ANFAC PRESENTA EL FULL DE RUTA 2023-25: “ESPANYA NO POT PERDRE 2023”

2023 és un any clau per impulsar l’entrada del vehicle electrificat i assentar Espanya com a hub d’electromobilitat. El president d’ANFAC, Wayne Griffiths, ha remarcat la prioritat absoluta de recuperar mercat i producció per evitar posar en perill l’ocupació i el pes industrial de l’automoció espanyola.

El Full de Ruta 2023-2025 és urgent l’acceleració d’infraestructures de recàrrega públiques, millora dels plans d’ajuda i implementació d’una fiscalitat com a necessitats principals per a l’electrificació. Espanya va tancar el 2022 amb 78.329 turismes electrificats, lluny de l’objectiu de 120.000 marcat i que evidencia la necessitat de mesures. A aquest ritme no complim els objectius de descarbonització que exigeix Europa.
L´Associació Espanyola de Fabricants d´Automòbils i Camions (ANFAC) ha presentat avui el Full de Ruta 2023-25, a càrrec del president de l´associació, Wayne Griffiths, i el director general, José López-Tafall. Un conjunt de mesures amb caràcter urgent que s’han de desenvolupar entre el 2023 i el 2025, sense les quals no s’aconseguiran ni els objectius de reducció d’emissions ni es garantirà el futur industrial de l’automoció espanyola.
L’acte va reunir els màxims executius de les marques integrants de la Junta Directiva d’ANFAC, per exemplificar la unió del sector i la urgència d’abordar les mesures sol·licitades al Full de Ruta 2023-25.

Durant l’acte, el president d’ANFAC, ha alertat de la situació complexa que travessa el sector de l’automoció amb la reducció de les matriculacions i de la producció, “2022 ha estat un any molt difícil per al sector de l’automòbil a Espanya. Per tercer any consecutiu les dades de producció i mercat estan molt per sota del previst. Aquesta situació és molt negativa, i el sector no pot continuar així”.

“Espanya no pot perdre el 2023. No podem deixar passar l’any sense prendre decisions ambicioses, i necessitem que tots els actors de l’ecosistema de la mobilitat treballin junts a la mateixa direcció: recuperar el mercat i impulsar l’electrificació de la mobilitat, però comptant amb la indústria”.

Wayne Griffiths, ha recordat que l’automoció genera el 10% del PIB nacional i dóna feina a tota la cadena de valor a prop de dos milions de persones. Per això, ha assenyalat la preocupació del sector en conjunt i la necessitat dactuar immediatament, “En els últims tres anys hem perdut la venda dun milió de turismes nous. Són dades molt preocupants i que posen en perill el nostre futur com a indústria i país líder a Europa”.

EUROPA ES PART EN DOS EN MATÈRIA D’ELECTRIFICACIÓ

Durant el 2022, el mercat nacional va assolir les 78.239 unitats de turismes electrificats (PHEV+BEV) venuts, una xifra que se situa molt lluny de l’objectiu de 120.000 turismes necessaris per assolir l’objectiu de reducció d’emissions exigit.

El president d’ANFAC, va assenyalar davant aquest context, que l’electrificació a Espanya no està aconseguint ni el ritme ni el volum necessari i va destacar la diferència respecte a altres països europeus, “Europa s’està partint en dos, i Espanya s’està quedant cada cop més enrere dels països líders”. Països com Alemanya o Portugal ja superen la mitjana europea, amb una quota de mercat d’electrificats superior al 20%, mentre que Espanya gairebé no ha arribat al 9% de quota.

De la mateixa manera, Griffiths va destacar l’envelliment progressiu del parc automobilístic espanyol, que ja se situa en 14 anys de mitjana d’antiguitat, cosa que dificulta tant l’assoliment dels objectius de reducció d’emissions com el progrés en matèria de seguretat viària. “Estem incomplint el doble full de ruta que aspirem a aconseguir: 0 emissions i 0 accidents. I la nostra preocupació és que si no actuem ara aquest escenari empitjorarà. Hem d’actuar ja, els anys 2023 a 2025. O fem alguna cosa, o definitivament ens quedarem enrere i perdrem aquesta final per a la nostra indústria i pel nostre país”.

MESURES URGENTS I CONTUNDENTS

Pel que fa a les mesures que ANFAC proposa en aquest Full de Ruta 2023-2025 són senzilles, pràctiques, fàcils d’implementar i que ja estan funcionant a altres països, socis de la Unió Europea, compromesos com Espanya i com el sector de l’automoció amb complir els objectius de descarbonització marcats per Brussel·les. Però també són cada cop més urgents.

Per elevar les vendes de vehicles electrificats cal actuar sobre els ajuts públics a la compra. “El MOVES a Espanya ha millorat…però no n’hi ha prou. A tots els països si compres un vehicle electrificat la subvenció es descompta directament en el preu de la compra. Això no passa a Espanya. També aquí són precisos canvis profunds, el retard que portem acumulat fa que no valguin mesures només parcials”, va explicar el director general, José López-Tafall.

A més de les ajudes directes a la compra, cal un canvi en la fiscalitat. “Agraïm la reducció de l’amortització per a les empreses que comprin vehicles electrificats. Però necessitem millores en IVA, en impost de societats, a IRPF. Cal actuar ja el 2023, i seguir fins al 2025”, va dir López-Tafall.

Per concloure, Wayne Griffiths va insistir que: “No podem perdre el 2023. Hem de planificar junts els tres anys clau que ens esperen: del 2023 al 2025. Un mercat per sota del milió d’unitats i amb menys del 10% de vendes de vehicles electrificats és incompatible amb ser un hub industrial d’electrificació. Fabricants, proveïdors de components i sindicats estem units per mantenir la competitivitat de la indústria del motor, aquesta unió s’ha d’estendre a la resta d’agents i actuar de manera coordinada i urgent. I Espanya ha de tenir un model de mobilitat multimodal en què el cotxe zero emissions sigui part de la solució i no del problema. El nostre lideratge al sector d’automoció europeu està seriosament en perill si no actuem ja”.