VOLVO CARS A TECHNO CLASSICA: ART DÉCO EN MOVIMENT AMB EL VOLVO PV36

VOLVO CARS A TECHNO CLASSICA: ART DÉCO EN MOVIMENT AMB EL VOLVO PV36

Aquest any, Volvo Cars reviu l’època art déco a la Techno Classica Essen (Alemanya), el major Saló d’automòbils antics del món, amb un Volvo PV36 de 1935 que va pertànyer a un dels fundadors de l’empresa.

Gustaf Larson, un dels dos «pares fundadors» de Volvo Cars a 1927, va conduir durant diversos anys aquest PV36 d’estil americà que encapçalarà l’exposició de la companyia a Essen. Al Saló de l’Automòbil alemany també farà el seu debut el nou Volvo S60 fabricat als Estats Units.

El PV36 és un exemple del streamline moderne, una de les tendències de disseny més importants als Estats Units a principis de la dècada de 1930. Edificis, trens, vaixells i fins i tot electrodomèstics com ara torradores i planxes, es van dissenyar amb aquest estil art déco tardà que, per les seves característiques aerodinàmiques, es va descriure com «art déco en moviment».

L’enginyer i dissenyador Ivar Örnberg, que havia treballat durant diversos anys en la indústria automobilística nord-americana, va introduir aquesta tendència en Volvo quan va tornar a Suècia el 1933. Se li va encarregar la tasca de dissenyar el PV36 i aviat es va fer evident que els anys que havia passat en empreses com Hupmobile li havien deixat empremta.

Amb el nou model, Ivar Örnberg va introduir el streamline moderne a Suècia. L’exòtic aspecte del vehicle aviat es va guanyar el sobrenom de «Carioca», probablement per un ball popular llatinoamericà que estava de moda en aquell temps. D’acord amb els plans, Volvo només va fabricar 500 unitats d’aquest model entre 1935 i 1938.

El PV36 que s’exposa a Essen no té molts quilòmetres, però sí molta història. Va ser un dels primers models que va fabricar Volvo, només uns anys després que el 1924 l’enginyer Gustaf Larson i l’economista i agent de vendes Assar Gabrielsson decidissin fundar una empresa d’automòbils a Suècia durant un típic sopar amb crancs.

Onze anys després, Larson va rebre la clau d’aquest Volvo PV36, el nombre de xassís era el 85. El va conservar durant tres anys i, excepte per una nova mà de pintura que se li va donar poc després, el vehicle ha romàs pràcticament intacte des de llavors .

Aquest PV36, que crea un vincle excepcional amb un dels fundadors de Volvo Cars, constitueix un fascinant exemple de com un estil de disseny clarament nord-americana va arribar en els anys trenta fins a una petita empresa d’automòbils sueca.

El Saló de l’Automòbil Techno Classica rep a uns 200.000 visitants cada any. En 2019 se celebra fins avui 14 d’abril. Altres vehicles històrics de Volvo que es presentaran a l’estand de Volvo Cars:

1929 -PV4: el primer sedan de Volvo
1966 -Amazon: una icona del disseny de Volvo
1969 -164: un vehicle de prestigi, de sis cilindres, dels anys seixanta
1981 – 240 Turbo: el primer turisme turboalimentat de Volvo
1995 -850 T-5R: un sedan d’altes prestacions dels noranta.