Al SECTOR D’AUTOMOCIÓ URGEIX A EL GOVERN A PRENDRE MESURES JA PER INCLOURE LA CRISI

Les fàbriques, concessionaris i tallers necessiten “coordinació” entre els diferents ministeris encarregats i l’activació ràpida d’un pla de xoc urgent específic per al sector de l’automoció. El sector reafirma el seu compromís amb la recuperació en una carta a la ministra d’Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto.

El sector de l’automoció en bloc s’ha dirigit a la ministra d’Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, per urgir a Govern a que adopti de manera urgent i com més aviat un pla de xoc de mesures per a la recuperació de el sector, amb el objectiu de contenir la crisi que afligeix ​​a el tercer sector industrial de l’economia espanyola, responsable de el 10% de l’PIB i de el 9% l’ocupació. Les associacions de fabricants de vehicles i components, ANFAC i SERNAUTO, i les de distribució i comercialització de vehicles, FACONAUTO i GANVAM, entenen, i així s’ho han transmès a la ministra, que el sector de l’automoció “és clau per a la recuperació econòmica d’Espanya “i que” a l’igual que va succeir en la crisi passada, la sortida de la crisi no serà possible sense la recuperació de l’automoció “. Les associacions ja van enviar les seves propostes a el Govern fa dues setmanes i estan pendents de fixar una data per poder presentar-les i desenvolupar-les de manera conjunta i urgent.

COMPROMÍS DE LA INDÚSTRIA

Les associacions remarquen el total compromís que ha mostrat el sector davant l’expansió de la pandèmia de l’coronavirus i la declaració de l’estat d’alarma. Les fàbriques d’automoció van ser les primeres a tancar i han estat l’únic sector industrial a mantenir les seves línies parades durant 40 dies, excepte per reconduir la seva producció a material sanitari.

El sector ha estat pioner en tancar un acord amb els sindicats majoritaris per a la posada en marxa de protocols sanitaris molt exigents per al reinici de l’activitat. No obstant això, la reactivació de l’activitat s’està realitzant de manera molt progressiva i la producció no recuperarà el seu ritme mentre la comercialització estigui parada a Espanya ia Europa.

Els concessionaris mantenen parada la venda i els tallers atenen amb total diligència als serveis d’urgència, sense que s’hagi registrat cap problema.

En tot moment, el conjunt de el sector ha estat a disposició el Govern i ha presentat propostes constructives. Consideren que la col·laboració publicoprivada és essencial per a la sortida de la crisi de la manera més ràpida i eficaç i així estan tractant de treballar amb l’Executiu.

COORDINACIÓ ENTRE ELS MINISTERIS

Les associacions reclamen, però, “major coordinació entre els ministeris encarregats” ja que les mesures que necessita el sector són transversals, requereixen de la participació de diverses administracions i la “prioritat d’aquestes mesures és tan alta” que urgeixen a un treball conjunt i coordinat. ANFAC, FACONAUTO, GANVAM i SERNAUTO han treballat ràpidament per coordinar-com a sector, consensuant les seves propostes, per facilitar el diàleg amb les administracions com un bloc únic. No obstant això, manifesten la seva sorpresa per l’aparició en mitjans d’anuncis sobre un futur Programa d’Incentius a la Mobilitat Eficient i Sostenible (MOVES), de manera unilateral, sense comunicar-les prèviament a el sector de l’automoció. Aquest tipus de mesures forma part de el pla de xoc dissenyat per les associacions, propostes que van molt més enllà d’aquests anuncis, ja s’integren en un esquema d’actuacions complet, en el qual hi ha plans per a l’impuls de la demanda i el mercat, mesures fiscals i de suport a les empreses i iniciatives per a la reactivació de la inversió en producció. El pla busca, sobretot recuperar la demanda, la producció i l’ocupació i, a més, fer-ho d’una manera compatible amb els objectius de descarbonització de parc, compromisos als quals l’automoció espanyola no renuncia a aquesta crisi. És urgent posar en marxa aquestes mesures per no posar en perill la viabilitat de el sector a Espanya.

