UWE-KARSTEN STÄDTER: D’APRENENT A VOLKSWAGEN A MEMBRE DEL CONSELL DE DIRECCIÓ DE PORSCHE

Uwe-Karsten Städter, membre de el Consell de Direcció de Porsche AG com a responsable de Compres, fa un repàs a tota la seva carrera en el seu últim dia de treball.

Städter va néixer a Wolfsburg, el 1956, i va començar a treballar a Volkswagen com a aprenent, per anar ascendint esglaó a esglaó. “No ho havia planejat d’aquesta manera”, diu en una entrevista a el diari alemany Braunschweiger Zeitung. A punt de jubilar a l’agost als seus 64 anys, mira enrere gairebé mig segle per recordar com era llavors la indústria de l’automòbil. També descriu els problemes actuals en el seu camp d’actuació (Compres) i revela el que més l’emociona de la seva ciutat natal.

Senyor Städter, va posar un peu a Volkswagen per primera vegada amb 16 anys. Ara, a punt de complir 65, deixarà el Grup després de gairebé mig segle. Què l’ha mantingut a Volkswagen durant tant de temps?

Uwe-Karsten Städter: Els emocionants projectes dels que he estat responsable i la manera en la qual, tant la marca Volkswagen com el Grup en el seu conjunt, han anat evolucionant amb el temps. I també la gran gent amb la qual he treballat. Això m’ha inspirat una i altra vegada. Volkswagen és una companyia diversa i exitosa a el mateix temps. Li dec molt. Em va formar, em va posar a prova i em va confiar llocs directius.

Creu que una carrera com la seva, començant des de la base i arribant tan alt, seria possible avui?

Städter: No ho descartaria. Però la sort juga un paper important. Has de poder treballar en equip, ser apassionat, saber afrontar reptes. Actualment les condicions generals han canviat, és clar. En qualsevol cas, mai vaig planejar la meva carrera, encara que ningú s’ho cregui (rialles).

Ha treballat en Compres durant tota la seva vida professional. Com ha canviat aquest departament en les últimes dècades?

Städter: Les dimensions de la contractació han canviat. L’estratègia multimarca ha jugat un paper important en això. El Grup ha experimentat un fort creixement des de la dècada de 1970. Això també ha tingut un efecte en les adquisicions. El volum de compres és molt més gran i avui dia treballen moltes més persones en aquesta àrea. La digitalització ha donat un altre impuls. Encara recordo els meus primers dies a Volkswagen: teníem escriptoris de metall i dos empleats compartien un mateix telèfon. Els processos de treball han evolucionat molt i realment he gaudit veient-lo.

Com afecta Porsche l’escassetat de semiconductors?

Städter: Ho estem fent força bé. Hem optimitzat i gestionat la producció dels nostres vehicles de tal manera que, fins ara, aquest problema només ha suposat un impacte menor en la nostra producció. Coordinem les coses dins de Grup, però segueix sent una situació difícil.

Quins altres efectes ha tingut la pandèmia de l’coronavirus en Porsche?

Städter: La pandèmia ens ha colpejat a tots. L’any passat ens vam veure obligats a aturar la producció durant sis setmanes i allò va ser bastant complicat. No obstant això, vam mantenir el subministrament gràcies a una combinació de coordinació i organització. La comunicació intensa amb els nostres proveïdors va ser crucial: estàvem en contacte permanent i coneixíem les situacions dels nostres socis en tot moment. Li vaig demanar al meu equip que cridés als nostres proveïdors cada dia i esbrinés com els estava anant. I, per descomptat, el Grup va ajudar: es van prendre les mesures necessàries de protecció contra el coronavirus. També compartim amb els proveïdors les mesures que adoptem en el Grup.

Quants proveïdors ha perdut a causa de la pandèmia?

Städter: Cap.

Com valora la situació dels proveïdors pel que fa a la mobilitat elèctrica i l’abandonament progressiu de l’motor de combustió?

Städter: Estem sent testimonis d’una transformació a una escala que no havíem vist abans. Això és particularment exigent per als proveïdors, que s’enfronten a grans reptes. No només en termes de cartera de productes, sinó també de recursos financers. Al voltant de l’25 per cent dels nostres proveïdors tradicionals ja han començat a canviar a la mobilitat elèctrica.

