnífic 850 Sport Spider de SEAT, un cotxe únic en la llarga història de la marca.

Un any més, SEAT formarà part de la Techno Classica, la fira de renom mundial de cotxes antics, clàssics i de prestigi a Essen, Alemanya. En l’edició d’aquest any, el fabricant d’automòbils espanyol mostrarà la varietat i diversitat de la seva història amb alguns dels vehicles més populars que han sortit de la línia de producció de la marca.
Comptarà amb dues versions del 1430 que compleix 50 anys, (una berlina de primera sèrie i un familiar), així com el magnífic 850 Sport Spider, l’únic convertible que SEAT ha desenvolupat i que aquest any també compleix 50 anys.

El SEAT que va brindar un major refinament a les berlines: el SEAT 1430

El Seat 1430 va sortir al mercat el 1969, de manera que aquest any és el seu 50 aniversari. Va ser un derivat del 124, un model únic que es pot considerar com la berlina espanyola més completa de l’època. El 1430 es pot reconèixer fàcilment per les seves dobles fars davanters -el 124 sempre va tenir un sol fanals i els seus pilots posteriors més grans. Sota el capó es trobava un motor de 1.438 cc que desenvolupava 70 CV, (10 CV més que el 124 estàndard de 1,2 litres).

Si bé el disseny del 1430 era molt similar al 124 estàndard, les simples modificacions de les llums i un motor més gran i més potent van ser suficients per convertir-lo en un automòbil diferent i més exclusiu. El 1430 es va produir fins a 1976, quan es va llançar un model evolucionat del 124 anomenat “Pamplona”, que va heretar la gamma completa de motors del 1430. Es van construir més de 255.000 exemplars, amb el motor del 1430 estàndard, així com en les versions de doble cambra 1.6 i 1.8, conegudes com FU, -lletres d’identificació del nombre de xassís-.

El SEAT 1430 també va aconseguir diversos triomfs en la història de l’esport de motor. Les versions més potents van collir increïbles èxits en els ral·lis, on destaca la victòria en quatre campionats nacionals a mitjans dels ’70, una època daurada per a SEAT Competició, la divisió de competició del fabricant espanyol en aquest moment.

La importància del 1430 per a la marca no acaba aquí. El seu motor es va utilitzar en la Fórmula 1430, la primera competició de monoplaces espanyola, creada per SEAT a principis dels anys ’70. La Fórmula 1430 va ser el camp d’entrenament per a tota una nova generació de pilots espanyols, al mateix temps que es creaven unes condicions pròsperes per l’aparició de diferents constructors nacionals de xassís.

L’avantpassat de l’actual Lleó ST Cupra: el SEAT 1430 Especial 1600 Familiar

Avui dia, els amants dels automòbils veneren i adoren als models més esportius de la marca, recolzats per l’èxit de les versions FR i Cupra del SEAT León ST actual per la seva practicitat per al dia a dia. No obstant això, els vehicles de carrosseria familiar dels anys ’70, amb un espai de càrrega generós i de fàcil accés, no tenien la imatge dinàmica que avui els atorguem.

Per al conductor mitjà espanyol de mitjan 1974, el llançament de la versió familiar -o ranchera- del SEAT 1430, va suposar un gran impacte, ja que comptava amb el motor de 1,6 litres de doble arbre de lleves en cap, pertanyent del 1430-1600 -conegut com fu-. En aquell moment, va ser la primera berlina familiar i esportiva de fabricació espanyola, amb 95 CV de potència, un pes de només 980 kg, i una velocitat punta de 170 km / h. Aquestes xifres s’acostaven més als vehicles d’alt rendiment de l’època i, fins aquell moment, ningú ho hauria atribuït a un vehicle familiar i de gran funcionalitat.

El 1430 Especial 1600 Familiar, tipus FM, era tan avançat al seu temps que era difícil que obtingués un gran èxit comercial, ja que el mercat intern encara no estava llest per a un vehicle que fos el ST Cupra del seu temps. Només es van fabricar 852 exemplars entre 1974 i 1976, moment en què es va aturar la producció. Va ser reemplaçat pel SEAT 131 que, tot i tenir el mateix motor, era més gran i més pesat, perdent així part d’aquesta essència esportiva.

El rendiment del SEAT 1430-1600, el converteix en un dels automòbils més estranys d’avui dia, el que li fa ser molt apreciat i venerat pels col·leccionistes.

Un capítol únic i magnífic de la història de SEAT: el 850 Sport Spider

El SEAT 850 Sport va ser el primer automòbil de nínxol produït per SEAT. Es va llançar fa 50 anys, el 1969. El mateix any que l’automòbil nombre 1.000.000 ensamblat pel fabricant d’automòbils espanyol va sortir de la línia de muntatge situada a Barcelona des de 1953.