BEU I CONDUEIX: NISSAN ALERTA SOBRE ELS PERILLS DE LA DESHIDRATACIÓ ALS CONDUCTORS
Els conductors cometen més del doble d’errors si estan deshidratats. Els errors comesos equivalen a haver begut per sobre del límit legal permès. Dos terços dels conductors no reconeixen els símptomes de la deshidratació.
Nissan anima els conductors a «agafar l’ampolla» -la d’aigua, no la de alcohol- per conscienciar sobre l’efecte que pot tenir la deshidratació en la seguretat viària.
Tot i que els perills de conduir després d’haver begut alcohol són àmpliament coneguts, hi ha poca investigació sobre els nivells d’hidratació assegurances per als conductors.
Un estudi de 2015 finançat per l’Institut Europeu de la Hidratació i dut a terme per la Universitat de Loughborough, al Regne Unit, va revelar el següent:
Aquells conductors que havien consumit només un glop d’aigua (25 ml) per hora van cometre més del doble d’errors a la carretera que aquells conductors que estaven correctament hidratats
El nombre d’errors era equivalent a les comeses per persones amb un contingut d’alcohol en sang del 0,08%, que és l’actual límit per conduir al Regne Unit
Els errors van incloure frenades tardanes, vaivens dins un mateix carril i fins i tot la invasió d’altres carrils
A més, aproximadament dos terços dels conductors no són capaços de reconèixer els símptomes de la deshidratació: cansament, marejos, mal de cap, boca seca i majors temps de reacció.
El simple acte de beure més aigua pot ajudar a solucionar el problema. Un estudi de 2013 realitzat per dues universitats va revelar que aquelles persones que consumien 0,57 litres d’aigua abans de dur a terme tasques mentals mostraven uns temps de reacció un 14% més ràpids que aquelles persones que no havien begut.
Nissan ha presentat una solució innovadora. Actualment, una de cada sis persones vesteix teixits tècnics quan fa esport, pel que Nissan s’ha inspirat en la indústria de la salut i el benestar per donar un ús als materials «intel·ligents» avançats en el futur.
En col·laboració amb la marca holandesa de disseny Droog, Nissan ha integrat en un crossover, el Nissan Juke, un recobriment d’última generació que és sensible a la suor, anomenat Soak. En aplicar aquest material al volant i els seients davanters del Juke, el resultat és un sistema d’alerta simple però efectiu que avisa el conductor que necessita beure més aigua.
El recobriment Soak funciona de manera molt simple: canvia de color quan entra en contacte amb la suor; per exemple, amb les mans o la roba d’una persona que hagi realitzat exercici. Quan la persona està deshidratat, el Soak es torna groc; quan es rehidrata, es torna blau.
El pilot de carreres espanyol Lucas Ordóñez, guanyador inaugural de la competició Nissan GT Academy i actual atleta NISMO (Nissan Motorsport), protagonitza un vídeo creat per conscienciar sobre l’efecte de la deshidratació en la conducció. Pots veure el vídeo aquí: (enllaç)
El Dr. Harj Chaggar, assessor metge de NISMO, ha declarat: «Encara que molts atletes saben com mantenir-se hidratats, molta gent fora de l’àmbit de l’esport desconeix l’efecte de la deshidratació en el rendiment fisiològic. La tecnologia sensible a la suor integrada en un cotxe és una forma innovadora de ressaltar aquest fet, ajudant així a la prevenció mitjançant un avís directa al conductor. »
L’innovador recobriment Soak era originalment la creació d’Paulien Routs, investigador i dissenyador de Droog.
Paulien ha comentat: «Originalment, vaig crear Soak per usar-lo en roba esportiva. La meva visió és crear solucions innovadores que ajudin d’alguna forma a la persona que les porta, mitjançant l’ús de noves tecnologies per incorporar la funcionalitat a la moda i el sector tèxtil, a més de crear noves formes d’interactuar amb la nostra salut i el nostre cos. »
Tot i que actualment Nissan no té intenció d’incorporar la tecnologia sensible a la suor a l’Juke, aquest projecte demostra l’enfocament de la marca respecte a la innovació i la tecnologia de seguretat d’avantguarda. El Juke ja compta amb moltes tecnologies avançades de la Mobilitat Intel·ligent Nissan. Aquestes inclouen la càmera intel·ligent de visió 360º amb detector de moviment, el control d’angle mort i l’avís i prevenció de canvi de carril involuntari.



