DACIA JOGGER: UN DISSENY VIRTUAL PROPER A LA REALITAT
El disseny dels vehicles ha evolucionat molt en els darrers anys. Si per la seva banda els dissenyadors han canviat els seus llapis per la modelització 3D, els enginyers proven els futurs models molt abans que neixin els primers prototips físics.
Encara que un viatge al futur com el de Marty McFly a bord del famós DeLorean DMC-12 inventat per Doc continua sent ciència ficció, ara és possible viure una mica avançat al seu temps gràcies a les noves tecnologies que proposa la indústria de l’automòbil. Posem rumb a Titu, on alguns enginyers ja estan vivint aventures extraordinàries en poder pujar a bord de models que encara no existeixen. Aquesta petita ciutat d’una mica menys de 10.000 habitants situada a 45 minuts de Bucarest és lluny de l’ambient hollywoodià, però acull el segon centre de proves més gran de Renault Group del món que compta amb tecnologies d’última generació, xarxes de pistes, desenes de bancs de proves, recintes de tortura per provar la resistència dels materials i una càmera CAVE (Cave Automatic Virtual Environment). Allà és on Ionut, responsable d’ergonomia del producte, ens convida a submergir-nos en un univers paral·lel per, paradoxalment, estar més a prop de la realitat.
«CAVE és una eina que permet que l’usuari tingui una simulació de la realitat. Podem submergir-nos al vehicle i valorar la percepció del conductor i dels passatgers en qüestió de seguretat, ergonomia i confort, i aplicar ajustaments en temps real».
Ionut, responsable d’ergonomia del producte
Cinc murs, deu projectors i sis milions de píxels
Per validar l’arquitectura dels nous vehicles fins i tot abans de la creació dels primers prototips físics, l’eina CAVE és l’aliat perfecte. Gràcies als seus cinc murs en què es projecten vídeos estereoscòpics, aquest espai immersiu submergeix els usuaris en una realitat que canvia de dimensió… i de dimensions. Giren al voltant del vehicle i pugen a bord com si es tractés d’un veritable model.
El vehicle es pot modificar en pocs clics, després d’un examen complet que es realitza amb ulleres 3D i gràcies a les interaccions múltiples entre els tècnics d’assaig. De fet, tot es prova amb la precisió que proporcionen els sis milions de píxels: l’ergonomia dels comandaments del quadre de comandament, la visibilitat als diferents racons del vehicle, l’accessibilitat, el confort i fins i tot el disseny.