
Set falsos mites sobre els cotxes de gas natural comprimit
Són més econòmics i igual d’assegurances i potents; l’expert de GNC de SEAT desmunta algunes de les creences errònies sobre aquests vehicles. Aquests models poden recórrer fins a 1.300 quilòmetres sense necessitat de repostar gràcies al seu doble dipòsit de gas i gasolina. En ser sostenibles poden circular durant les restriccions de trànsit per pol·lució.
Són més econòmics i igual d’assegurances i potents que un cotxe de gasolina o dièsel. Per desconeixement o per novetat, hi ha diversos mites que envolten els vehicles que funcionen amb gas natural comprimit (GNC). El responsable de Producte de GNC de SEAT, Andrew Shepherd, desmunta aquestes falses creences i descobreix com funcionen aquests vehicles sostenibles:
1) ¿La mateixa sensació al volant? Sí. La idea que la conducció d’un cotxe GNC és diferent a la dels cotxes convencionals és errònia. De fet, “la sensació circulant és la mateixa, ja que les prestacions dels motors de gas són idèntiques a les dels cotxes dièsel o gasolina amb la mateixa potència”, explica l’expert.
El dipòsit dels cotxes de GNC és igual de segur que el dels vehicles dièsel o gasolina
Els vehicles GNC, classificats amb l’etiqueta ‘ECO’, poden circular en episodis de contaminació
2) Un dipòsit de gas és igual de segur? Sí. “Absolutament, els dipòsits de gas estan dissenyats, fabricats i homologats segons els més alts estàndards de la indústria”, assenyala Shepherd, i explica que aquests dipòsits “inclouen una vàlvula de seguretat que, en un cas extrem, evacuaria el gas a l’atmosfera de manera controlada “. A més, els components estan testats per resistir “condicions extremes: el dipòsit arriba a una pressió màxima d’uns 200 bars, però està dissenyat per poder suportar més del doble”. D’altra banda, Shepherd ressalta que el mite que el gas es pugui congelar en condicions d’ús és “impossible” ja que “per liquar el gas natural, hauria d’estar sotmès a temperatures inferiors a 160 graus sota zero”.
3) Es pot circular en episodis de pol·lució? Sí. Aquests cotxes estan classificats amb l’etiqueta ‘ECO’, de manera que poden circular quan es restringeix el trànsit en algunes ciutats durant els episodis de contaminació. A més, aquesta distinció té avantatges per als propietaris d’aquests models, com una bonificació del 75% en l’impost sobre vehicles de tracció mecànica, l’exempció del pagament de l’impost de matriculació i descomptes en aparcaments i peatges.
Quan el gas s’esgota, un testimoni informa que el vehicle canvia automàticament al dipòsit de gasolina sense necessitat d’aturar
El filtre universal permet repostar en qualsevol gasinera d’Europa
4) Puc continuar circulant si s’acaba el gas? Sí: Quan el dipòsit de gas s’esgota, el cotxe canvia automàticament de combustible. “El conductor pot continuar sense necessitat de parar, mentre que un testimoni en el quadre d’instruments li indicarà que en aquell moment el cotxe passa a funcionar amb gasolina”, explica Andrew Shepherd. De fet, es pot circular sense necessitat de repostar fins a 1.300 quilòmetres, la distància entre Barcelona i Frankfurt, gràcies a aquesta tecnologia híbrida de SEAT. Proveir el dipòsit de gas és possible en tots els països europeus que compten amb gasineras ja que “el sistema es fa mitjançant un filtre universal”.
5) Puc circular només amb gas? Sí. Els vehicles GNC funcionen per defecte amb gas i es pot circular sense recórrer a l’altre dipòsit. Tot i així, cal portar un mínim de gasolina per al moment de l’arrencada si la temperatura exterior és molt freda o just després de repostar gas natural. És recomanable consumir aquesta gasolina en un període d’uns 6 mesos.
Aquests cotxes tenen un preu similar als dièsel i gasolina, amb un estalvi en combustible d’entre el 30% i el 55%
El manteniment d’un cotxe de gas natural comprimit és semblant al de qualsevol altre vehicle
6) El seu preu és similar als vehicles tradicionals? Sí. Aquests cotxes tenen un preu de venda similar al dels dièsel i gasolina, al que cal afegir els beneficis a llarg termini. En aquest sentit, Andrew argumenta que “omplir el dipòsit costa tan sols, aproximadament, 13 euros” pel que els cotxes de GNC “permeten estalviar un 30% respecte als vehicles dièsel i un 55% respecte als gasolina”.
7) El manteniment és semblant? Sí. La mecànica dels vehicles de gas és igual que la dels cotxes tradicionals. “És fals que bugies o filtres hagin de canviar-se amb més freqüència”, rebat l’expert en SEAT davant els mites que apunten que els motors GNC s’escalfen i que són més cars de mantenir. L’únic que els diferencia és que, “abans de cada revisió d’ITV, s’ha de certificar l’estanqueïtat del sistema de gas i, cada 4 anys, realitzar una inspecció visual dels dipòsits en un taller especialitzat”. Són revisions que mostren els més alts estàndards de seguretat que envolten els cotxes de gas natural.
Per Andrew Shepherd aquest combustible tindrà un paper protagonista en la mobilitat del futur, ja que el 2017 les matriculacions de vehicles a gas van créixer a Espanya un 237%.