“Tot suport prestat a el sector és doblement eficient: des del punt de vista productiu, perquè és un sector tractor sobre la resta de l’economia i des del punt de vista públic, perquè els suports a el sector tenen un alt retorn d’ingressos fiscals”, afirmen les associacions en la seva carta a la ministra. No en va, cada milió d’euros destinat a ajuts a la renovació de parc suposa 1,7 milions addicionals de recaptació fiscal, principalment per IVA i Matriculació i injecta 3,4 milions més a l’PIB nacional.

“Sense un pla de xoc nacional i integral, la viabilitat de el sector d’automoció a Espanya està seriosament compromesa. Necessitem que es posi en marxa de manera urgent. És imprescindible garantir la supervivència d’un sector que sosté mig milió de llocs de treball directes i que factura gairebé 100.000 milions d’euros al país cada any i que es troba en una situació d’especial debilitat. Hem estat l’única indústria en tancar totalment les seves fàbriques des de la declaració de l’estat d’alarma i la que més complicat està tenint el reinici de l’activitat. El sector de l’automoció és absolutament estratègic per a Espanya i l’impacte de no fer res per aquesta indústria seria gravíssim, en termes econòmics, socials i mediambientals “, va afirmar José Vicente dels Mossos, president d’ANFAC.

Per a Gerardo Pérez, president de Faconauto, “l’automoció no pot esperar més a que es posin en marxa mesures que pal·liïn l’impacte que aquesta crisi ja està tenint. Se’ns acaba el temps. Un dels motors econòmics i socials del nostre país corre seriós perill i, amb això, mig milió de llocs de treball, que no podem garantir ja. Entenem que el Govern està atenent molts fronts, perquè el moment és excepcional. Però per això, hem treballat dur per establir un protocol sanitari que prepari la tornada de l’activitat i per això, hem elaborat un pla de xoc amb mesures molt concretes que tindrien efectes positius i visibles, no només sobre l’automòbil, sinó sobre el consum , generant un efecte arrossegament sobre altres sectors. És el moment de prendre decisions perquè els 5.500 concessionaris que romanen tancats i els seus 161.500 treballadors necessiten certeses. Si no actuem amb urgència les nostres empreses corren seriós perill. Hem de mirar-nos en països del nostre entorn, com Alemanya, amb una incidència de la crisi sanitària menor, on s’ha posat en marxa un pla de xoc potent per a la dinamització de mercat “.

Per al president de Ganvam, Raúl Palacios, “en un moment com l’actual, on ja hi ha previsions que apunten fins i tot a caigudes de l’PIB superiors a l’13% i taxes d’atur que podrien arribar a el 25%, la coordinació entre ministeris a l’hora de posar en marxa mesures per contenir la caiguda econòmic és crucial. L’impacte que té l’automoció sobre el desenvolupament de l’activitat econòmica i l’ocupació obliga a prendre decisions de manera urgent i sense perdre de vista la transversalitat de el sector. En aquest sentit cal incentivar la demanda de tot el mercat i no només d’una tecnologia en concret per insuflar confiança a tots els perfils de consumidors i no només a aquells amb pressupostos més alts. A més, aquest pla d’incentiu s’ha de completar amb mesures contundents orientades a que les empreses puguin protegir de manera eficaç l’ocupació i, amb això, la renda disponible de les famílies perquè, en cas contrari, la reactivació de l’consum serà complicada “.

Per la seva part la presidenta de Sernauto, Maria Helena Antolin, va afirmar que “és urgent la posada en marxa d’un paquet de mesures extraordinàries en el curt termini amb l’administració, que permeti reactivar la demanda i el mercat de l’automoció al més aviat possible, el que possibilitarà l’arrencada de les nostres empreses de components. En el mitjà termini, cal acordar altres mesures de caràcter estructural per garantir la pervivència de la nostra indústria, el manteniment de la seva competitivitat i l’ocupació. Això ens permetrà seguir sent un sector vector de l’economia amb un gran efecte tractor sobre altres sectors i indústries de país. No fer-ho seria una irresponsabilitat i un gran risc per a un sector que sustenta el 10% de l’PIB nacional i el 9% de la població activa espanyoles “.