EL 23,7% DELS MORTS EN ACCIDENT DE TRÀNSIT A TARRAGONA ÉS MOTORISTA

,

Una dada preocupant de la mateixa manera que el 27% dels motoristes ferits que van necessitar hospitalització a la província tarragonina. L’accident més comú d’un motorista és la sortida de la via o caiguda amb un 38% dels sinistres.

Una de les dades més preocupants en els últims anys en relació a la sinistralitat viària a Espanya és l’alt índex d’accidents de motoristes a les carreteres espanyoles. Un perfil d’accident que no para de créixer. Segons les últimes dades d’accidentalitat a les carreteres a Espanya en relació a motocicletes i ciclomotors i que han estat estudiats per l’Associació Professional d’Empreses Formadores en Seguretat Viària, Formaster, el 23.7% dels morts a la província de Tarragona és motorista. Una dada preocupant que augmenta 3 punts i arriba al 27% en relació als conductors de motocicletes o d’un ciclomotor ferits que van necessitar hospitalització a Tarragona després d’un accident de trànsit. El còmput de motoristes morts a les carreteres i vies urbanes tarragonins està 2 punts per sobre de la mitjana nacional que se situa en el 21,9%.

 

L’accident més comú en el qual es veu involucrat un motorista a les carreteres espanyoles és la sortida de la via o caiguda amb un 38% dels accidents seguit de la col·lisió frontolateral amb un 29% i l’abast o col·lisió posterior amb el 11% dels sinistres.

 

Per part dels motoristes també cal parlar de les infraccions que aquests cometen i que comporten un alt risc d’acabar en un accident greu i amb víctimes. La infracció més comuna a la carretera amb un 23% és la velocitat inadequada seguida per una conducció distreta amb un 19%. La tercera de les infraccions és, amb un 17%, l’incompliment de la prioritat en interseccions

 

Per Formaster aquestes dades reflecteixen la manca de formació específica dels conductors de motos que les condueixen amb carnet B (aquest tipus de vehicles poden ser conduïts per persones amb tres anys de carnet de turisme). El 29% dels motociclistes implicats en un accident amb víctimes a Espanya conduïa una motocicleta de fins a 125 cc amb carnet de turisme. Un percentatge que puja fins al 40% en conductors entre 25 i 34 anys. Si comparem la sinistralitat dels motoristes que tenen llicència de motocicletes (carnet A2) i amb això una formació específica i especialitzada en relació a vehicles de dues rodes, la sinistralitat baixa de forma considerable, arribant només al 9% en general, i fins i tot en el rang d’edat de 25 a 34 anys, descendeix al 6%.

 

Franja d’edat Motoristes involucrats accident de Trànsit amb motocicleta de fins a 125 cc Permís B + 3 Permís A2 (motocicletes)
De 25 a 34 anys 5.815 39.2% 5.9%
De 35 a 44 anys 6.062 29,5% 6.7%
De 45 a 54 anys 4.855 20.6% 7.1%
Total 20.575 el 29% 9%
Pel que l’Associació Formaster considera que per poder conduir una motocicleta, de qualsevol cilindrada, hauria de ser obligatori tenir el permís de circulació de motos i haver passat per una formació específica en relació a les motos i que el permís B no ofereix el coneixement pràctic de com cal conduir un vehicle de dues rodes. Gràcies a aquesta formació principalment pràctica els motoristes tindrien més seguretat en els seus trajectes, coneixerien millor els riscos que comporten les motocicletes i assumirien millora les conseqüències de la velocitat i d’un accident amb motocicleta on la carrosseria són els mateixos conductors.

 

Aquestes dades preocupen Formaster perquè es veu un augment de la sinistralitat de les motocicletes a Espanya, només en els últims tres anys. Mentre que els accidents amb víctimes creixen a Espanya un 15% els accidents amb víctimes de motocicletes han crescut fins a un 57% i mentre les víctimes mortals creixen a les carreteres un 8% els motoristes morts puja a més de quatre punts arribant al 12%. En 2016, últimes dades recollides per la DGT, hi va haver 397 motoristes morts en accident de trànsit, el 22% de totes les víctimes mortals a les carreteres d’Espanya.

 

Pel que fa a ferits greus que van necessitar hospitalització, el 34% d’ells, més de 3.200, van ser motoristes. De cada 100 accidents on està involucrat un motoristes, 11 d’ells van resultar ferits greus amb necessitat d’hospitalització o morir. Una dada molt preocupant que deixa entreveure, segons Formaster, que cal millorar la relació Motorista – Cotxe a les carreteres espanyoles.

 

Per això, Formaster vol que tots els actors que treballen per la seguretat viària dirigeixin els seus passos en millorar la seguretat dels conductors de motocicletes i que la formació sigui obligatòria per poder conduir qualsevol tipus de moto perquè està demostrat que una bona formació específica, especialitzada i donada per professionals de la Seguretat Viària consciència als conductors pot millorar les ràtios i baixar la sinistralitat de motoristes nostres carreteres.