
UN MILIÓ DE TACS PER A UNA LLANDA
Un home vestit amb bata blanca examina 1 tac: “No hi ha cap fissura, està perfecte”, comenta.
No estem en un hospital, ni tampoc analitzant la placa d’un tòrax o d’un os trencat; ens trobem en el departament de Qualitat de SEAT, on s’utilitzen tècniques científiques per verificar l’estat dels materials.
Cada any es realitzen un milió de tacs i radiografies. Es tracta d’alta tecnologia que permet “allargar la vida de les peces i garantir la qualitat dels materials”, comenta David Patiño, enginyer de materials, mentre agafa una llanta i la col·loca dins de la cabina.
Com si d’una prova mèdica es tractés, en menys d’un minut Patiño té el resultat: el material és compacte i això garanteix la seva durabilitat. “Poca gent és conscient, però un porus de menys de mig mil·límetre podria generar un bony en aquesta llanda si chocáramos contra una vorada. Aquí ens assegurem que això no succeeixi “, afegeix.
Amb aquestes tècniques, que permeten veure les peces en 3D i navegar dins d’elles, s’analitzen des de materials metàl·lics de forma individual fins a conjunts de components electrònics. Aquestes proves només les poden dur a terme enginyers especialitzats. A la bata de Patiño penja un dosímetre personal, un comptador que emetria un senyal en cas d’exposició a la radiació. Les mesures de seguretat són estrictes: “som enginyers però també tenim una llicència especial per treballar amb energia nuclear; una cosa necessària per fer aquesta feina “, comenta mentre mostra el seu carnet.
La llum vermella de la cabina, sobre el símbol de ‘proves radioactives’, s’encén de nou, el que revela que s’està dut a terme un nou test. Ciència darrere de cada detall.