Dispositiu especial de trànsit amb motiu del pont de l’1 de maig
Es preveu una sortida de l’àrea d’influència de Barcelona d’uns 480.000 vehicles. Un total de 1.794 agents dels Mossos d’Esquadra reforçaran la seguretat viària a les carreteres catalanes i realitzaran 1.406 controls.
El Servei Català de Trànsit en col·laboració amb la Policia de la Generalitat – Mossos d’Esquadra, establiran un dispositiu especial d’ordenació, regulació i control del trànsit amb motiu de la festivitat de l’1 de maig, que enguany cau en dijous i serà un pont de quatre dies, entre les 15 h de dimecres 30 d’abril i les 24 h de diumenge 4 de maig. L’objectiu del dispositiués minimitzar les possibles afectacions de circulació i vetllar per la seguretat viària dels usuaris.
Concretament, es preveu que entre les 15 h del dimecres 30 d’abril i les 15 h del dijous 1 de maig sortiran de l’àrea metropolitana de Barcelona prop de 480.000 vehicles. A més, entre les 12 i les 24 h de diumenge 4 de maig, retornaran cap a la zona d’influència de la capital catalana 250.000 vehicles.
Una de les diferències de l’operació especial de Setmana Santa i aquesta és el tancament de les estacions d’esquí, pel que es preveu que la mobilitat a muntanya sigui menor que la mobilitat cap a la costa. A més, aquesta operació especial de l’1 de maig es tornarà a caracteritzar per la concentració de desplaçaments per l’AP-7.
HORARIS I VIES AMB MÉS MOBILITAT
Les franges horàries que poden registrar més mobilitat i possibles problemes de circulació durant el pont de l’1 de maig:
• OPERACIÓ SORTIDA
Dimecres, 30 d’abril: de 14.00-20.30 h
Dijous, 1 de maig: de 10.30-14.30 h
Els trams on es preveuen més congestions són:
AP-7 Castellbisbal – Gelida – Sant Sadurní d’Anoia
AP-7 Barberà del Vallès – La Roca del Vallès – Llinars del Vallès
B-23 El Papiol
B-30 Cerdanyola del Vallès
C-17 Parets del Vallès
C-33 Montcada i Reixac
C-58 Barcelona – Ripollet
C-65/C-31 Santa Cristina d’Aro
N-340 El Vendrell
• OPERACIÓ RETORN
Diumenge, 4 de maig: de 17:00 h a 22:00 h
Els trams on es preveuen més congestions són:
AP-7 Sant Celoni – Llinars del Vallès – La Roca del Vallès
AP-7 Vilafranca – Sant Sadurní d’Anoia – Martorell
C-31 Llagostera – Platja d’Aro
C-32 Montgat i Mataró
C-32 Viladecans – Sant Boi de Llobregat
C-33 Barcelona – Montcada i Reixac
C-35 Llagostera
C-55 Castellbell i el Vilar
C-58 Montcada i Reixac
C-65/C-31 Santa Cristina d’Aro
N-340 Coma-ruga i el Vendrell
N-II Tordera
OBRES
A la xarxa viària interurbana en aquests moments hi ha diversos punts on es fan obres i on caldrà circular amb cautela:
Demarcació de Barcelona:
C-16 Terrassa (creació tercer carril i enllaç amb B-40
C-245 Viladecans
B-23 Sant Just Desvern
Demarcació de Girona:
A-2 Vidreres (talls indistints de carril)
Demarcació de Lleida:
C-13 Tremp
C-14 Agramunt i Peramola
Demarcació de Tarragona:
C-31 Cunit
EFECTIUS TÈCNICS I HUMANS DESPLEGATS DE L’SCT
Per gestionar la mobilitat de l’operació especial, l’SCT compta amb l’equip tècnic del CIVICAT (caps de Sala i operadors), amb el suport dels Equips Mòbils d’Informació Viària (EMIV) i els mitjans aeris de l’SCT; un avió bimotor i dos helicòpters, que reforcen el seguiment dels dispositius i el control i la vigilància del trànsit.
EFECTIUS MOSSOS D’ESQUADRA
L’operatiu especial de trànsit desplegarà efectius policials que es centraran en la vigilància i el control de les carreteres que configuren la xarxa viària catalana tant en les vies principals com secundàries. Els agents de trànsit incidiran en reforçar la seguretat viària amb la intensificació dels controls i la finalitat d’evitar que es produeixin víctimes mortals o ferides greus a les carreteres.
En aquest sentit, els objectius principals del dispositiu Especial són:
– Garantir la fluïdesa i la seguretat viària als principals eixos viaris, en les franges i hores de màxima mobilitat.
