ADRENALINA PER PARTIDA DOBLE: L’AUDI E-TRON GT PROTOTYPE I LA DUCATI PANIGALE V4 R
Intercanvi de vehicles entre el Cap de Proves de Ducati, Alessandro Valia, i Jaan-Mattes Reiling, Director Tècnic del projecte Audi e-tron GT. Animat debat entre experts sobre la sofisticació i la seguretat de les motocicletes i els cotxes elèctrics. A més de tecnologia punta, els dos models insígnia transmeten qualitat i una dosi important d’emoció.
Tots dos models atrauen totes les mirades. L’e-tron GT prototype i la Ducati Panigale V4 R encarnen igual un disseny esportiu i elegant i unes prestacions excepcionals. Amb les seves característiques úniques, el Gran Turisme elèctric d’Audi i la motocicleta de Borgo Panigale dissenyada principalment per a circuit són el cim de la tecnologia i la passió.
Sense cap dubte, aquests dos models insígnia no deixen indiferent cap entusiasta de la mobilitat. Això també s’aplica als dos homes que han tingut un paper crucial en el desenvolupament del nou e-tron GT prototype i de la Ducati Panigale V4 R: Jaan-Mattes Reiling, Director Tècnic d’Audi a Neckarsulm; i Alessandro Valia, Cap de Proves i Desenvolupador de Ducati. No és estrany que, després de provar els respectius models a les instal·lacions d’Audi Sport GmbH a Neuburg, tots dos coincidissin en les magnífiques prestacions i dinamisme dels seus vehicles. Audi va proporcionar específicament a Alessandro Valia el prototip de l’e-tron GT optimitzat per a l’ocasió.
Alessandro Valia: No hi ha dubte que tots dos models tenen una gran potència i reuneixen els requisits necessaris per traslladar-la amb seguretat a la carretera. Ducati ha incorporat diversos modes de conducció als seus models, permetent als pilots ajustar individualment les característiques de pilotatge tant per al circuit com per a la carretera. Això proporciona als usuaris nombroses opcions a l’hora d’adaptar la potència de la motocicleta a les habilitats de conducció.
Jaan-Mattes Reiling: El mateix es pot dir de l’Audi e-tron GT prototype. En fer controlable el lliurament de potència, és fàcil conduir i gaudir d’aquests cotxes. Tot i el seu caràcter esportiu, tant la Panigale com l’e-tron GT estan dissenyats per a ús diari.
Valia: Què se sent en pilotar la Panigale?
Reiling: Jo mateix sóc un gran fan de Ducati i m’encanta conduir el meu Ducati 996. La Panigale ha estat una experiència completament diferent. És increïble com resulta de fàcil pilotar aquesta moto d’altes prestacions i la rapidesa amb què un se sent còmode conduint-la, gràcies a l’electrònica. Com t’has sentit al seient del conductor de l’e-tron GT prototype?
Valia: Ha estat una gran experiència. A més del seu disseny bonic em va impressionar la dinàmica i l’agilitat del cotxe i, per descomptat, les prestacions d’aquest esportiu totalment elèctric. La seva acceleració i dinàmica en revolts són senzillament fantàstics, fins i tot per a mi, que estic acostumat a les acceleracions ràpides de les motos. A més, he tingut l’oportunitat de fixar-me a dins. A primer cop d’ull es nota l’atenció al detall. Així doncs, hi ha moltes similituds; però, és clar, també hi ha diferències.
Reiling: Tant la Panigale com l’e-tron GT prototype ofereixen diverses opcions per personalitzar les característiques de conducció en funció de les necessitats dels usuaris, cosa que segurament hauràs notat durant la prova i en inspeccionar els comandaments interiors. El sistema de suspensió millorat introdueix noves possibilitats dʻajust per al conductor.
Valia: Crec que tots dos models tenen un nivell similar. Això és especialment destacable quant a les tecnologies utilitzades i el rendiment, per exemple, en accelerar. Totes dues marques presten molta atenció als detalls més petits. La Panigale V4 R serveix de base per a la nostra moto de carreres al Campionat del Món de Superbikes. Ambdós models permeten a la persona als comandaments trobar lʻajust individual ideal. La diferència significativa és que, en el cas de la motocicleta, el pilot té una influència molt més gran sobre la dinàmica de conducció. Tot i això, tots dos models compleixen els criteris per proporcionar una experiència molt agradable.
Reiling: Estic dacord amb tu en això. Tot i això, quan es tracta de l’e-tron GT prototype, l’alt rendiment inclou alguna cosa més que el sistema de propulsió i el comportament dinàmic. Implica tot el vehicle, inclòs el disseny, la qualitat i el confort durant trajectes curts i llargs, captivant tot el que es posa al volant. A més, els sistemes d’assistència ajuden motos i cotxes a interactuar de manera més segura en el trànsit quotidià.
