
VOLKSWAGEN ID BUZZ: LES 10 CLAUS DEL MONVOLUM DEL FUTUR
L’herència, la nostàlgia, el disseny i la tecnologia ho justifiquen tot en un cotxe com aquest, que no necessita ésser justificat en res perquè senzillament és excepcional en tot, per dinàmica, per autonomia, especialment per tecnologia i per ser un concepte singular que la marca alemanya fa seu del tot.
Quan proves un bon cotxe i després d’un grapat de quilòmetres només li poses pegues al preu o la qualitat d’algun dels seus plàstics comparant-lo amb altres de millor aspecte de la mateixa marca és inevitable adonar-se que el cotxe és bo i si de cas és la teva economia el que no va tan bé. Aquesta és la sensació després de conduir l’ID. Bus de Volkswagen. Alguns dels seus plàstics no estan a l’alçada i el preu és alt, però és que el preu dels elèctrics és molt alt encara en la gran majoria dels cotxes, i més els de semblant mida. Aquest Volkswagen, si el valorem per metres cúbics de cotxe, per capacitat i habitabilitat, per autonomia, tecnologia i gust d’ús… el mateix fins i tot no és tan car.
Les 10 claus de Volkswagen ID. Bus
1. La tècnica del nou Bulli. Els ID. Buzz es munten sobre la plataforma modular de propulsió elèctrica de VW coneguda com a MEB, que inclou un motor elèctric asíncron, el mòdul de potència, la caixa de canvis automàtica d’una marxa i una poderosa bateria d’ions de liti. La bateria és de 77 kWh que alimenta el motor de 150 kW de potència o 204 CV. El motor està ubicat a l’eix del darrere, que a més és l’eix motriu. El motor ofereix immediatament els seus 310 Nm de parell, cosa que assegura bones prestacions. Així, el 0 a 100 km/h el cobreix a 10,2 segons i la velocitat màxima està limitada a 145 km/h. L’autonomia és de fins a 418 km amb un consum mitjà de 20,8 kWh/100 km, molt raonable si tenim en compte pes, mida i prestacions, cosa que vam poder comprovar sobre el terreny i que són fàcils d’aconseguir, especialment el consum , que es dispara per sobre dels 33 kW així que donem alegria a l’accelerador.
2. Passatgers i càrrega. És el monovolum del present, ara mateix, perquè ja està disponible en dues versions, l’ID. Bus en format monovolum per a passatgers i l’ID. Buzz Càrrec per a mercaderies, però sempre 100% elèctric, amb 418 km d’autonomia si ho fem servir correctament i en condicions favorables. A final de l’any que ve arribarà una versió GTX, amb més rendiment i també versions de set places i fins i tot una variant amb carrosseria més llarga que segurament donarà lloc a opcions creades per diferents fabricants.
3. Aerodinàmica. El disseny és imponent i sorprèn que els enginyers de VW treguin pit de l’aerodinàmica, amb un coeficient aerodinàmic de 0,29. Sorprèn perquè estèticament és molt quadrat i el més lògic és pensar que és poc aerodinàmic, però ho és perquè els tècnics han aconseguit canalitzar l’aire i aconseguir un índex que fa només uns anys hauria estat el somni de molts esportius.
4. L’autonomia és de fins a 418 km a l’ID Buzz i de 414 km al Càrrec. La bateria es pot carregar en punts de càrrega de corrent altern a 11 kW ia les estacions de càrrega ràpida de corrent continu a 170 kW. En aquest cas, la càrrega al 80% es realitza en 30 minuts.
5. El domini de lespai. L’ID. Buzz de cinc places és enorme per dins. Amb una longitud de 4.712 mm i una distància entre eixos de 2.989 mm hi ha un enorme espai interior, sense arestes, amb terra pla, perfecte per portar qualsevol tipus de paquet o famílies nombroses amb múltiples disposicions. Amb cinc passatgers el maleter ofereix 1.121 litres fins a la vora dels respatllers de la segona fila, però si els abatim, el volum de càrrega arriba a 2.205 litres i es pot carregar fins a 529 kg. Si parlem de l’ID. Buzz Cargo, que porta fins a tres places al davant, té una capacitat de 3.900 litres i pot acollir dos europalets amb una càrrega màxima de 648 kg.
