Tornada a l’origen: Com i per què ha canviat el Nissan Micra al llarg de les seves 35 anys d’història?

El Nissan Micra ha sabut interpretar les necessitats i les expectatives dels conductors en cadascuna de les seves cinc generacions, passant d’un disseny de geometria racional a un disseny emocional. Durant aquests 35 anys, el disseny automobilístic ha anat evolucionant de la mà del canvi de gustos en els productes de consum, la música, la moda, l’arquitectura o la tecnologia de cada època.

El relat de la història de les cinc generacions del Nissan Micra s’explica en relació als gustos, les necessitats i les expectatives dels clients. Factors com el canvi de tendència en els productes de consum, la música, la moda, l’arquitectura o la tecnologia de cada generació han modelat l’evolució d’aquest cotxe compacte. Ara, el Micra reneix amb un nou disseny personalizable, noves dimensions, un grau de tecnologia propi de segments superiors i un sistema exclusiu d’àudio BOSE® PERSONAL®.
Com s’han manifestat aquests canvis en l’aspecte exterior i interior del Nissan Micra al llarg de 35 anys? Per trobar la resposta, Nissan Iberia ha viatjat a Milà, capital del disseny, on ha comptat amb la visió de Davide Tealdi, expert en disseny i màrqueting i professor del prestigiós Institut Europeu de Disseny (IED).

El IED és una institució educativa de referència europea en totes les disciplines del disseny, la comunicació visual, la moda i el management, amb seus per tot el món. Un motor d’idees que s’ha convertit en un gran network internacional d’origen italià, país referent en excel·lència i innovació en el camp del disseny automotriz.

PRIMERA GENERACIÓ 1982-1992

El primer Micra va arribar en la dècada dels 80. Va ser pioner en el seu segment i un èxit des del seu llançament al mercat. “Es caracteritzava per un disseny racional, línies quadrades, un espai generós i una excel·lent visibilitat. Nissan va saber interpretar les necessitats d’uns clients que, després de veure ‘Terminator’, ‘Retorn al Futur’ o els videoclips de Madonna, consideraven el vehicle com un símbol de futur i progrés al que podien donar un ús funcional”, explica Tealdi. Malgrat comercialitzar-se inicialment solament a Canàries, el Nissan Micra va ser fonamental per a la marca a Espanya, ja que el seu llançament va coincidir amb l’inici de les operacions industrials en 1983 en la Zona Franca de Barcelona. Tant el Micra com el Nissan Patrol es van convertir en les dues referències de la marca per al públic espanyol, encara que no va ser fins a la segona generació de Micra quan els espanyols van començar a reconèixer a el “petit” de “Els Japonesos” (l’eslògan de la marca en els seus primers anys a Espanya).

SEGONA GENERACIÓ 1992-2002

El mateix any en el qual tenien lloc els Jocs Olímpics de Barcelona, Nissan va presentar la segona generació del Micra i la seva comercialització va arribar per primera vegada a la península. Segons Tealdi, “El disseny de línies més suaus, amb innovacions tecnològiques típiques de segments superiors i una geometria més emocional va connectar amb un públic més jove i amb ganes d’expressar-se. Gràcies a això, va aconseguir convertir-se en un veritable producte de culte”. Va ser la primera generació Micra produïda a Regne Unit, amb més d’un milió d’unitats fabricades.

TERCERA GENERACIÓ 2002-2010

La tercera generació va radicalitzar les seves línies corbes i va presentar un estil més esportiu que el seu predecessor. “El disseny estava pensat per transmetre sensació de tranquil·litat i complicitat als conductors. Oferia més espai en la cabina i es va prestar especial atenció als detalls tant de l’interior com de l’exterior, perfilant un estil únic i distintiu. Tenir un Micra era motiu de diferenciació”, apunta Davide Tealdi. El tercer Micra va ser el primer després de la creació de l’Aliança Nissan Renault.

QUARTA GENERACIÓ 2010-2016

En la quarta generació del Micra, “es mantenen les línies corbes, però alhora es detecta la reintroducció d’alguns elements de racionalitat per així arribar a satisfer les necessitats d’un públic més variat. L’entrada de la Generació Z i la revolució digital van exercir la seva influència”, apunta l’expert en disseny automobilístic del IED Milà. La quarta generació del Micra es va produir a Índia, i la seva actualització l’any 2013 va marcar un de les fites dins de tota la marca, ja que va incorporar per primera vegada la graella en forma de V, element distintiu en tots els models de la família Nissan.

CINQUENA GENERACIÓ 2016-…

Presentat en el Saló de l’Automòbil de París de 2016, i a la venda des del passat mes de març, el nou Nissan Micra representa tota una revolució en comparació del passat del model. “La geometria emocional s’ha fet amb el control, i les seves noves dimensions es caracteritzen per unes línies d’aspecte dinàmic i esportiu. L’interior s’ha renovat per complet en termes de disseny, qualitat, mentre que els materials, disponibles en dos tons, són més suaus al tacte”, explica Davide Tealdi.

Així mateix, l’exterior, amb 10 colors exteriors –tres d’ells dissenyats exclusivament per a aquest model– i 4 combinacions de color interior, a més dels kits de personalització, permet fins a 125 combinacions possibles. L’objectiu: que el conductor pugui expressar els seus gustos i personalitat a través d’un disseny fet pràcticament a mesura. Que cada client tingui “la seva Micra”.

D’altra banda, les tecnologies per a la comoditat i la seguretat són pròpies de segments més alts, i es combinen amb un xassís més rígid, una nova suspensió i un millor aïllament acústic. Tot això assegura una millor experiència de conducció.

En definitiva, “el nou Nissan Micra s’adapta a una nova generació de conductors, un públic tant masculí com a femení, de totes les edats, amb i sense família”, conclou Tealdi. “Són conductors que volen esprémer al màxim la seva vida urbana a través d’un cotxe ple de personalitat, colors i música”.

Un viatge creatiu a bord del Nissan Micra cap al futur del disseny automobilístic

Quina història hi ha darrere d’aquesta evolució de la imatge del Micra? Quins objectius es persegueixen a través dels diferents elements de disseny? Què arribarà en el futur? Per respondre a aquestes preguntes, Nissan va viatjar el passat mes de maig a la seu a Milà del prestigiós Institut de Disseny Europeu.

Davide Tealdi, professor del prestigiós Institut Europeu de Disseny (IED) i expert en disseny i màrqueting aplicats al transport, va anar l’escollit per analitzar els 30 anys d’història del Nissan Micra, tornant als seus orígens i entenent el per què de la seva evolució i revolució.

Tealdi es va llicenciar en 1998 pel IED de Torí i va donar els seus primers en el camp del disseny de transport i de producte als Centres de Disseny de marques puntales del sector a Itàlia i a tot el món. Gràcies a la gran experiència adquirida, en 2006 va començar a fer classes a la Universitat de Ciències Aplicades de Salzburg (Àustria) i des de 2014 és professor en el IED de Milà, on dirigeix workshops i cursos sobre disseny automotriz. Les seves especialitats inclouen metodologia de disseny, sketching, plànols, disseny digital avançat, modelat en argila i disseny exterior i interior.