Campanya intensiva per combatre l’excés de velocitat a les carreteres i municipis

Aquesta setmana, del 31 de juliol al 6 d’agost, el Servei Català de Trànsit coordina amb el cos dels Mossos d’Esquadra i les Policies Locals de diversos municipis de Catalunya, una campanya policial intensiva per combatre la velocitat excessiva.  

Aquesta actuació de vigilància afecta tant l’àmbit interurbà de carreteres principals i secundàries com l’urbà, on la velocitat excessiva pot tenir greus conseqüències sobretot per a la seguretat dels col·lectius més vulnerables, com són els vianants i els ciclistes.

A la campanya de controls de velocitat d’abril de l’any passat es van imposar en una setmana gairebé 30 mil denúncies, de les quals 29.974 van ser administratives i 4 penals. Això vol dir que es van denunciar de mitjana de més de 4 mil conductors cada dia per excés de velocitat.  Al 2022, la velocitat inadequada va representar el 11,1% del total dels factors concurrents dels accidents amb víctimes en zona interurbana.

Quins efectes té la velocitat excessiva en la seguretat viària?

  • L’increment de la velocitat*augmenta la violència dels impactes en els sinistres viaris. Per exemple, una col·lisió a 50 km/h equivaldria a una caiguda des de 10 metres d’altura, mentre que tenir un accident a 160 km/h multiplica per deu la força del xoc i, per tant, les seves conseqüències.
  • La distància de seguretat que s’ha de mantenir amb el cotxe del davant per parar a temps davant de qualsevol emergència depèn, fonamentalment, de la velocitat. En condicions normals, a 120 km/h recorres la distància equivalent a un camp de futbol abans d’aturar un cotxe.
  • La distància necessària per a la detenció d’un vehicle s’obté sumant la distància de reacció més la distància de frenada. Per tant, la velocitat a la qual circules influeix directament en aquestes variables i incrementa el risc que puguis tenir un accident.