TOTES LES GENERACIONS DEL MINI JOHN COOPER WORKS GP: QUAN LA COMPETICIÓ ESTÀ AL TEU ESSÈNCIA

TOTES LES GENERACIONS DEL MINI JOHN COOPER WORKS GP: QUAN LA COMPETICIÓ ESTÀ AL TEU ESSÈNCIA

El MINI John Cooper Works GP, el model de producció en sèrie més ràpid que mai hagi fabricat la marca britànica, arriba al nostre país. Creat per i per al plaer de conducció esportiva, aquest model porta la tradició dels seus cognoms, John Cooper, a l’extrem més radical.

Presentat a el públic per primera vegada en el Saló de l’Automòbil de Los Angeles de 2019, la producció de el nou MINI John Cooper Works GP -que tindrà lloc a la planta de la marca a Oxford- s’ha limitat a les 3.000 unitats; d’elles, 100 es destinaran a Espanya.

Per celebrar l’arribada de la nova MINI John Cooper Works GP, farem un repàs a la seva història; un model que en les seves tres generacions s’ha caracteritzat per la seva esportivitat sense igual i impressionant agilitat.

2006: MINI John Cooper Works GP (R53)

La presentació de la nova MINI (R50), a la fi de l’any 2000, va suposar la creació de nous estàndards pel que fa a prestacions i plaer de conducció dins el segment dels compactes. Donada l’estreta relació de la marca amb la competició, des de la seva arribada, i fins i tot amb els seus diversos redissenys, els rumors que s’estava treballant en una versió més radical de l’MINI van anar creixent.

El 2006, el somni de molts amants de l’motor es va fer realitat. Sobre la base de l’MINI Cooper S es creava el MINI John Cooper Works GP (R53), un model homologat per la carretera amb un caràcter molt més racing. La clau: més potència i menys pes, així com solucions aerodinàmiques.

Es tractava d’un biplaça amb un motor capaç de generar 215 CV a les 7.100 rpm i 250 Nm de parell màxim a les 4.600 rpm. Amb l’objectiu d’incrementar la potència de el bloc de 1.6 litres que portava de sèrie el MINI Cooper S, s’havien dut a terme modificacions en l’intercooler, en el sistema d’escapament i en la centraleta de l’motor.

A més, s’havia aconseguit alleugerir el pes de el model en 40 kg respecte als ja continguts 1.215 kg de l’Cooper S. Aquestes xifres, unides a les de les noves prestacions del seu motor, llançaven una relació pes – potència de 5,3 kg / CV.

La reducció de pes de l’MINI John Cooper Works GP es va aconseguir gràcies a modificacions en el xassís i canvis en la seva mecànica. Per exemple, alguns elements de l’eix posterior es van fer d’alumini, i es va eliminar el material per a la insonorització de l’habitacle, així com la fila posterior de seients. Els seients davanters eren molt esportius i els signava Recaro. Per millorar més l’aerodinàmica, es va incloure un kit a la carrosseria, gràcies a el qual es va poder reduir el coeficient aerodinàmic de el model.

El MINI John Cooper Works GP es va posar a la venda en una combinació de colors Gris Metal·litzat Thunder per a la carrosseria, els retrovisors en to Vermell Chili i el sostre en Plata Pure. Tan sols es van fabricar 2.000 unitats d’aquest model, de les quals 85 es van vendre a Espanya.

2012 – 2014: MINI John Cooper Works GP (R56)

Amb la presentació de la segona generació de l’MINI John Cooper Works GP, la marca britànica tornava a superar-se i aconseguia crear el MINI de producció en sèrie més ràpid fins a la data.

Presentat al Saló de l’Automòbil de París de 2012, el MINI John Cooper Works GP (R56) era una versió biplaça -la fila de seients del darrere havia estat eliminada per alleugerir pes-, i portava un motor de 1.6 litres turboalimentado de quatre cilindres capaç de generar 218 CV a les 6.000 rpm, i un parell màxim de 260 Nm a les 1.750 rpm -aquest podia arribar als 280 Nm en moments puntuals gràcies a la funció overboosting-. El pes d’aquest esportiu biplaça era de tan sols 1.160 kg.