6. El monovolum del futur. Com a mínim així seran els cotxes del futur, bé, això d’ara també, amb els últims en ajudes a la conducció, planificació, seguretat i programari. El Travel Assist gestiona la informació del trànsit i informa en viatge dels punts de recàrrega i els trajectes més recomanables. Les ajudes a la conducció inclouen el canvi de carril assistit i fins i tot el Park Assist Plus, que aparca automàticament al garatge de casa, oa l’empresa. Els diferents radars i sensors que rodegen el cotxe ens avisen dels perills al voltant mentre que el Front Assist detecta vianants i ciclistes per aplicar la frenada d’emergència si cal. Els ID. Buzz porten el darrer programari de Volkswagen, la versió 3.2, però també s’actualitza –Over the Air– quan sigui necessari i sense haver d’acudir al taller. És el futur.
7. Servei professional. La ID. Buzz Cargo va una mica més enllà a l’hora de facilitar les coses als treballadors i ofereix solucions, com el Buzz Box multifuncional creat per Volkswagen, que no és altra cosa que una sèrie de solucions intel·ligents per fer més fàcil la vida a bord; com un gran calaix a la zona superior amb un rascador de gel i un obridor d’ampolles… just davant hi ha un compartiment abatible d’1,4 litres per a una ampolla d’aigua i també hi ha un calaix de cinc litres per a diferents utensilis. Entre les peculiaritats més top hi ha el mapamundi amb relleu que hi ha als laterals del calaix principal, amb un ampli compartiment per a un ordinador i un segon portagots entre altres coses.
8. Una dinàmica peculiar. És gran i també pesat, però és molt àgil, tant per la seva condició de tracció del darrere com per tenir les bateries al terra del xassís, entre tots dos eixos, cosa que permet un baix centre de gravetat i un aplom sensacional que es percep al volant . Un bon repartiment de pesos i uns continguts voladissos són la clau, juntament amb una direcció molt àgil que sense destorbs al seu camp de moviment li permet un radi de gir de només 11,1 metres. Gràcies a això, l’ID. Buzz es mou molt bé en tota mena de vies i fins i tot fent maniobres o en trànsit urbà.
9. L’important és poder recarregar… La bateria d’ions de liti es carrega completament a 11 kW en 7 hores i mitja. I pot carregar en corrent continu fins a 170 kW, en càrrega ràpida, en aquest cas passa del 5 al 80% en 30 minuts. Gràcies al sistema «Plug & Charge» les dades d’identificació i facturació són al mateix endoll, a la presa de corrent de manera que quan s’endolla el cotxe a la presa, el client s’identifica i arrenca la recàrrega, sense mitja targeta o codi. Aquest sistema ja opera amb les xarxes Ionity, Aral, bp, Enel, EON, Iberdrola i Eviny.
10. La gamma i el preu. Al moment del seu llançament s’ofereix en dues versions, Pro i Càrrec. L’ID. Buzz Cargo té un preu de 58.200 euros, mentre que l’ID. Buzz PRO costa 63.560 euros, preu sense ajuts ni descomptes. El vehicle no és barat, però com diu el CEO de Volkswagen Vehicles Comercials, Carsten Intra: «Cap fabricant no disposa d’una parella de monovolum i furgoneta elèctric comparable. El concepte avantguardista de tecnologia i disseny és únic». I això és ben cert.
Fitxa tècnica
ID. Buzz Pro ID. Buzz Càrrec
Motor elèctric Motor asíncron accionat de forma permanent a l’eix del darrere
Potència màx. 150 kW/204 CV
Parell motor màx. 310 Nm
Caixa de canvis Caixa de canvis d’1 marxa, darrere
Velocitat màxima 145 km/h
0-100 km/h 10,2 s
Capacitat d’energia neta/bruta de la bateria 77 kWh / 82 kWh
Potència de càrrega màx. CA/CC 11 kW / 170 kW
Consum energètic (WLTP) 20,8 kWh/100 km 21 kWh/100 km
Autonomia (WLTP) 418 km 414 km
Coeficient aerodinàmic Cx 0,285 Cx 0,290
Capacitat de maleter 1.121-2.205 l 3.900 l
Pes en buit 2.471 kg 2.352 kg
Càrrega màxima 529 kg 648 kg
Eix davanter McPherson
Eix del darrere Sistema multibraç
Ràdio de gir 11,09 metres