– Intensificar la vigilància, el control i la percepció de seguretat a la xarxa viària, amb una alta visualització a les dotacions policials.
– Donar una resposta immediata en cas d’accident, avaria o qualsevol altra incidència per tal de restablir la normalitat de la via amb la màxima urgència, minimitzant els efectes de la incidència sobre la mobilitat.
– Controlar el compliment de les limitacions d’avançament dels vehicles pesants en les vies i franges horàries establertes.
El dispositiu especial de mobilitat s’enfoca a/al:
– Control i vigilància del trànsit
– Una especial alerta i atenció a les principals causes dels accidents i sinistres de trànsit:
• Velocitat excessiva o inadequada
• Les distraccions
• La conducció sota els efectes de l’alcohol i/o drogues
• La manca d’ús o la utilització incorrecta dels elements de seguretat passiva
S’han planificat patrulles de màxima visibilitat i mobilitat als eixos principals de la xarxa viària, per tal de donar una ràpida resposta davant de qualsevol accident i/o incident que hi hagi a la via.
En aquest pont del Primer de Maig (Festa del Treball) des del proper dimecres dia 30 d’abril (15:00 hores) fins el diumenge dia 04 de maig (23:59 hores), els Mossos d’Esquadra desplegaran, un total de 1.794 efectius de trànsit, tant en les vies de màxima mobilitat com en vies secundàries, així com en el punts viaris de més circulació que realitzaran 1.406 controls, de les tipologies següents:
– 429 controls d’alcoholèmia i drogues
– 254 controls de distraccions
– 218 controls de seguretat passiva
– 202 controls de velocitat
– 191 controls de PREMOT (motocicletes)
– 112 controls de transports
MESURES ESPECIALS D’ORDENACIÓ DE SORTIDA I RETORN
Amb la finalitat de millorar la fluïdesa, i de forma preventiva, el Servei Català de Trànsit adoptarà una sèrie de mesures especials de circulació, d’ordenació i de regulació del trànsit (carrils addicionals i en sentit contrari a l’ habitual,
inversió de prioritats a les rotondes, carrils d’incorporació, dispositius de senyalització abalisats amb cons) tendents a incrementar la capacitat viària.
Una d’aquestes mesures especials és la instal·lació de carrils addicionals diumenge al migdia a l’AP-7 des de Vilafranca del Penedès fins a Molins de Rei (B-23), i des de primera hora de la tarda a l’AP-7 entre Sant Celoni i Montornès del Vallès i a la C-32 entre Sant Andreu de Llavaneres i Montgat (B-20).
RESTRICCIONS I LIMITACIONS A LA CIRCULACIÓ PER A VEHICLES PESANTS
La condició de festiu del dijous 1 de maig i la conseqüent possibilitat de fer un pont de 4 dies, justifica l’adopció de les següents mesures complementàries a les ja existents en la Resolució ISP/430/2025, d’11 de febrer, per la qual s’estableixen les restriccions a la circulació durant l’any 2025.
A l’AP-7, entre el pk 111 a Sant Celoni i el pk 200 a Vilafranca del Penedès, s’estableix l’obligatorietat de circular pel carril de la dreta de la via i la prohibició de realitzar avançaments aplicades als vehicles o conjunts de vehicles destinats al transport de mercaderies, que superin els 7.500 kg de MMA, en ambdós sentits, entre les 15.00 i les 22.00 hores el dimecres 30 d’abril, i entre les 10.00 i les 14.00 hores i entre les 17.00 i 22.00 el dijous 1 de maig. Passa el mateix diumenge 4 de maig entre les 17.00 h i les 22.00 h.
CONSELLS I INFORMACIÓ PER A L’USUARI
Els usuaris es poden informar de l’estat del trànsit al compte d’X de l’SCT @transit, a la web d’incidències cit.transit.gencat.cat i a través de les cròniques radiofòniques i televisives de diversos mitjans de comunicació.
En aquest període festiu, en el qual es registrarà una elevada mobilitat, l’SCT vol remarcar la necessitat de no abaixar la guàrdia en cap moment durant la conducció per tal d’evitar accidents. En concret, recorda la importància d’utilitzar els elements de seguretat passiva; de no manipular el telèfon mòbil ni altres dispositius electrònics; de respectar els límits de velocitat, i de no combinar l’alcohol i la conducció. A més, cal insistir en la necessitat de revisar el vehicle abans de sortir a la carretera, ja que amb un bon manteniment s’eviten incidències durant la circulació.