DEL PEUGEOT 604 AL PEUGEOT 5008, ELS PEUGEOT PRESIDENCIALS, PROTAGONISTES DE LA HISTÒRIA
Objecte de representació, de comunicació, de protecció… el vehicle del president de la República francesa és molt més que un cotxe.
Des de fa més de mig segle amb el PEUGEOT 604 de Valéry Giscard d’Estaing i fins al PEUGEOT 5008 d’Emmanuel Macron, Peugeot ha estat un dels principals proveïdors de l’Elisi. Petit repàs als cotxes que van fer història a la 5a República…
En primer lloc, tenim la història més recent, que realment acaba de començar. Emmanuel Macron, reelegit president, va arribar en un Peugeot 5008 a la cerimònia del 14 de juliol del 2017. Macron va utilitzar aquest vehicle al llarg dels 5 anys del seu primer mandat el que el va convertir, probablement, en el cotxe més filmat i fotografiat aquest darrer lustre. Però, malgrat això, és un vehicle desconegut. Per raons evidents de seguretat, la Presidència de la República imposa el secret sobre les seves característiques.
Tot el que sabem aquest PEUGEOT 5008 és que, com tots els PEUGEOT 5008, es va fabricar a la planta de Rennes i es va confiar posteriorment a Centigon, una empresa bretona especialitzada, que va realitzar el blindatge del vehicle. Les úniques informacions comunicades concerneixen a la disposició de les places del darrere (dos seients en lloc de 3 amb una consola central específica), al muntatge de fars d’emergència a la graella ia l’afegit de les insígnies de la Presidència de la República a la carrosseria . Tota la resta és top secret.
El pioner: Peugeot Type 156 d’Alexandre Millerand
La prehistòria de Peugeot i de la República francesa s’inicia a la dècada de 1920. Elegit president de la República -la tercera- el 23 de setembre de 1920, Alexandre Millerand es desplaçava en un Peugeot Type 156 des de 1921. Primer cotxe fabricat a Sochaux, el Type 156 era el topall de la gamma de la marca en aquesta època amb un impressionant motor de 6 cilindres en línia de 5.954 c.c. que desenvolupava… 25 cavalls.
Els Peugeot 604 de Valéry Giscard d’Estaing
Més de mig segle més tard, els francesos van triar un amant de la conducció i dels cotxes de Peugeot. Valéry Giscard d’Estaing va portar Peugeot a l’Elisi des del 1975, any del llançament d’un nou vaixell insígnia de la marca, el PEUGEOT 604. El nou cap de l’Estat va imposar a més una altra innovació amb aires de modernitat: els cotxes del president deixarien de ser negres per adoptar un color “moss green”.
L’Elisi va encarregar quatre unitats del Peugeot 604 durant el septeni. Tres d’ells van ser unitats de sèrie en la versió topall de gamma SL dotats del motor V6 de 2,6 litres de 136 cavalls que el president conduïa personalment en nombroses ocasions. La quarta unitat era un PEUGEOT 604 Limusina Presidencial reservada a cerimònies i desfilades. Construït en col·laboració amb el carrosser Heuliez, tenia una distància entre eixos allargada en 62 cm que incrementava l’espai a les places del darrere, luxosament acabades. Tenia a més el sostre recobert de vinil negre.
L’Elisi no va aprovar mai el projecte del PEUGEOT 604 “landaulet” (places del darrere descapotables) que va proposar el carrosser Chapron. L’única unitat construïda el 1979 va ser lliurada al president del Níger.
El Peugeot 605 limusina blindada per a François Mitterrand
El 1991, l’Elisi va adquirir un PEUGEOT 605 que va ser allargat i blindat per l’empresa bretona Labbé (que es convertiria en Centigon, la firma que ha preparat el PEUGEOT 5008 presidencial). Aquest model equipat amb el motor V6 de 170 CV estava dotat d’un blindatge en acer d’alta resistència i de vidres realitzats amb un compost de vidre i policarbonat resistent a les bales. El resultat a la bàscula: 2.500 kg, és a dir, 1.000 kg més que el 605 V6 de sèrie. Aquesta limusina va donar servei essencialment als caps d’estat que van visitar França com Mikhail Gorbachev, Hosni Moubarak o el Papa Joan Pau II.