Valia: També perseguim un nou concepte pel que fa a les altes prestacions. Al costat del nostre èmfasi en la potència del motor, el pes i l’emoció, Ducati integra una gran varietat de sistemes d’assistència. El nostre objectiu és ajudar els pilots a assolir la seva màxima capacitat de conducció amb tecnologies com el Cornering ABS, el Ducati Traction Control i el Ducati Wheelie Control. Fins i tot si cometes un error mentre condueixes, aquests sistemes et protegeixen. La seguretat és la nostra màxima prioritat en tots els nostres models.
Per exemple, la Multistrada ofereix una gamma de sistemes opcionals d‟assistència al conductor que porten el motociclisme a un nou nivell de seguretat. Alguns exemples són el Control de Creuer Adaptatiu i l’Assistent d’Angle Mort. L’aerodinàmica que hem transferit de MotoGP als nostres models de producció contribueix també a l’estabilitat de la moto, especialment a altes velocitats. Crec que aquest paquet és una barreja perfectament equilibrada dʻadrenalina i seguretat.
Reiling: Personalment, per a mi, conduir una motocicleta encara és més estimulant perquè la connexió amb la carretera i l’entorn és més directa en comparació amb la conducció d’un cotxe. Quan els sistemes dassistència milloren la seguretat del motorista sense disminuir lexperiència emocional, és sens dubte el plantejament correcte.
Valia: Tot i que vaig pujar a una moto per primera vegada als quatre anys, també m’agrada conduir cotxes. En un cotxe puc frenar molt més tard en entrar a un revolt. Per mi, el més emocionant és el sobreviratge, que vaig provar fa un temps a l’Audi RS 3. Tot i que també és possible amb una moto, cal anar més al límit que amb un cotxe. Per a un sobreviratge controlat, la Panigale V4 R incorpora el Ducati Slide Control (DSC) amb una funcionalitat especial anomenada Spin on Demand, un control dinàmic de tracció que permet una direcció assistida com el “mode drift” d’Audi. Aquest exemple mostra com ens esforcem perquè tant la conducció com el pilotatge siguin, en general, una experiència de gaudi.
Reiling: Per descomptat. D’una banda, cal respondre a l’evolució dels requisits específics de cada país. Per altra banda, seguim de prop la demanda de cada mercat. Però encara més important és la informació que rebem dels nostres clients, de la premsa especialitzada i, per descomptat, dels concessionaris. A partir d´aquí decidim on hem de perfeccionar els nostres productes per fer-los encara millors o desenvolupar un nou model.
L’e-tron GT prototype i la Panigale V4 R en són els millors exemples.
Valia: Nosaltres també mantenim un diàleg constant amb les nostres parts interessades i clients. Encarreguem enquestes i estudis per obtenir opinions en profunditat. Mentre desenvolupem motocicletes també convidem a periodistes especialitzats perquè les provin. Crec que, al nostre treball de desenvolupament, no ens diferenciem especialment.
Reiling: Sí, és similar. Tot i això, en el camp de la mobilitat elèctrica ens enfrontem a reptes únics. Hem de superar les preocupacions que encara existeixen sobre els desavantatges tecnològics en comparació dels motors de combustió interna. Això inclou qüestions com l’ansietat per l’autonomia i la càrrega, especialment a la carretera. Amb la millora de les prestacions de càrrega dels nostres models elèctrics i propostes com Audi Home Charging o la targeta Audi Charging, ofertes especials com els Audi charging hubs, estem al bon camí per acabar amb aquests prejudicis.
Valia: A Ducati també estem adoptant noves iniciatives. Bons exemples són els nostres models off-road i la nostra entrada al motocròs. També som pioners pel que fa a l’aerodinàmica en el disseny de motocicletes. Naturalment, la mobilitat elèctrica també és un focus datenció per a nosaltres. Ducati és l’únic fabricant a la sèrie de carreres elèctriques MotoE World Championship. Ens hem beneficiat de la vostra experiència a la competició automobilística amb vehicles electrificats.
Crec que Ducati i Audi són pioners en prestacions, exclusivitat i qualitat. He gaudit molt de l’experiència amb l’Audi e-tron GT prototype. És impressionant allò que pot fer aquest vehicle elèctric. I espero que també recordis la Ducati Panigale V4 R.
Reiling: T’ho puc assegurar! I els caps de setmana sempre gaudeixo canviant el cotxe pel meu Ducati 996.