A més, la seva suspensió coilover -amb molls coaxiales- era ajustable i permetia modificar l’altura en 20 mil·límetres. També comptava amb un equip de frens amb discos davanters de 330 mm, així com unes llandes específiques de 17 polzades i pneumàtics esportius tipus semi slicks.

Per ajustar i deixar a punt les prestacions de la segona generació de l’MINI John Cooper Works GP, el model va ser portat a el mític circuit de Nürburgring, on va aconseguir un temps en el seu millor volta ràpida de 08:23 minuts; 18 segons més ràpid que el seu antecessor. Les seves prestacions continuen sent, a dia d’avui, impressionants: triga 6,3 segons en passar d’aturat als 100 km / h, i té una velocitat punta de 242 km / h.

El seu aspecte exterior ja denotava el seu caràcter de esportiu pur. Destacava la seva pintura exclusiva en Gris Metal·litzat Thunder, amb els detalls en to Vermell Chili i la insígnia John Cooper Works en diverses parts de la carrosseria, així com un kit que millorava l’aerodinàmica de el model. Al seu interior, regnaven els seus seients esportius Recaro personalitzats amb les sigles GP.

La producció de l’MINI John Cooper Works GP (R56) va estar limitada a les 2.000 unitats.

2020: Nou MINI John Cooper Works GP (F56)

Presentat al Saló de l’Automòbil Los Angeles de 2019, el nou MINI John Cooper Works GP és el model més ràpid mai fabricat per la marca britànica fins al moment.

Només algunes dades: el seu motor, amb 306 CV, és el més potent mai utilitzat en un vehicle de producció en sèrie MINI. La seva suspensió s’ha modificat i posat a punt en circuits com Nürburgring i, pel que fa a l’Cooper S John Cooper Works, s’ha incrementat l’ample de vies fins als 1.521 mm en l’eix davanter i 1.509 mil·límetres al cul. L’àmplia experiència de John Cooper Works en les carreres i un xassís optimitzat en termes de construcció lleugera, rigidesa torsional i acurada aerodinàmica aconsegueixen que el nou MINI John Cooper Works GP sigui pura competició.

El bloc de quatre cilindres i 2,0 litres amb tecnologia MINI TwinPower Turbo és capaç de generar 306 CV de potència entre 5.000 i 6.250 rpm, i un parell de 450 Nm a les 1.750 rpm, mantenint fins a les 4.500 rpm. Aquesta potència suposa 75 CV més que el MINI John Cooper Works. Gràcies a aquest motor i a les modificacions que se li han realitzat, el nou MINI John Cooper Works GP accelera de 0 a 100 km / h en tan sols 5,2 segons. Aconsegueix una velocitat màxima de 265 km / h.

El nou MINI John Cooper Works GP porta a aquesta gamma a un nivell completament nou. Durant les proves de conducció com a part de el procés de desenvolupament de la sèrie, va completar una volta a la variant nord de Nürburgring en menys de vuit minuts; gairebé 30 segons més ràpid que el seu predecessor directe.

El nou MINI John Cooper Works GP és la culminació d’el concepte d’una gamma que rendeix tribut a el nom de el llegendari dissenyador de Fórmula 1 John Cooper des del debut de l’Mini clàssic fa 60 anys. La relació de MINI i John Cooper Works en el món de la competició està plena de grans èxits al llarg de la història: des del primer Mini Cooper i la victòria en el Campionat Britànic de Turismes fins a les tres victòries absolutes al Ral·li de Montecarlo , la competició MINI Challenge disputada en els diferents països, els èxits en el Ral·li Dakar i l’última generació de models John Cooper Works.