Balanç de la sinistralitat de l’estiu a les carreteres catalanes
Des de l’1 de gener, hi ha hagut 94 víctimes mortals, un 13% menys que el 2023. Del 24 de juny al 9 de setembre, han mort 33 persones a la xarxa viària catalana, un 11% menys que l’any passat.
El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que des del 24 de juny fins al 9 de setembre d’enguany, han perdut la vida 33 persones en 30 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya. L’any passat, durant el mateix període estival, van morir 37 persones en 35 sinistres mortals, el que suposa una reducció del 11% de les víctimes mortals. Si ho comparem amb el 2019 (any de referència), període en què van morir 49 persones en 45 sinistres, la reducció és del 33%. Tanmateix, durant aquests mesos d’estiu s’han registrat 226 persones ferides greus en accident de trànsit,que són un 38% més que al 2023.
Pel que fa a la sinistralitat de 2024 des de l’1 de gener, han perdut la vida94 persones en 87 accidents mortals a la xarxa viària catalana. Durant el mateix període de l’any passat, van morir 108 persones en 96 sinistres mortals, el que suposa una reducció del 13% de les víctimes mortals. Si ho comparem amb el 2019 (any de referència), període en què van morir 128 persones en 121 sinistres, la reducció és del 26,5%. Pel que fa als ferits greus, se n’han registrat 588, un 16% més que al 2023.
Col·lectius vulnerables
El 48% de les víctimes mortals d’aquest estiu pertanyen als denominats col·lectius vulnerables (motoristes, vianants i ciclistes). En concret, han mort 13 motoristes (un més que l’estiu de 2023), 2 vianants (1 menys que el 2023) i 1 ciclista (un menys que l’any passat). La proporció de motoristes morts respecte al total de víctimes durant l’estiu (període d’alta mobilitat d’aquest col·lectiu) és de quatre de cada deu, concretament un 39%.
Sinistralitat dispersa
Si ens fixem en les carreteres on han tingut lloc els sinistres mortals durant el període estiuenc, la sinistralitat a la xarxa viària s’ha mostrat força dispersa, seguint així la mateixa línia que la resta de l’any. Aquest estiu, la C-37 és la via que ha registrat més morts, amb 3 víctimes mortals. En segona instància, l’AP-7, la C-17, la C-14, l’A-2, la C-32 i l’N-340 han registrat 2 morts cadascuna.
Pel que respecta a l’AP-7, convé destacar que a l’estiu s’ha mantingutla reducció en les víctimes mortals, en la mateixa línia que a la resta de l’any.Així, del 24 de juny al 9 de setembre, han mort 2 persones en aquesta autopista, tres menys que al mateix període de l’any passat. Pel que fa a la sinistralitat de l’AP-7 del que portem d’any, han mort tres persones en total, 8 menys que l’any passat. Si ho comparem amb el 2022, any de l’alliberament dels peatges, la reducció és molt significativa, atès que en aquell període van morir 20 persones a l’autopista.
Víctimes per sexe, edat i franja horària
De les 33 víctimes mortals a les carreteres catalanes aquest estiu, 27 eren homes i 6, dones, i, en el cas dels homes, la majoria eren els que conduïen el vehicle (23).
Pel que fa a l’edat de les víctimes mortals, a diferència de la sinistralitat de tot l’any – en què pràcticament la meitat tenien més de 55 anys – durant l’estiu la sinistralitat s’ha repartit en les diferents franges d’edat, tant víctimes joves, com de mitjana edat, com també gent gran.
Per altra banda, si analitzem les 33 morts per franja horària, quasi la meitat (15) han estat al matí. A més, el 63% de les morts a l’estiu han estat en dies feiners, a diferència de la sinistralitat de la resta de l’any, la qual es reparteix més a parts iguals entre feiners i caps de setmana i festius.
Pel que fa al tipus de sinistre, dels 30 accidents mortals, 8 han estat sortides de via, 7 xocs frontals i 7 encalços. Quant a la sinistralitat per demarcacions, aquesta s’ha reduït a Tarragona, amb 8 morts (tres menys que al 2023) i a Girona, amb 7 morts (un menys que el 2023); en el cas de Barcelona i Lleida, la sinistralitat s’ha mantingut respecte l’estiu de l’any passat, amb 13 i 5 morts, respectivament.
Conductors reincidents
Pel que fa a les denúncies interposades durant el període estiuenc segons la seva tipologia, en aquest 2024 un 8% dels conductors han estat reincidents (amb dues o més infraccions), en excés de velocitat, un 6.4% en sistemes de seguretat passiva (cinturó, casc o elements de seguretat) i un 2.6% per superar les taxes d’alcohol permeses o donar positiu en drogues.
La majoria dels més de 8.000 conductors reincidents aquest estiu ho han estat per cometre dues infraccions (el 82.6%); no obstant, una escassa minoria ha comès més de 10 infraccions durant aquest període, fins a l’extrem d’un mateix vehicle acumula un total de 29 infraccions.