VEHICLES COMERCIALS OPEL: MÉS DE 120 ANYS A EL SERVEI DELS PROFESSIONALS

VEHICLES COMERCIALS OPEL: MÉS DE 120 ANYS A EL SERVEI DELS PROFESSIONALS

Des del seu primer model d’automòbil, llançat en 1899, Opel ha tingut molt presents les necessitats de mobilitat d’empreses i professionals, oferint solucions punteres. Des de la versió “per a negocis” del primer automòbil d’Opel a el recentment llançat Opel Vivaro-i, passant per l’Opel Blitz, que va donar origen a el logotip de la marca, Opel no ha deixat d’innovar en el camp dels vehicles comercials. En l’actualitat, Opel continua sent referent en aquest mercat amb propostes polivalents com l’Opel Combo, fabricat a Vigo, l’Opel Movano, o l’Opel Vivaro.

El desenvolupament de vehicles comercials ha estat una constant en la història d’Opel. Ja en 1899, l’Opel Patentmotorwagen System Lutzmann, primer automòbil de la marca, disposava de la versió Geschaftswagen ( “Cotxe dels Negocis”) que, a més de ser l’únic vehicle cobert d’aquesta gamma inicial, estava especialment pensat per respondre a les necessitats dels professionals.

Oferia un espai de càrrega, situat darrere de l’conductor, amb capacitat per a 150 Kg. Unes prestacions molt competitives enfront dels carros tirats per cavalls, malgrat que calia acostar-se a la farmàcia per comprar la gasolina: encara caldria esperar sis anys per que obrís la primera benzinera de l’món, als Estats Units. El seu primer client va ser una gran empresa vinícola de la regió de Hesse que va saber veure les possibilitats que oferia aquest nou mitjà de transport.

Durant els primers anys de segle XX, Opel va seguir fabricant vehicles per a usos professionals. La majoria d’ells eren automòbils o camionetes realitzades, de manera artesanal, a la mida de les especificacions dels seus clients, amb espai perquè el seu usuari pogués anunciar-se.

Aquesta intuïció inicial entraria en una nova etapa amb el llançament, el 1925, de la versió furgoneta de l’Opel Laubfrosch (granota d’arbre), el primer vehicle alemany fabricat en sèrie, considerat com “el cotxe per a tots”.

Aviat, Opel va començar el desenvolupament de vehicles comercials pensant més enllà de versions derivades dels turismes de la marca. Els primers compassos dels anys 30 portarien el llançament de l’Opel Dienstwagen ( “Automòbil d’Empresa”), el 1931 i la posada en marxa de el Projecte Blitz, que donaria lloc a una llegendària saga de camions i furgons.

Considerat com un dels primers vehicles comercials moderns, l’Opel Dienstwagen era un furgó equipat amb un motor de 23 CV i amb capacitat per carregar 500 kg. Una fórmula d’èxit que el va convertir en un element omnipresent a les ciutats i pobles d’Alemanya, amb 22.000 unitats venudes i una quota de mercat de l’80%.

Pel que fa a l’camió lleuger Blitz va conquistar una fama gairebé llegendària que va durar fins a finals dels anys 70. La demanda d’aquest model, que es comercialitzava en una gran varietat de batalles, va créixer d’una manera tan ràpid que Opel va haver de construir, el 1935 , una nova fàbrica a Brandenburg en només 7 mesos, per destinar-la en exclusiva als vehicles industrials, concretament, a l’camió d’entre 2 i 2,5 tones. Es van fabricar un total de 130.000 unitats d’aquest model, el que va convertir a Opel en el major fabricant de camions d’Alemanya en els anys 30

Després de la Segona Guerra Mundial, el Blitz va seguir sent clau per a Opel a més d’esdevenir una eina indispensable per a la indústria i els professionals durant el “Miracle Econòmic Alemany”: les seves vendes van passar de 3.219 unitats el 1947 11.574 el 1949.

El 1952, es va presentar el primer Opel Blitz dissenyat en la Postguerra: una nova versió de 1,9 tones, caracteritzada per una línia més moderna i arrodonida, inspirada en els pick-ups americans de l’època. El 1960, arribaria una nova generació de el model, amb cabina avançada i més espai de càrrega. El Blitz de 1,9 tones va seguir produint-se fins a 1972, data en la qual la fabricació de vehicles comercials lleugers es va traslladar de Rüsselsheim a les plantes de Bedford, al Regne Unit, on es produiria el Bedford Blitz fins a 1987. Aquest furgó es convertiria en un antecessor de l’Opel Vivaro-e a l’convertir-se, el 1982, en el primer vehicle elèctric construït sobre la plataforma d’un automòbil amb motor tèrmic.

