UN ROADSTER FUTURISTA A RITME DE FUNK: EL POPULAR MONTE CARLO

UN ROADSTER FUTURISTA A RITME DE FUNK: EL POPULAR MONTE CARLO

Com serien avui en dia els cotxes clàssics de la llegendària família ŠKODA, amb més 125 anys d’història, si es materialitzessin en els esbossos dels dissenyadors contemporanis? Ens endinsem en el seu imaginari i descobrim què és el que els inspira.

Cinc joves dissenyadors de ŠKODA ens ofereixen la seva particular visió de futur partint de cinc vehicles que han marcat la història de Mladá Boleslav. En aquest nou lliurament, el dissenyador búlgar Ljudmil Slavov actualitza un dels grans clàssics dels anys 30, el POPULAR MONTE CARLO, així nomenat per l’èxit obtingut en la prova de ral·li més famosa de la història. El POPULAR MONTE CARLO, de què només es van produir 70 unitats, és avui considerat com el cotxe txec més bonic mai produït, per la qual cosa redissenyar es va presentar com tot un repte per Ljudmil. El resultat parla per si sol: la reinterpretació de l’POPULAR MONTE CARLO ens deixa un roadster futurista i ple de ritme, que captura la imaginació i ens torna momentàniament un passat daurat, sense apartar la mirada d’el demà.

“El POPULAR MONTE CARLO és un dels cotxes més bonics mai creats, i la seva història és fascinant. És un model increïblement elegant “, diu Ljudmil, explicant per què va optar per aquesta icona de la història de ŠKODA. Es dóna el cas que el preuat exemplar de la versió roadster de l’POPULAR MONTE CARLO que, juntament amb la versió coupé, forma part de l’exposició permanent del Museu ŠKODA, està sent restaurat amb l’objectiu de tornar-lo a seus dies de glòria. Mentre Ljudmil examina de prop el cotxe, explica sense dubtar-ho els motius que el van portar a triar el roadster per aquest projecte. “La versió descapotable permet mostrar el disseny interior amb més facilitat, i això obre el ventall de possibilitats que ofereix el model”, comenta el dissenyador.

La música ha jugat un paper clau en aquest procés de reinvenció. “Quan miro el POPULAR MONTE CARLO original, el primer que em ve al cap és el jazz, suau, sense presses i d’acord al seu temps; però la música que avui dia millor representa la marca ŠKODA és el funk, amb un estil més lúdic i obert “. Per això, va decidir treballar amb un concepte fresc i alegre, que combina línies futuristes amb sensacions retro.

Començant per l’exterior, la carrosseria ha estat redissenyat amb línies molt aerodinàmiques, que combinen l’harmonia de el patró original amb la musculatura gairebé escultural dels ŠKODA moderns. L’elegant curvatura de la part posterior, amb una “aleta” dorsal pronunciada, és una clara herència de el model de 1936. Pel que fa a el disseny de la graella de l’radiador, Ljudmil va abordar la qüestió d’una forma molt distintiva. “He provat diverses configuracions verticals més semblants a l’original, però aquest tipus de configuració és problemàtica per als cotxes d’avui en dia, pel que em vaig anar per un altre camí”, diu. En efecte, la graella cobreix tot el frontal, estenent-se cap els fars i recreant l’efecte que va fer de l’original un cotxe tan apreciat.

¿I per dins? “L’interior de l’roadster original és elegant i pràctic – puc veure en ell idees que han durat fins als nostres dies. La funcionalitat, la practicitat, l’elegància i la puresa segueixen sent, avui dia, els nostres principis fonamentals “, diu el dissenyador. El POPULAR té un velocímetre enmig de l’quadre de comandament, un detall que Ljudmil ha conservat, actualitzant-lo amb un tipus d’holograma. A banda i banda hi havia també dos compartiments d’emmagatzematge, però el dissenyador va decidir substituir-los per modernes pantalles en què els ocupants de l’cotxe poden consultar tota la informació necessària.

Amb tot, la natura més esportiva de l’roadster no s’ha perdut: queda ressaltada per l’espai d’emmagatzematge situat darrere dels seients, que conté dos cascos de carreres sota d’una coberta de vidre. “Em vaig plantejar incloure dos seients infantils i fer de l’cotxe un model més pràctic, a imatge i semblança dels descapotables que es fabriquen avui dia, però a la fi em vaig decantar per un aspecte més esportiu”, diu Ljudmil. El POPULAR MONTE CARLO original tenia un seient plegable, afectuosament anomenat “el seient de la sogra”.

El logo és un altre detall amb història. En comptes de la insígnia de fabricant, el cotxe llueix un cercle vermell com a principal motiu gràfic. En l’original, aquest cercle contenia les paraules Montecarlo, però Ljudmil ha col·locat en ell un emblema estilitzat de el model. El nom de fabricant decora el frontal en lletres modernes, com passa a la part del darrere dels actuals models ŠKODA. “El logo clàssic em va semblar massa retro per a la graella de l’radiador, i l’ocupació de lletres ajuda a realçar la sensació d’elegància i valor. És més, en el passat ŠKODA ja va utilitzar lletres en comptes del logo, pel que és una referència a la història de la marca “, explica.

Ljudmil es declara fascinado per la música, la principal força creativa que va inspirar aquest projecte. “El que em mou és el desig de crear, de donar amb dissenys emocionants que evoquin les mateixes sensacions que la música. Però aquesta és certament un procès a llarg termini “, afegeix. I parlant de música com a font de inspiració: a més de les referències a el model original, si un es fixa en els detalls s’adonarà que les línies de l’POPULAR MONTE CARLO reinventat per Ljudmil amaguen un clau de sol.