Quina importància té per als fabricants d’automòbils alemanys ser més independents dels proveïdors asiàtics pel que fa a la mobilitat elèctrica?

Städter: La transformació canviarà dràsticament les cadenes de subministrament. La globalització és irreversible. En adquisicions, actuarem cada vegada més com gerents que creen valor. La tecnologia de motors de combustió ha estat present amb els proveïdors durant dècades. Les noves estructures són molt diferents: nous components, matèries primeres especials i nova tecnologia. Això vol dir que hem de adquirir experiència molt abans, per exemple, en termes de matèries primeres. L’atenció se centra en la sostenibilitat, començant amb la adqu

isición de cobalt i liti per a la producció de cel·les de bateria. És per això que ja ens assegurem de tenir socis competents dins de la cadena de subministrament. En general, es pot dir que actualment s’estan prenent decisions sobre qui treballarà amb qui i com en el futur. Aquesta és una tasca enorme. Tots, inclosos els fabricants, han d’adoptar nous enfocaments dins de la cadena de valor.

A l’redefinir les cadenes de subministrament, que risc existeix que, per exemple, alguns proveïdors treballin en males condicions? Com en la mineria de l’cobalt, per exemple.

Städter: Jo no diria a això un risc, sinó una oportunitat. Gràcies a la intel·ligència artificial, ara podem identificar quan alguna cosa no funciona correctament en un proveïdor. Seguim de prop l’activitat de més de 4.000 proveïdors a tot el món amb un sistema d’alerta primerenca. Aquest és el començament. Per tant, sabem quan hem d’intervenir de forma proactiva. Ens centrem en la sostenibilitat com a part d’un procés específic i també ajudem als proveïdors a millorar les estructures i els processos. Volem que les persones tinguin unes condicions laborals justes. Estem compromesos amb aquesta causa.

I amb això n’hi hauria prou? Pot signar molts acords i tenir implementats sistemes de detecció primerenca, però és només el començament …

Städter: També fem visites in situ als proveïdors i mirem al nostre voltant. I no només quan hi ha indicis que un fabricant està tenint problemes. Nosaltres mateixos ens encarreguem d’anar a les mines i de visitar als proveïdors perquè ens ensenyin com s’adoben el cuir.

Quin tipus de cotxe té?

Städter: Sempre condueixo un automòbil fabricat per la marca per a la qual treball: un Volkswagen a Volkswagen, un SEAT a SEAT i ara el Taycan, el nostre primer automòbil esportiu totalment elèctric, en Porsche. Per cert, tots els membres de el Consell de Direcció de Porsche condueixen vehicles elèctrics. Necessitem experimentar els vehicles a la carretera per compartir les experiències amb els nostres clients.

I què prefereix conduir, un vehicle elèctric o un amb motor de combustió?

Städter: Tots dos! Encara que l’experiència de conducció que ofereix la mobilitat elèctrica és simplement fantàstica. La tremenda acceleració, el silenci, el lliurament instantània de la potència … És una forma de mobilitat completament nova i actual.

Realment així ho pensa?

Städter: Parlo de debò! També m’apassionen els nostres emocionants motors de combustió. Per exemple, un Porsche 911 GT3 RS. Una cosa no descarta l’altra, tot i que vaig créixer amb motors de combustió. Però tenir l’oportunitat per ajudar a donar forma a el futur totalment elèctric és molt important, a més de molt divertit!

dades personals

Uwe-Karsten Städter (64 anys) va néixer a Wolfsburg el 1956.
El 1974 va començar la seva carrera com a empleat a Volkswagen, on realitzava tasques industrials, i posteriorment es va formar com a administrador d’empreses industrials.
Städter ha ocupat diversos llocs dins de el Grup Volkswagen: del 1999 al 2002 va ser Cap de Compres de Productes Químics a SEAT; en 2007 es va convertir en Cap de Compres de Sistemes Elèctrics al Grup Volkswagen.
Des de 2011 Städter ha pertangut a el Consell de Direcció de Porsche, marca que forma part de el Grup Volkswagen. En els seus últims anys ha estat responsable de Compres de l’fabricant d’automòbils esportius.