Els Peugeot dels Chirac
Durant els 12 anys que va passar a l’Elisi, Jacques Chirac va utilitzar regularment els Peugeot 607 que es van afegir al parc automobilístic de la Presidència de la República. Però el Peugeot que sens dubte va deixar una empremta més gran entre els francesos de l’època va ser el PEUGEOT 205 SR vermell de l’any 1984 que l’esposa del president conduïa per les carreteres de Corrèze…
El Peugeot 607 Paladine de Nicolas Sarkozy
El PEUGEOT 607 Paladine va ser, sens dubte, el més espectacular i el més efímer dels cotxes presidencials de la 5a República. El 2007, l’equip de Nicolas Sarkozy buscava un cotxe que encarnés la renovació i la modernitat durant la desfilada pels Camps Elisis que el nou president havia de fer el dia de la seva investidura. Algú va recordar llavors el concept-car Peugeot 607 Paladine presentat al Saló de Ginebra de 2000. Realitzat per Peugeot pel carrosser Heuliez, aquest espectacular 607 és una limusina de més de 5 metres transformada en landaulet amb un sostre d’acer i vidre escamotejable que descobreix les places del darrere. L’habitacle estava luxosament tractat per l’especialista Hermès amb un magnífic cuir blau i crema, un bar, dos fantàstics seients regulables elèctricament per als passatgers i una banqueta en sentit contrari al de marxa per a un acompanyant.
Després de la petició de l’equip de Nicolas Sarkozy, el PEUGEOT 607 Paladine va abandonar momentàniament el Museu Peugeot i el 16 de maig del 2007, tot França i el món sencer van tenir l’oportunitat de descobrir als Camps Elisis un cotxe que va conservar, malgrat les nombroses modificacions efectuades, l’elegància del PEUGEOT 607 de sèrie.
La instal·lació del mecanisme del sostre retràctil va imposar una retallada severa de la capacitat del dipòsit de combustible que estava limitada a únicament 6 litres. El que no suposava cap problema per a un concept es va convertir en un inconvenient insalvable per a un ús regular del vehicle tenint en compte el consum del motor V6, motiu pel qual, un cop acabada la desfilada, el PEUGEOT 607 Paladine no tornaria a ser utilitzat.
Qüestions presidencials Una o dues banderes?
El protocol defineix amb precisió la decoració del cotxe presidencial. Quan el president de la República viatja a bord amb motiu d’un acte oficial, el cotxe ha de portar una bandera francesa fixada a la part davantera dreta, just el costat pel qual el cap de l’Estat accedeix i surt del vehicle. Quan un segon cap d’Estat o de govern acompanya el president francès, la bandera del país del convidat es fixa a la part davantera esquerra, el costat pel qual aquest accedirà i sortirà del vehicle.
Quina és la matrícula?
Fins a la dècada de 1970, l’Elisi tenia reservada la utilització de les matrícules 1PR75 a 5PR75 per al cotxe del President. Nombrosos vehicles van rebre així la matrícula 1PR75. Aquesta tradició va finalitzar en aquesta dècada i, des d’aleshores, els cotxes presidencials exhibeixen una matrícula normal atribuïda de forma cronològica com a tots els vehicles pel Servei de Matriculació de Vehicles francès. Què passa amb els cotxes quan el president cessa al càrrec? No hi ha cap regla establerta. Alguns es conserven al parc automobilístic de l’Elisi i altres s’han venut o confiat a museus. Per exemple, el Type 156 de Millerand, el PEUGEOT 604 limusina de Giscard d’Estaing, el PEUGEOT 605 limusina de Mitterrand i el PEUGEOT 607 Paladine es conserven al Museu de l’Aventure Peugeot.