El Govern aprova un nou Reglament de Vehicles Històrics

Es consideraran vehicles històrics els fabricats o matriculats per primer cop fa 30 anys com a mínim. També ho seran els inclosos a l’Inventari General de Béns Mobles del Patrimoni Històric Espanyol, o declarats d’interès cultural i els que revesteixin un interès especial. El nou reglament, que entrarà en vigor el proper 1 d’octubre, insta els ajuntaments que estableixin fórmules a les seves ordenances municipals que permetin la circulació d’aquest tipus de vehicles. L’ús dels vehicles històrics serà ocasional i en cap cas com a mitjà de transport quotidià per minimitzar-ne l’impacte mediambiental.

El Consell de Ministres ha aprovat aquest dimarts un nou Reglament de Vehicles Històrics que actualitza una norma que ja té tres dècades d’antiguitat per adequar-la a les actuals legislacions europees i homogeneïtzar els tractaments i beneficis que es dispensaran als vehicles classificats com a històrics en els diferents països.

La nova regulació, impulsada pels ministeris d’Interior i d’Indústria i Turisme, té com a objectiu evitar que el tractament normatiu espanyol, desigual respecte a altres països europeus, poguessin afavorir la sortida o la pèrdua de vehicles històrics cap a altres llocs fora del territori espanyol. .

El nou reglament, que entrarà en vigor el proper 1 d’octubre, insta els ajuntaments que, en l’exercici de les seves competències per a la regulació dels usos de les vies urbanes i per a la restricció de la circulació a determinats vehicles a les vies esmentades per motius mediambientals, estableixin fórmules a les seves ordenances municipals que permetin la circulació a aquells propietaris que fan un ús esporàdic o no habitual dels seus vehicles històrics.

S’eximeix d’ITV periòdica aquells vehicles històrics amb antiguitat superior a 60 anys, mentre que per als ciclomotors classificats com a històrics l’exempció és total, sense perjudici que, en tots dos casos, els propietaris dels vehicles esmentats tenen la facultat d’optar per les ITV voluntàries.

Destaca la introducció dels Serveis Tècnics de Vehicles Històrics, entitats que avaluaran els vehicles que es pretenguin classificar com a històrics i emetran els informes tècnics i certificats en els casos previstos al reglament. Aquestes noves entitats faran una tasca similar a la que correspon ara als laboratoris oficials de rang autonòmic.

El nou reglament defineix la matriculació ordinària per especificar que s’hi inclouen els ciclomotors i els vehicles agrícoles, entre d’altres. Així mateix, es defineix “l’ús ocasional” com la circulació del vehicle històric que no excedeixi els 96 dies a l’any.

Trenta anys d’antiguitat
Perquè els vehicles puguin considerar-se històrics, de manera similar a la regulació actual, hauran de complir, almenys, un dels requisits següents:

Haver estat fabricat o matriculat per primera vegada fa 30 anys com a mínim, haver deixat de produir-se el tipus específic i estar en el seu estat original, sense haver estat sotmès a cap canvi fonamental quant a les seves característiques o components principals. Com a novetat, també s’exigeix ​​que estiguin en un correcte estat de manteniment i conservació.

Els inclosos a l’Inventari General de Béns Mobles del Patrimoni Històric Espanyol, o declarats d’interès cultural i els que revesteixin un interès especial per haver pertangut a alguna personalitat rellevant o intervingut en algun esdeveniment amb transcendència històrica.

El nou Reglament suprimeix la possibilitat que els anomenats vehicles de col·lecció puguin classificar-se com a històrics.

Es regulen dos nous procediments de classificació dels vehicles històrics: un que es podria anomenar “abreujat”, al qual es poden acollir aquells vehicles matriculats a Espanya que tinguin una antiguitat d’almenys 30 anys, que es trobin en circulació i amb la seva ITV en vigor (Grup A), i un altre procediment a què s’hauran de sotmetre aquells vehicles que no compleixin aquests requisits, que serà una mica més complex, suprimint-se en qualsevol cas la fase de catalogació per haver-se demostrat innecessària (Grup B).

El nou Reglament també regula les normes de circulació dels vehicles històrics. Estableix un límit de velocitat de 80 km/h per als vehicles històrics que per disseny no disposin de cinturons de seguretat a les places davanteres i prohibeix que a vies interurbanes els menors d’edat d’estatura igual o inferior a 135 cm vagin en vehicles històrics que no tinguin de cinturons de seguretat o en què no sigui possible instal·lar sistemes de retenció infantil.

L’ús dels vehicles històrics serà ocasional i en cap cas com a mitjà de transport quotidià per minimitzar-ne l’impacte mediambiental, i es prohibeix amb caràcter general la utilització dels vehicles històrics per realitzar transport públic de viatgers o de mercaderies i per a activitats agrícoles od’obres i serveis.

Els ministeris que han impulsat el nou Reglament esperen que un impacte econòmic positiu ja que la norma permetrà que hi hagi més professionals i empreses dedicats a l’activitat de restauració d’aquest tipus de vehicles, així com que augmenti l’activitat de compravenda.