Paral·lelament, la marca va desenvolupar la seva oferta per a empreses i autònoms basant-se en versions “Schnelllieferwagen” (furgoneta de lliurament ràpid) de models de gamma mitjana, com l’Olympia o el Rekord, que conjuminaven disseny modern i elegant, capacitat de càrrega, prestacions i confort . Fins i tot es van desenvolupar els models Caravan (cotxes i Van) d’Opel, que van anticipar el que serien les versions combi dels vehicles comercials.

3386/5000Límit de caràcters: 5000TRADUEIX ELS 5000 SEGÜENTSA mitjans dels anys 80, Opel va apostar per la polivalència en la seva gamma de vehicles comercials amb el llançament de la qual es pot considerar la primera generació de l’Opel Combo, l’Opel Kadett Combo, que es fabricaria fins a 1993, data en la qual es llançar el Combo com a model independent, derivat de l’Corsa. A més de la versió purament furgó, comptava amb una oferta combi, pensada per a famílies o activitats d’oci, una vocació que aniria més enllà amb l’Opel Combo Tour, llançat en 2001. El 2012, amb el llançament de l’Combo D, els seus usuaris van ser els primers a poder triar dos longituds diferents en el segment.

En furgons de major grandària, Opel va llançar l’Arena, de tracció davantera, el 1997, que seria substituït per la primera generació de l’Vivaro el 2001. La primera versió de l’Movano arribaria el 1998.

L’actual generació de l’Opel Combo iniciar el seu camí el 2018. Fabricada a Vigo, es basa en una arquitectura completament nova. És immensament espaiós, altament pràctic i molt versàtil. Ofereix espai per a dos europalets i, depenent de la versió, fins a 4,4 m3 d’espai de càrrega. La càrrega màxima és de 1.000 kg. Ofereix un dels majors nivells de tecnologia en el segment. La gamma inclou des del control de creuer automàtic fins l’alerta de col·lisió frontal amb frenada automàtica d’emergència, l’alerta per somnolència de l’conductor, l’alerta d’angle mort i la pantalla de projecció HUD, per anomenar només alguns.

En el segment dels furgons de mida mitjana, l’Opel Vivaro ofereix una gamma de versions adaptada a totes les necessitats del client: un furgó panelat de càrrega, una versió doble cabina per fins a sis ocupants, un xassís cabina i un Combi per al transport de persones, a més, per primera vegada ofereix tres longituds de carrosseria (4,60, 4,95 i 5,30 m).

Amb un volum màxim de càrrega de 6,6 m3, el nou Vivaro té una càrrega útil de fins a 1.400 kg, 200 més que el seu predecessor. El mateix s’aplica a la capacitat de remolc: la

càrrega màxima remolcable de fins a 2.500 kg és mitja tona més alta que en la generació anterior. Només l’altura és modesta: la majoria de les versions mesuren al voltant de 1,90 m d’alt. Per tant, el nou Vivaro pot accedir a estacionaments en soterranis o centres comercials amb sostres baixos, la qual cosa facilita la seva càrrega i descàrrega. Aviat se sumarà a la seva gamma l’Opel Vivaro-e, una versió elèctrica per moure amb llibertat i zero emissions pel centre de les grans ciutats.

L’Opel Movano és el vehicle comercial més gran en la gamma Opel. Està disponible en quatre longituds de carrosseria i en tres altures de sostre, amb un pes màxim autoritzat de fins a 4,5 tones i 17 metres cúbics de volum de càrrega. Hi ha disponibles un total de 150 variants de carrosseria i conversions diferents. Segons la versió, el Movano pot transportar fins a cinc Euro-palets. En l’apartat d’equipament, destaca la seva vocació pràctica. El seu compartiment de càrrega incorpora anelles de subjecció i il·luminació LED. Pel que fa a les funcions d’ajuda a la conducció, compta amb un sistema de càmera de “visió del darrere”, alerta angle mort i alerta de canvi involuntari de carril. A més, ofereix una excel·lent oferta de connectivitat i entreteniment que és compatible amb Apple CarPlay i Android Acte, i també inclou una pantalla tàctil 7.0 polzades