TEU COTXE, UN ESTUDI DE GRAVACIÓ

TEU COTXE, UN ESTUDI DE GRAVACIÓ

COM ACONSEGUEIX EL MILLOR SO ?. L’equip de Car Àudio de SEAT utilitza les tècniques i eines pròpies de les sales de concerts per aconseguir el millor so en el vehicle. El sistema d’àudio es comença a desenvolupar en les fases inicials de disseny d’un model. La posició dels altaveus o el disseny de les reixetes influeixen en la qualitat acústica.

Viatges llargs en família, trajectes diaris per anar a la feina o embussos a les grans ciutats. El cotxe és un dels llocs preferits per escoltar música i, alhora, un dels més complexos per obtenir un bon so. Com aconseguir que l’habitacle es converteixi en una autèntica sala de concerts? Enumerem les claus d’aquest repte d’enginyeria:

-Des les primeres fases de desenvolupament: A diferència de fa unes dècades, l’equip d’Acústica Car Àudio i Infotainment de SEAT intervé des que es comença a desenvolupar un nou model. “El nostre objectiu és distribuir tots els elements que componen el sistema de so en el vehicle de tal manera que soni el millor possible”, explica José Luis Álvarez, enginyer del departament d’Infotainment.

Fins a 10 altaveus col·locats estratègicament: La seva ubicació i orientació és una de les qüestions més importants per als enginyers de so. En funció del model, poden haver entre sis i deu altaveus que reprodueixen sons aguts, mitjans i greus. La posició final ha de tenir en compte aspectes de disseny i fins i tot de seguretat. Però “el disseny de les reixetes i, per descomptat, la geometria de l’habitacle del cotxe”, influeixen també en la qualitat del so, detalla Adrián Mateo, enginyer d’Acústica Car Àudio de SEAT.

-La sala més silenciosa: La càmera anecoica és un espai insonoritzat dissenyat per absorbir qualsevol ona sonora. És aquí on es comprova la qualitat del so dels altaveus. Altres assaigs es practiquen al laboratori d’electrònica per testar la ràdio i els amplificadors. Es tracta de dos dels múltiples test que es realitzen sobre tot el sistema d’àudio perquè cap altre element com la pols, la humitat o les vibracions afecti la qualitat del so.

-El ‘efecte escenari’: “Busquem que tots els ocupants del cotxe tinguin la sensació d’estar, per exemple, en un concert”, explica José Luis Álvarez, enginyer del departament. Tot i que no tots els altaveus se situen a la part davantera, el seu treball se centra a aconseguir aquest efecte. Per a això, s’empren les tècniques i eines pròpies de les sales de concerts o estudis de gravació. Una d’elles és l’equalització, que equilibra els tons aguts, mitjans i greus amb gran nivell de detall. Aquests test es realitzen amb diferents fonts d’àudio: emissora de ràdio, mp3 o mòbil, per exemple. També s’utilitzen diferents gèneres musicals, des hip-hop a jazz, temes instrumentals i amb veu, per assegurar la millor qualitat en tots els casos.

-últims ajustos, en circulació: Aquest mateix tipus de proves es realitza amb el cotxe en moviment perquè el motor, entre altres factors, no interfereixi en la qualitat del so. Per això, els enginyers acaben d’adaptar l’àudio posant-se al volant, equilibrant de nou els tons que emeten els diferents altaveus. “El nostre objectiu final és aconseguir el so més natural possible”, conclou Adrián Mateu.